borstvoeding en johannesbroodpitmeel / nutriton

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ma2Be, 9 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hoi
    Mijn kleintje blijft ondanks alle beperkende maatregelen (rustig laten drinken, hoofdeinde omnhoog etc) nogal last houden van voeding teruggeven en spugen. Regelmatig als ik haar uit bedje pak voor een volgende voeding, komt er nog wat zure voeding van de vorige voeding terug. En als ze ligt, ligt ze veel te slikken en'herkauwen'.
    Ben ervoor bij de huisarts geweest, maar die vond het nog niet nodig om iets met maagzuurremmers te doen omdat ze goed groeit, genoeg plasluiers heeft en niet uitgedroogd is. Maar ik vind het zielig, want ze voelt zich er niet altijd even happy onder en huilt bij oprispingen.

Nou heb ik al wat gelezen over johannesbroodpitmeel, wat in sommige flesvoedingsoorten zit of eraan kan worden toegevoegd.

Nu zou ik dit best willen proberen, maar wil natuurlijk het liefste de borstvoeding wel volhouden.

Ik heb even op internet gezocht, en dit gevonden :

Nu vraag ik mij af, wat voor speen ik voor de fles zou moeten gebruiken?
    Waar is Nutriton verkrijgbaar? Heb al bij de supermarkt gekeken, maar daar dus niet.
    En misschien heeft iemand hier ervaring mee, en nog andere tips?

groetjes!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi,
    Je kleine meid drinkt nu dus nog gewoon bij jou aan de borst en je wil gaan kolven om dan nutriton toe te voegen en het via een flesje te gaan geven? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ik vind eigenlijk dat stukje dat je zelf gequote hebt wel een beter idee, eerst een beetje borstvoeding indikken met nutriton en dat met een lepeltje geven, zodat de kleine daarna gewoon aan jouw borst kan drinken. (in het buikje word dan alle melk gemixt met die nutriton.

Tenzij je toch al kolfde en je kleintje niet aan de borst dronk, dan kan je het door het flesje gekolfde melk doen.

Nutriton, heb ik al geregeld zien staan bij Etos en AH, ik denk dat ze het anders ook bij de apotheek wel zouden hebben.

Succes.

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik begreep dat dit niet zo makkelijk bindt met borstvoeding. Ik hoorde dat Biobim beter is.

Is er wel gekeken of ze geen reflux heeft? Nogal laks anders van de huisarts dat hij/zij jouw klachten zo wegwuift. Moet ze dan hevig uitgedroogd zijn om behandeld te worden. Misschien kan je je anders wenden tot de consultatiebureau-arts.

Sterkte!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Biobim maak je pap van, dat is wat anders. Volgens mij bind alles met Johannesbroodpitmeel. Ik meende dat je het na de (borst)voeding moest geven.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uhm het kan zijn dat ik het nu mis heb hoor, maar biobim is volgens mij niet tegen spugen, maar alleen om van moedermelk pap te kunnen maken. Nutriton is johannesbroodpitmeel, dit word aan kindjes gegeven (aan sommige flesvoeding toegevoegd) om het spugen tegen te gaan. De melk word er na een paar minuten dikker door waardoor het minder makkelijk weer omhoog komt.

6. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Tsja, volgens de huisarts waren het krampjes... Klinklare onzin, want krampjes heeft ze ook gehad en dat zag er wel anders uit. Van krampjes gaat ze toch ook niet spugen..?

Bij het consultatiebureau was ik ook al geweest. Daar werd het met name geweten aan mijn overproductie en te sterke toeschietreflex. En, omdat ze zo'n 250 - 300 gram per week aankomt, was het uitgangspunt dat het gewoon een teveel is wat ze heeft binnengekregen, wat er weer uitkomt..

Kortom, ik weet het ook niet.
    Het klopt wel, dat als ze rustiger drinkt, en met pauzes het spugen ook minder is.
    Wil eerst dit nog even proberen voor ik bij de huisarts op mijn strepen ga staan, als het spugen hiermee minder kan worden, dat liever dan medicijnen natuurlijk.

Ik had Nutricia vanochtend gemaild met mijn vragen over Nutriton, en die belden net nog op met antwoord. Super!
    Je kan het ook aanmaken met een beetje gekookt water. En dan inderdaad geven als papje voor de voeding. Als ze het niet lekker vind, is mengen met eenbeetje gekolfde melk ook een optie.
    Omdat ik over een week of 2 toch overga naar gedeeltelijke borstvoeding ivm werk, en ga bijvoeden met hypoallergene voeding, ga ik het maar even zo proberen.. Met water mengen is toch makkelijker. Kijken of dit zo werkt.

Over Biobin kan ik niet veel vinden overigens!

7. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0

Zo is het, biobim is geen Johannesbroodpitmeel maar pap en dus bijvoeding dus geen goed idee om aan zo'n jong kindje te geven.

succes met de nutriton, hoop dat het helpt!

8. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    pap... euh, rijstebloem dus.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    hihi idd.

@ Ma2be, succes en ik hoop dat de kleine meid er een beetje baat bij heeft.

10. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Thanks. Ik hoop dat t werkt..

Vind het zelf ook wel een beetje spannend om nu voor het eerst iets naast de borstvoeding bij te gaan geven. Hopen dat ze het accepteert..

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met water en een lepeltje geven is inderdaad de borstvriendelijkste oplossing. Hoop dat het voor je werkt.

Even terzijde, je weet toch dat je tot je kindje 9 maanden is je 25% van je werktijd mag besteden aan het voeden van je kindje en/of kolven? Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je later kunt beginnen, eerder weggaat, of overdag wegkunt om je kindje te voeden, als je kolven niet zo ziet zitten. In principe is het niet nodig om bij te voeden met kunstvoeding (tenzij je dat zelf graag wilt natuurlijk).

12. appeltje

appeltje Niet meer actief

Sorry voor de verwarring. Dacht dat biobim hetzelfde was als Johannesbroodpitmeel. Excuus!

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Och appeltje geeft niks toch? Iedereen denkt weleens iets wat niet helemaal waar/goed blijkt te zijn

14. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Je kunt het heel makkelijk aanmaken met water, dan wordt het een beetje lijmachtig en dikt de voeding in in het maagje.

Bij Vince hielp het niet. Misschien is een bezoekje aan een osteopaat iets voor je kindje, werkte bij ons perfect. ;) Ik moet wel zeggen, dat Vince nog steeds wat spuugt, maar voornamelijk meteen na de voeding en het is geen maagzuur meer.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja, een osteopaat geeft in dit soort gevallen heel vaak verlichting!

16. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Osteopaat zijn we al geweest. Ze werd er wel even heerlijk relaxed van, maar verder kon hij eigenlijk niks afwijkends vinden...

Vanmiddag nutriton geprobeerd. Knoeiboel met een lepeltje en een papje, maar vooralsnog werkt het wel geloof ik.

@dirksmama, ik weet dat ik op het werk mag kolven. Ga dat waarschijnlijk ook wel 1x per dag doen, heb een mooi kantoor waar de kolfkamer naast ligt, dus dat is wel ideaal.
    Vaker kolven heb ik echt geen zin in, dan voel ik me net een melkkoe.

Plus, ik werk vanwege de wachtlijst op het kinderdagverblijf de komende maanden al een dag minder. Als ik nu ook nog 25% van de overige tijd ga kolven of op het kinderdagverblijf voeden, blijft er weinig over.. en wettelijk mag het vast wel, maar ik heb ook nog met collega´s te maken die ik al opzadel met extra werkdruk. Ik voel me daar dan niet lekker bij.

Een combinatie van flesvoeding en borstvoeding lijkt me een prima alternatief voor de time being. Ik ben al onwijs trots dat ik de borstvoeding ondanks al het gedoe met overproductie, krampjes, reflux etc zo goed volhou! En ga ook echt voor zo lang mogelijk..

17. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Ma2Be,

hier ook een kindje dat nogal wat mondjes teruggeeft. Dus hierbij mijn ervaringen:

- dat papje voor en na de borstvoeding hielp hier niet zo goed, dus daar ben ik maar mee gestopt. De rest (rechtop houden etc) hielp ook allemaal niet zo. Van een vriendinnetje kreeg ik de tip om hem van de borst te halen, zodra hij onrustiger aan de tepel gaat "trekken" en telkens opnieuw hapt; hij krijgt dan veel lucht binnen en gaat druk bewegen, waardoor hij makkelijker spuugt. Als hij dit gedrag gaat "vertonen", heeft hij waarschijnlijk genoeg uit die borst. Ik doe dit nu een paar dagen en ik heb wel het idee dat het verschil uitmaakt.
    - bij de afgekolfde melk (120-140 ml) (als ik werk of weg ben) doe ik nu twee schepjes Nutriton. En dan komt er niets of nauwelijks terug.

Succes ermee!

18. Plukkie

Plukkie Lid

25 okt 2007
    6
    0
    0
    Wij hebben ook Nutriton gegeven: met water aangemaakt of met afgekolfde melk. Het is inderdaad ontzettend gedoe, maar het ging wel. Snelheid was het beste: hup 2 lepeltjes achter elkaar erin en dan aan de borst, en Mirte een beetje schuin achterover houden zodat het vanzelf een naar achteren loopt.
    Omdat ze toch wel erge last bleef houden na het voeden (veel huilen, samentrekken, strekken) zijn we sinds gister begonnen met een medicijn van de kinderarts: Losec. Mirte groeit ook goed en ziet er blakend uit, maar die pijnaanval na afloop van een voeding is echt heel naar om te zien. Nu probeer ik het te combineren. Als de reflux tamelijk sterk aanwezig is helpt Nutriton alleen ook niet meer namelijk.
    Succes!
    O ja, ik maakte echt maar heel weinig Nutriton aan: 10 a 15 ml, ze hoeven toch maar enkele lepeltjes. Bij ons in huis stonden overal glaasjes 'behangerslijm'...

19. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Het is inderdaad net behangerslijm. Annie zit dus helemaal onder de velletjes nu.. hihi
    ikzelf trouwens ook...

Het is wel even een hoop gefriemel.. weet nog niet of het afdoende werkt,maar vanmiddag was ze rustig na de voeding!

Werken de medicijnen?

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vaak zijn medicijnen effectiever dan nutriton en maken het gemakkelijker om de borstvoeding te kunnen blijven geven.

Deel Deze Pagina