Hoi, mijn ukkie van vijf weken meldt zich nog steeds een paar keer per nacht. Hij groeit flink, maar het aantal voedingen neemt nog niet af. Nu zit ik me af te vragen of hij 's nachts wel altijd honger heeft als hij wakker wordt. Zodra ik merk dat hij wakker is, leg ik hem aan. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Hij toont zich niet altijd even hongerig. Hij huilt ook niet. Zou hij behoefte kunnen hebben aan iets anders? Zou alleen een schone luier of een knuffel bijvoorbeeld genoeg kunnen zijn? Of misschien wel helemaal niets en moet ik hem gewoon in zijn wiegje (naast mijn bed) laten liggen? Ik snak naar een nacht met een paar uur slaap achter elkaar en zit me nu af te vragen of ik zelf meehelp aan de gebroken nachten, door hem steeds maar aan te leggen.
Iedereen wordt 's nachts wakker. Wij "grote" mensen draaien ons om en slapen gelijk verder en weten daar de volgende ochtend niets meer van. Als je kindje wakker wordt heeft hij/zij wrs even hulp nodig om in slaap te komen. Als jij dat doet d.m.v. voeden is dat geen probleem. Je slaapt er zelf ook nog eens heerlijk op. Je verwend je kindje echt niet. Ook ik voed nog regelmatig 's nachts. Mischien kan je partner je kindje bij je brengen en weer terug in het bedje leggen zodat jij 's nachts lekker kan blijven liggen ? Ik snap je vraag wel hoor. Ik was in het begin ook gesloopt en wou super graag een nacht doorslapen. Nu merk ik eigenlijk niet eens hoe vaak mijn kindje komt (hij slaapt vaak naast mij in bed). Er komen echt betere tijden
Eva wordt 's nachts ook wel wakker, maar ik doe daar niets mee, tenzij ze wakker blijft en duidelijk honger heeft, ik hoor haar dan smakken. Maar soms hoor ik dat en wil ik haar pakken en slaapt ze alweer . Dan zal de slaap wel even belangrijker zijn dan de honger denk ik dan. Voorheen was ik er heel gefixeerd op en wilde niet in slaap vallen, want misschien had ze wel honger. Nu heb ik zoiets, als ze nou echt honger heeft, laat ze het wel weten. Dus wordt ze wakker, ik draai me lekker om en slaap verder .
Ik herken het wel. Heb ook weleens getwijfeld of ik hem niet onnodig aanlegde. Maar ondanks dat deed ik het wel, want ik werd steeds bevestigd door het gulzige drinken van mijn zoontje. Het werd vanzelf minder en kortere drinksessies. Hij gaf het zelf aan! Nu geef ik nog 1 a 2 nachtvoedingen, hij heeft ook een keer doorgeslapen. Maar helaas was dat een eenmalige actie. Nu ik er minder gefocust op ben, vind ik het makkelijker. Ik laat het maar over mij heenkomen en negeer de klok. Maar ik kan mij voorstellen dat je er wel moe van wordt. Wat ik weleens deed is dat ik 22.00 uur afkolfte en dan meteen ging slapen. Dan kon mijn man de volgende voeding geven, die ergens tussen de 22.00 uur en 1.00 uur zat. Maar ja, dan moet dat flesje opgewarmd worden en huilt zoontje van de honger en werd ik weer wakker. Het was minder gedoe om dan gewoon life te voeden. Maar wie weet ik het een idee om dat te proberen.
Ik voed ook gewoon als ik Luca hoor s nachts. Bij 7 weken ging hij doorslapen, maar vanaf 5 maanden komt hij weer s nachts. Hij heeft dan echt behoefte om te drinken. Soms slaapt hij weer een nachtje door, daar ben ik dan blij mee. En soms komt hij ook wel 2 keer s nachts. Ik neem het gewoon zoals het komt. Verwennen kan ik hem toch nog niet en deze tijd met hem komt ook nooit meer terug. t Is soms wel vermoeiend, maar ook wel heerlijk om s nachts mn kleine mannetje naast me te hebben. Zo lief als hij in slaap valt tijdens het drinken. Dan leg ik hem ook weer makkelijk terug en ik slaap zelf daarna ook snel weer. Luca is nu trouwens 8 maanden.
Het is inderdaad belangrijk om het te nemen zoals het komt. Maar je moet ook goed voor jezelf als moeder zorgen, vind ik, dus je kunt best wel eens proberen om te kijken wat er gebeurt als je niet voed. Als je overdag genoeg voedingsmomenten hebt, heb je meer kans dat je kindje 's nachts doorslaapt. En als hij 's nachts wakker wordt, kun je ook kijken of het werkt om even alleen te troosten, een speentje te geven ofzo. Wellicht slaapt je kindje dan weer een uurtje en heb jij ook weer een uurtje "gewonnen". En als je kindje nog niet aan doorslapen toe is, dan kun je er net als Snoopy 1979 vanuit gaan, dat als het echt honger is, dat je kindje je dat echt wel laat merken. Succes!
je zegt dat je hem aanlegt zodra je hoort dat hij "wakker" is.... waarom? jij wordt toch ook wel eens 'snachts wakker....je hoeft echt niet bij het 1e kikje (wat het niet eens is zeg je) de kleine direct aan te leggen...soms is het gewoon even wakker zijn om weer door te slapen, soms hoef je niets meer te doen dan enkel even over de bol te aaien of wat dan ook, of gewoon even "laten liggen" en vaak slapen ze gewoon weer in... ik ben (ondanks dat ze zeggen dat het niet kan) echt wel van mening dat een kleine echt wel "verwend" kan worden maar ze gaan er echt niet dood van als je ze even gewoon laat liggen...je merkt vanzelf wel of ze wakker zijn omdat ze "honger" hebben, of gewoon ff wakker geworden zijn, of ff willen voelen dat ze "veilig" zijn.... kijk het gewoon even aan, maar je hoeft echt niet direct gelijk die borst aan te bieden terwijl hij misschien geen eens honger heeft, maar gewoon even wakker is.... gr.smoekie
Het kan natuurlijk voor niemand kwaad als je je kindje meteen aanlegd bij het eerste geluidje. Niet voor je zelf en niet voor je kleintje, een nachtvoeding is alleen wat minder voor je eigen nachtrust , maar wakker ben je blijkbaar toch al. (dus wat is dan het verschil, je bent wakker en je voed, of je bent wakker en je voed niet) Je zou kunnen kijken wat hij doet als je hem nog even in zn bedje laat liggen. Wanneer hij echt wakker is geworden van de honger, zul je het snel genoeg horen. En dan natuurlijk lekker aanleggen, en laat ie niet merken dat ie honger heeft, en hij gaat weer gewoon slapen, dan zou je dat dus ook gewoon zo kunnen laten. Dus luister of ie echt honger heeft, bij honger geef je hem de borst, bij geen honger valt ie zo weer in slaap. Succes!
Hoi, de reden dat ik hem vrij snel aanleg is dat ik paps niet wakker wil laten worden. Maar ik ben het nu een beetje aan het testen. Het lijkt inderdaad te werken. Ukkie slaapt iets langer, doordat ik alleen een speentje geef en even over 't bolletje aai. Nu eens kijken of dat elke nacht zo werkt, of dat het toevalstreffers zijn.