bv niet genoeg??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door louiserachel, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. louiserachel

28 dec 2010
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik gaf tot voorkort 2x bv en 4x fv... Nu heeft mijn kindje aan de ochtendvoeding (bv) niet meer genoeg en krijgt hij een flesje..
    De avondvoeding is ook een bv, en ben nu bang dat dat ook steeds minder wordt, melk is er wel maar heb idee dat het niet meer voedzaam genoeg is... Wat kan ik hieraan doen??? Wil het zo graag blijven geven 's avonds....

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hoe oud is je kindje? Hoe lang heb je fulltime BV gegeven en waarom geef je nu een combi? Heb je begeleiding gekregen van een lactatiekundige?

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik denk zelf dat het niet meer genoeg is als volwaardige voeding omdat je te weinig bv geeft. Je borsten gaan steeds minder produceren omdat ze weinig vraag krijgen. Ik neem aan dat je maar 2 keer voedt omdat je overdag werkt ofzo? De enigste oplossing is dan om te gaan kolven, of meer aanleggen, zodat je weer meer gaat produceren... Suc6!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou ook graag willen weten hoe oud je kindje is en hoe lang je dit nu al zo doet?

Waarom denk je dat jouw voeding niet voldoende of niet voedzaam genoeg is?

Vergeet niet dat moedermelk licht verteerbaar is en niet te vergelijken is met kunstvoeding.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik begrijp uit een ander topic dat je kindje 10 weken is? En in dat schema daar zie ik 6 voedingen kunstvoeding en 1 voeding borstvoeding terug komen. Even een quote voor evt andere lezers die niet weten waar ik het over heb :)!

Als je kindje 10 weken is en je dus pas 10 weken borstvoeding geeft. Is je productie gewoon nog lang niet stabiel genoeg om al naar 2 of naar 1 voeding te gaan. Eigenlijk heb je gewoon zelf afgebouwd door steeds meer kunstvoeding te gaan geven en minder borstvoeding aan te bieden, mag ik vragen waarom je daarvoor gekozen hebt terwijl je eigenlijk nog wel borstvoeding lijkt te willen geven?

Borstvoeding werkt op vraag en aanbod, dus je kindje vraagt om melk doordat jij het aanlegt wanneer het trek heeft en jouw lichaam maakt melk omdat er die vraag naar is. Zeker die eerste weken, is het heel belangrijk daar gehoor aan te geven en niet bij te gaan voeden met kunstvoeding. Door kunstvoeding te geven komt er steeds minder vraag, denkt jouw lichaam o er is veel minder melk nodig en gaat dus ook veel minder melk maken.

Pas zo rond de 9/10 maanden is je productie normaal gesproken stabiel genoeg om dus naar veel minder voedingen te gaan, zonder drastisch terug te lopen.

Als je nog borstvoeding wil gaan geven, zou ik zeggen neem contact op met een goede lactatiekundige, zodat jullie samen de opties kunnen bespreken, want denk dat je als je met 10 weken nog maar 1 voeding geeft en er niets aan veranderd, deze ene voeding ook zo is afgebouwd en je meer in de 'regels' komt kwa relactatie (meer aanleggen, vaker aanlegen, tussendoor kolven, geen/minder kunstvoeding, etc), om dus naar weer meer voedingen aan de borst te gaan en je de borstvoeding weer opkrikt om dus borstvoeding te kunnen blijven geven.

Succes!

Liefs Hanneke.

6. zogelukkig

Heb niks meer aan Hanneke's woorden toe te voegen.

Als je zou willen doorgaan met de bv, zal je wat minder kv moeten gaan geven. Zoals het nu gaat, werkt het niet.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik dit zo lees ben je bijna klaar met afbouwen. Als dat is wat je wilt, prima. Wil je borstvoeding geven, dan moet je gewoon je kind veel vaker aanleggen. Ik zou zeggen op z'n minst 6-10 keer op een dag.

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Helemaal eens met mijn voorgangsters :) Het is nu toch of het een of het ander ben ik bang. Succes!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb nog even verder zitten kijken, maar begrijp nu uit eerdere berichten van je dat je al een aantal weken bezig bent met bewust afbouwen omdat je geen borstvoeding wil geven als je gaat werken.

Dus snap even niet waarom je nu schrijft dat je het (de bv) zo graag wil blijven geven savonds. Ik zou zeggen, prima dat je dat wil, maar zo werkt borstvoeding gewoon weg niet. Je kan niet verwachten dat je productie na een heel korte tijd al 1 voeding per dag aan kan.

Plus dat ik flessen van ruim 200cc wel erg groot vind zeker voor zo een jong bv kindje, zou daar absoluut niet voor kiezen.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap best dat je de avondvoeding wilt houden (fijn moment, rustig samen op de bank) en dat je de rest kv wilt geven. Maar dat gaat helaas niet werken, zeker niet met zo'n jonge baby.
    Jammer dat je daar niet beter over bent voorgelicht. Je hebt nu in feite de keuze gemaakt om helemaal te stoppen met bv.
    Als je dat niet wilt, zul je inderdaad váák moeten aanleggen om de productie weer op te voeren en geen (of in elk geval veel minder) kv moeten geven. Schakel een lactatiekundige in als je dit echt nog wilt proberen. Het kan, maar het begint op relactatie te lijken en dat is een pittig proces.

Succes, ik hoop dat je een keuze kunt maken waar je helemaal achter staat. Dan is het sowieso een goede keuze.

11. louiserachel

28 dec 2010
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor jullie reacties, kreeg het idee dat jullie me een beetje dom vinden vanwege het afbouwen...En wil toch wel even zeggen dat het niet alleen vanwege werk is.... heb de 1e paar weken huilend gevoed vanwege de pijn aan mijn tepels en heb dus ook daarom zover afgebouwd. Dit trouwens wel op advies van cb. Nu ik mijn zoon niet zoveel aanleg gaan m'n tepels niet zo erg kapot als eerder en kan ik er nu van genieten..
    Vandaar dus! Maar in ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken, zullen het zien hoe lang we het kunnen volhouden...

12. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ligt het nou aan mij of geef je hem te veel kunstvoeding per dag? 6 kilo wegen op 10 weken, is dat niet best veel voor die leeftijd? Het is erg makkelijk om je kindje te overvoeden met kunstvoeding, met alle gevolgen van dien.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tepelpijn komt vrijwel altijd ofwel door verkeerd aanleggen, ofwel door spruw. Allebei dingen die het beste aangepakt worden zonder te minderen in het aantal voedingen dat je geeft. Het probleem is dat op CB's te vaak slechte adviezen m.b.t. borstvoeding gegeven worden, ben bang dat jullie daar ook slachtoffer van zijn geworden.
    Als je goede informatie over borstvoeding wilt, neem dan contact op met LLL en/of VBN, die hebben allebei gratis telefonische hulpdiensten, of neem een lactatiekundige met IBCLC bij haar naam in de arm. Meeste verzekeringen vergoeden een consult.

Als je tepels nu beter zijn, kun je gewoon weer vaker gaan aanleggen. En kijk dan eens op YouTube, daar kun je filmpjes vinden over waar je op moet letten bij het aanleggen. Onder normale omstandigheden VOEL je de eerste weken wel dat je kind drinkt, maar echt PIJN hoort het niet te doen, pijn is een teken dat je kind niet goed aanligt. Helpt goed aanleggen niet, dan eens goed laten kijken of je geen spruw hebt.

Ik vind dat je kind voor z'n leeftijd extreem veel kunstvoeding krijgt. Dat zou ik echt gaan minderen, dit klinkt niet gezond!

14. 4days

4days Niet meer actief

Die tepelkloven gaan echt over inderdaad, de meeste baby's moeten in het begin nog 'leren' om goed aan te happen. Vandaar dat de meeste vrouwen beginnen met tepelkloven. Maar de meeste baby's leren het vanzelf goed te doen, je moet er gewoon op letten dat ze een grote hap nemen en dus niet alleen de tepel in de mond hebben.

Je kunt nu nog terug naar volledige borstvoeding, als je dat wilt. Gewoon heeeel vaak aanleggen, dan komt het vanzelf weer op gang. De enige andere optie is stoppen. Twee keer per dag voeden zie ik ook niet gebeuren. Wil je er weer helemaal voor gaan, dan zou ik zo snel mogelijk een lactatiekundige inschakelen.

15. zogelukkig

Ik had ook zere tepels hoor, geen kloven. In het begin was dat gewoon gewenning omdat er 10 tot 12x 25 minuten aan gezogen werd. Ze waren gewoon schraal. (Later bleek ik Raynaud te hebben, maar da's een ander verhaal).
    Ik verzachtte dat met Medela Purelan zalf, 100% natuurlijk wolvet.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Beste TS, ik vind je niet dom, en volgens mij niemand hier. Sorry als dat zo overkomt. Jij kunt er toch ook niets aan doen dat je dit advies hebt gekregen?
    Jammer dat ze niet realistisch zijn geweest; door af te bouwen zoals je gedaan hebt zal je productie gauw afnemen. 2 x per dag voeden is gewoon niet haalbaar als je het pas 10 weken doet.

Als je niet vaker dan 2 keer wilt aanleggen, maar wel bv wilt geven, zou je de andere keren kunnen kolven (en dat had je CB je moeten vertellen!). Dan stimuleer je in elk geval de productie, al zal het niet eenvoudig zijn om alle voedingen zo te verzorgen, een combi kv/bv is dan waarschijnlijker.

Ik denk dat je hier best goede tips en adviezen hebt gekregen. Hoe je nu verder gaat, is aan jou. Veel succes gewenst!

Deel Deze Pagina