Als ik 's morgens gekolfd heb, hoeveel tijd moet er dan tussenzit voor ik weer volledig kan voeden? Meestal sta ik een uur voor mn dochter wakker wordt op, in die tijd ga ik zelf ontbijten enzo én ga even kolven, voornamelijk om de druk eraf te halen, maar ook handig voor de voorraad. Vandaag was ik echter wat later en durfde niet goed door te kolven omdat ik bang was dan niks meer voor haar over te houden. Klopt dit of is dit een misvatting? Ik weet dat de melk steeds weer aangemaakt wordt, maar hoeveel tijd moet er tussen zitten? Kan ik kolven en een half uurtje later aanleggen? Of is dat te snel op elkaar? En met een uur, gaat t dan wel goed? Bedankt!
tja, is een kwestie van proberen denk ik want dit is niet voor iedereen hetzelfde. regel is wel dat je aanbod zich regelt op de vraag dus als jij je aanwent om elke dag voor het voeden te kolven zal er op den duur wel genoeg melk voor allebei zijn. (gesteld dat je elke dag voor de voeding wilt kolven dus) Een uur/ anderhalf ertussen lijkt me wel minimaal. ik had veel meer nodig, mijn zoontje houdt er niet van aan een halflege borst te drinken, dat doet ie dus gewoon niet, alleen huilen dan. maar er zijn ook kindjes die rustig een half uur/ drie kwartier aan een borst liggen tot ze genoeg hebben. wat ik ook een poos heb gedaan is 's ochtends een borst kolven en de ander dan laten drinken.
Ik denk idd dat je borsten er naar een tijdje (paar dagen) aan gewent zijn dat jij eerst kolft en dat erdaarna nog gedronken word. Er word dan op dat tijdstip 'gewoon' meer melk aangemaakt. Maar mij lijkt een uur er tussen prima. Hier zit er weleens minder tussen. Dan is net Malou geweest (die tegenwoordig wel als ze een borst 'op' heeft nog meer wil en dus de andere ook krijgt) en binnen een uur moet Ruben weer drinken. Ik neem dan maar aan dat er ook voor hem weer genoeg melk is. Dan krijgt Ruben weer een voeding en als hij net klaar is heeft malou vaak wel weer trek, na deze voeding gaat ze ook weer gewoon slapen en komt pas weer na 3 - 3.5 uur, oftewel er is gewoon melk voor haar ontdanks dat haar broer ze net leeggedronken heeft. Dus of er echt een bepaalde tijd tussen MOET zitten durf ik niet te zeggen. Maar je lichaam moet natuurlijk wel even tijd hebben om weer melk te maken. (toch?)
Ik heb begrepen dat je borsten na anderhalf uur weer "vol" zijn (de melk wordt natuurlijk wel continu aangemaakt). Ik heb nu zelf een vast kolfmoment ingelast een uur na de eerste ochtendvoeding en ik merk dat ik in een week tijd (met dus elke dag dat kolfmoment) steeds meer kan kolven; je lichaam past zich dus echt wel aan. Dus als je wilt kolven om een voorraad op te slaan, zou je voor jezelf kunnen bepalen dat je bijvoorbeeld 3-5 minuten per borst kolft en dan een uur later je kindje voedt. Maar als je alleen kolft om de druk eraf te halen, dan zou ik zo kort mogelijk kolven en alleen als het echt nodig is. Je borsten gaan anders namelijk alleen maar meer melk aanmaken, omdat ze "geleegd" worden en dan blijf je het "probleem" houden. Je zou je vraag ook nog eens kunnen stellen op www.borstvoedingsforum.nl