borstvoeding en koemelkallergie

Discussion in 'Borstvoeding' started by L83, Mar 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. L83

L83 Bekend lid

Dec 17, 2007
    627
    0
    0
    wie heeft hier ervaring mee, wat waren de symptomen, hoe kwam je erachter dat het koemelkallergie was, ben je overgestapt op kunstvoeding, heb je dieet gevolgd etc.
    alvast beankt voor de reacties.

2. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    Ik heb het vermoeden dat mijn meisje KMA heeft. Ze heeft last van eczeem in haar nekje en dit heeft ze sinds ze bijvoeding krijgt.
    Het vermoeden dat het om KMA gaat komt omdat ze na het drinken van een flesje kv (die krijgt ze af en toe wanneer ik aan het werk ben) erg veel jeuk krijgt in haar nek en het eczeem lijkt ook erger te worden. Ze sliep na zo'n flesje ook erg onrustig en was huilerig. Ze krijgt nu af en toe een flesje kv op basis van Soya (van Nutrilon). We hebben haar eerst van dat koemelkvrije poeder gegeven maar dit lustte ze niet.
    Je hebt trouwens van Nanny Care ook babyvoeding van geitenmelk.

We weten niet zeker of het om KMA gaat. Ze eet nu in ieder geval zoveel mogelijk koemelkvrije producten en ik doe hetzelfde. En dit lijkt goed te gaan. Ze heeft nu geen eczeem, alleen soms een beetje een klein rood plekje in haar nek waar eerst het eczeem zat. Ik heb overwogen om naar een diëtiste te gaan maar haar eczeem is zo minimaal dat ik denk dat ze hier wel overheen groeit.

Voorlopig drinkt ze nog lekker mamamelk en kunnen we prima zonder koemelkproducten. Haar eczeem is trouwens ook minder geworden sinds ik haar kleertjes was met Neutral dus ja, ze lijkt ook gevoelig te zijn voor parfum ed.

3. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ons dochtertje heeft ernstige koemelkallergie. De symptomen tijdens de borstvoeding waren:

- eczeem over haar hele lijf
    - veel krampjes
    - heel veel spugen

Ik ben uiteindelijk na 9 maanden overgestapt op kunstvoeding. Zelfs van Pepti had ze nog last. Uiteindelijk ben ik overgestapt op Friso Allergy Care en toen had ik ineens een heel ander kind.

Op het bureau werd de allergie in eerste instantie niet (h)erkend, maar toen ze oedeemvorming in haar gezicht kreeg van nutrilon opvolgmelk, was het vrij snel duidelijk. Ze spoog het ook met een boog weer uit.

Ik heb overigens geen dieet gevolgd, simpel omdat de oorzaak te laat duidelijk was.

4. Ntombi

Ntombi Actief lid

Jun 8, 2007
    426
    0
    0
    thuisblijf mama
    Nijkerk
    Ons meisje had/heeft ook koemelkallergie. De symptomen waren:
    - eczeem op veel plekken op haar lijfje;
    - heel veel krampjes cq buikpijn;
    - heel veel huilen.

Bij het cb was het niet herkend als zijnde een allergie. Maar ik zal niet mijn frustraties hierover uiten, dat was je vraag niet.
    Na ruim 4 maanden van veel huilen en erg weinig slapen naar de huisarts gegaan en die heeft mij, na enig doorzeuren, doorgestuurd naar de dieetist.

Ik ben op haar advies begonnen met een dieet en jawel, mijn meisje veranderde totaal.
    Dit dieet doe ik nog steeds, geef nog 3 keer per dag borstvoeding. Ik ben dus noet overgestapt op kunstvoeding.

Mocht je vragen hebben over het dieet, laat maar weten.

5. L83

L83 Bekend lid

Dec 17, 2007
    627
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties.
    Ik ben gister bij dietiste geweest voor dieet, huisarts had verwijzing geschreven.
    Ook bij mij geloofd CB niet echt dat het KMA kan zijn, het is natuurlijk ook nog niet zeker, maar ze geloven volgens mij ook niet dat dieet kan helpen. (Ntombi@: je mag best je frustraties uiten hoor).
    Maar goed CB geloofd ook niet in osteopaat en daar heb ik ook goede ervaring mee, zij kwam er ook mee dat het misschien KMA is.
    Maar goed mijn zoontje begint dus na elke voeding hard te huilen/ krijsen, heeft erg veel last van kramp, overstrekken, verder niezen soms hoesten na de voeding heeft niet echt eczeem wel wat uitslag/ bultjes, daarnaast heeft mijn man ook KMA gehad.
    Vandaag echt met dieet begonnen, heb wel sinds dinsdag geen melk, yogurt etc. meer gebruikt, maar dieet is dus veel uitgebreider .
    Met grote lijst op pad naar de winkel, maar valt niet altijd mee, heb nu 6 euro voor 2 broden betaald bij de bakker :confused: , maar goed heb het er graag voor over, en voor nu is het maar voor een paar weken om te kijken of het idd KMA is.
    Als ik het dieet moet blijven volgen zal ik wel meer gaan zoeken naar goede produkten die ook wat meer betaalbaar zijn.
    Er staat gelukkig ook heel veel op de lijst wat wel mag dus dat komt wel goed.

6. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    Bij de AH heb je ook koemelkvrij brood, ik weet alleen niet welke. Er zijn meerdere topics over voeding bij kma geweest met handige tips. Wel de moeite waard om even op te zoeken!

7. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Hier ook KMA en ook andere allergieen. De cb heeft er nooit wat mee gedaan en ook de huisarts niet. De konden/wouden niet geloven dat het door de bv heen kon gaan! Dus uiteindelijk zelf gewoon vaak geprobeerd, door zelf wel of geen elkproducten te nemen en het verschil was gigantisch. Anders had ik een ontroostbaar krijsend kind dat zichzelf totaal overstrekte, onder de eczeem zat, buikkrampen, constant melk willen maar steeds maar kleine beetje enz... zonder KM alles goed. Ik kon geen fv geven, niet dat ik dat wou ;) maar omdat daar overal soya in zit, wat hij ook niet kan hebben.
    brood bakken we zelf, goedkoop, lekker en altijd vers en je weet zeker dat het "oke" is. Ik ben wel bij een dietist geweest, maar echt verder kwam ik er niet mee, zelf uitproberen en testen en googlen werkt naar mijn idee beter. Overigens ben ik nog op dieet, en vooral het begin viel me zwaar toen ik overal op elke verpakking moest kijken en naar mijn idee niks mocht hebben, maar geloof me, je went er aan en je leert de "goede" producten kennen

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat raar dat er nog steeds artsen enzo zijn die geloven dat de KM niet door de BV heen gaat... lijkt me wel duidelijk onderhand toch? Waarmee maar weer eens bewezen is dat je ook niet altijd moet doen wat een arts zegt, :)

9. L83

L83 Bekend lid

Dec 17, 2007
    627
    0
    0
    idd raar dat artsen dat nog steeds niet echt geloven, CB arts en verpleegkundigen daar in ieder geval niet, athans alleen als je zelf hele grote hoeveelheden gebruikt, anders niet :rolleyes:
    gelukkig zelf een hele fijne arts (belgische) die geloofd er wel in, geloofd ook in osteopaat, is erg pro- borstvoeding etc en neemt je echt serieus dus dat is wel heel fijn.

maar goed even weer on-topic, hoe snel zou ik resultaat moeten zien met dit dieet, gebruik sinds dinsdag geen melk, yogurt etc. meer en sinds gister dus helemaal niks meer met zuivel, soya en ei.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vriendin van mij had een zoontje met KMA (nouja, dat zoontje heeft ze nog steeds, de KMA is aardig afgenomen inmiddels geloof ik (hij is nu 5)). Zij zag vrij snel resultaat, echt met een paar dagen al... Hopelijk werkt het bij jou dus ook!

11. Ntombi

Ntombi Actief lid

Jun 8, 2007
    426
    0
    0
    thuisblijf mama
    Nijkerk
    Hoi,

Was benieuwd hoe het gaat? Merk je al verschil bij je zoontje? Hoop voor je dat het het juiste resultaat heeft.

Groetjes Ntombi

12. L83

L83 Bekend lid

Dec 17, 2007
    627
    0
    0
    ik zie eigenlijk nog niet echt verschil, vanmiddag belt dietiste nog en ga ik vragen of het dieet nog zinvol is om dat ik geen verscil merk, of dat het nog te vroeg is en ik nog geduld moet hebben.

sinds gister lijkt hij na de eerste keer drinken ook de borst te weigeren als hij kramp heeft gehad.
    nadat hij kramp heeft gehad en weer tot rust is gekomen leg ik hem weer aan (athans probeer ik) hij begint te zoeken, gaat al vrij snel wild met zijn hoofd bewegen en begint vervolgens weer hard te huilen :cry:

vraag me echt af wat het nu kan zijn, verder is het gelukkig een vrolijk en tevreden mannetje en groeit hij goed, anders zag ik het echt niet meer zitten met de borstvoeding.

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Bij mij zit kma heel erg in de familie, ik heb tijdens de bv zelf een dieet gevolgd.
    Even wennen, maar goed te doen :)

Share This Page