Het onderwerp zegt het al. Mijn man zag het vanaf het begin al niet zitten dat ik bv ging geven. Nu er problemen zijn met Mila ziet hij me ook liever stoppen. Ik heb met hem afgesproken dat ik ga afbouwen voor ik weer aan het werk ga, maar dat ik dan wel nog 's morgens en 's avonds bv ga geven. Ik wil er niet helemaal mee stoppen. Maar hoe pak ik dit aan? En welke kv kan ik het beste gaan geven? Ze krijgt nu om de 3-4 uur een voeding. Haar gewicht is 5470 gram.
Oei, dit vind ik een moeilijke... je lijkt te stoppen voor je man. Waarom ziet hij het niet zitten? Weet je dat er veel mannen zijn die niet geloven dat hun kind groot kan worden op de melk van de moeder? Vreemd... maar goed, hijstond al niet acher de bv en nu er wat problemen zijn, probeert hij alsnog je te laten stoppen in plaats van te steunen om door te zetten. Zo komt het op mij over. Erg jammer, zeker als hij weet welke voordelen er zijn van bv tov fv. Als ik jou was zou ik me toch wat fermer opstellen, het gaat om de gezondheid van je kind, Natuurlijk is flesvoeding niet slecht, maar borstvoeding is gewoon beter. Dat staat als een paal boven water. Waarom zoek je geen contact met een lactatiekundige? Die kan je helpen met de problemen en zorgen dat het toch een probleemloze voedingsperiode kan worden. Misschien niet verkeerd om je man erbij te betrekken, want vaak is een negatieve houding tov borstvoeding door een gebrek aan informatie. (de webiste borstvoeding.com is misschien ook goed om hem te laten lezen. Vooral de gezondheidsvoordelen voor jou en je kind. Nu over het afbouwen.... je productie is meestal nog niet stabiel genoeg om met 3 maanden alleen naar een ochtend en avondvoeding te gaan. Dat gaat meestal beter tegen de 4 a 6 maanden. Van veel vrouwen loopt het dan zover terug dat ze volledig overgaan op de fles. Dat hoeft natuurlijk niet, maar de kans is wel erg groot. Ik zou daarom nog even goed bij jezelf nagaan wat jij wilt, wat je kindje wilt en waar je man zijn mening kan bijstellen. Het zou doodzonde zijn om zoiets moois en goeds op te geven vanwege onwetendheid. Ik wens je veel wijsheid toe!
Jammer dat je niet de steun krijgt die je verdient Wanneer ga je weer werken ? Is dat heel binnenkort ? Het kan n.m. te vroeg zijn om zoveel voedingen af te bouwen. Je hebt dan grote kans dat je productie enorm keldert en niet op peil is te houden met 2 voedingen per dag. Kan ook wel goed gaan de tijd zal het leren. Meestal laat je de voeding die het minst goed verloopt het eerste vallen, dat is vaak 's avonds. Dat doe je 1 week en dan bouw je de volgende voeding af. Op bv.com staat een heel artikel over afbouwen in verschillende situatie's.
misschien heel erg persoonlijk hoor, maarre uit jouw reactie maak ik op dat je zelf eigenlijk helemaal nog niet zou willen afbouwen met het geven van bv. ik weet niet of reflux de reden is dat je de bv wilt gaan afbouwen? je kunt ook als het kolven niet goed gaat gewoon bv blijven geven, en dan voorafgaand aan de voeding iets afkolven, en daar nutriton aan toe voegen? (ik las dat de kleine reflux had vandaar) Is bovenstaand de reden dat je (of eigenlijk je man) wilt afbouwen, zou ik zeker nog even goed nadenken voordat je stopt (afbouwt) en straks toch alsnog spijt krijgt. Er zijn tig kinderen die reflux hebben en bv krijgen. Enige voordeel van flesvoeding is, is dat het iets makkelijker te geven is (gewoon aan de fles toe voegen) maar dat is dan ook het enige. wbt afbouwen inderdaad wat er al gezegd is, is het het beste om eerst de minst goedlopende bv voor minimaal 3-4 dgn te vervangen voor je een andere voeding laat vallen. Het geven van enkel bv in de ochtend en avond is hier wel de eerste tijd goed gegaan, maar ik gaf die voedingen eerlijk gezegd niet als voeding, maar meer als ons momentje samen omdat ik er van overtuigd ben dat mijn voeding gewoon niet voedzaam genoeg was. Nogmaals ga bij jezelf te raden of je wel daadwerkelijk wilt stoppen met het geven van bv,je kunt altijd nog eerst kijken of je met een goede kolf kunt gaan afkolven, en dan je melk via een flesje geven aan je kleine. liefs mamatje
Bedankt voor jullie reacties. Met reflux zijn idd de problemen begonnen, maar dat is niet de reden. Mila krijgt nu Losec en daarmee zijn de klachten een heel stuk minder geworden. Ik heb een tijdje alle voedingen afgekolfd en ingedikt i.o.m. de kinderarts. Dat heeft me best wat energie gekost (respect voor de mama's die fulltime kolven ). Mijn man zag het dan ook niet zitten dat ik ga kolven op mijn werk omdat hij bang is dat het weer teveel van me vergt. Het valt het niet mee als je geen steun krijgt van de mensen om je heen. Ik heb de laatste paar weken voortdurend te horen gekregen dat ik beter kan stoppen met de bv dat het dan vast beter zal gaan met Mila (niet van mijn man)..dat maakt je behoorlijk onzeker en op het moment dat het weer eens niet goed gaat met het voeden ga je dat ook nog geloven ook. Ik wil graag bv blijven geven, maar niet te koste van alles. Ik heb er geen ruzie met mijn man voor over. Daarom wil ik het gaan combineren. Ik heb vanmiddag toch maar een mail gestuurd naar een lactatiekundige in de buurt. wellicht dat zij me/ons kan helpen.
Hoihoi! Jeetje, wat een verhaal.... Je man is bang dat bv teveel van je vergt, maar ik denk dat het jou meer energie kost dat hij je niets steunt hierin... Maargoed, nu al overstappen op 2 voedingen kun je gewoon vergeten. Dan stopt de bv en komt er niks meer. Het is gewoon nog te vroeg, je zult moeten kiezen: wel of geen bv.... Ik persoonlijk zou je adviseren om het gewoon een tijdje te proberen, stoppen kan altijd nog. Succes ermee!
tja, het moet inderdaad niet ten koste van alles gaan natuurlijk, en ik kan jou man best wel begrijpen als hij ziet hoeveel impact dat kolven op jou heeft. Je kunt altijd die 2 momenten (ochtend-avond) voor jullie samen houden en de overige voedingen gewoon de fles geven, je bv zal zich hier heus wel aan aanpassen, maar het is natuurlijk wel een heel goed idee om inderdaad ook even een lc in te schakelen. Heel veel succes meis, liefs mamatje
Chantal mischien is het ook eens fijn om met andere bvmoeders te praten ? Ik ga zelf regelmatig naar voedende moeder bijeenkomsten. Is altijd erg leuk en steunend vind ik. Hieronder vind je voedende moeder bijeenkomsten van de VBN in Limburg. Mischien dat de LLL ook nog wel heeft hoor. Je kunt de adressen terug vinden op www.borstvoeding.nl mocht je het niet kunnen vinden zeg het dan even dan zoek ik het voor je op (mocht je interesse hebben). Dit vond ik, ik hoop dat het bij jou in de buurt is. En een goed plan dat je een lk gaat raadplegen ! Voor opgave van bovenstaande kun je zoeken op www.borstvoedingnatuurlijk.nl je zoekt dan rechts in je provincie dan de plaatsnaam bij jou in de buurt. Als je dan op de naam van de contactpersoon klikt krijg je meer info.
Nemo, thanx dat is idd bij mij in de buurt. Ik heb nog de hele avond zitten piekeren hoe ik het zou kunnen doen. Ik wil niet dat straks mijn productie zo terug loopt dat ik geen bv meer kan geven. Ik zit nu met de nachtvoeding erbij op 7 voedingen. Ik zou dan voeding 2 en 4 kunnen vervangen en de rest wel nog live geven.