'Hij was eerder toe aan vast voedsel'

Discussion in 'Voeding' started by RoxannaG, Sep 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Ik hoor regelmatig om mij heen dat ouders eerder dan vier maanden beginnen met groente/fruithapjes, omdat hun kindje 'er aan toe was'. Maar hoe weet je dit dan? Vertellen ze je dat ofzo? :p

2. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Mijn kindjes begonnen dan echt mee te happen als ik in hun buurt wat at. Daarna begon het huilen, slecht slapen, en fles letterlijk naar binnen slurpen, en dan nog naar mijn brood kijken.

Toen ben ik begonnen met wat pap etc. Dat was trouwens wel zo rond de 4 maanden hoor. Veel eerder is niet gezond voor het buikje.

3. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier zaten we aan de maximale hoeveelheid flesvoeding + een poeder gekregen van de huisarts om extra calorieën toe te voegen aan de fles en zelfs dan had ik na 2 uur een huilend kind van de honger.

Op advies van de huisarts zijn we toen met 3,5 maand begonnen met vaste voeding. Het klinkt heel serieus maar we zijn echt begonnen met 1 theelepeltje voor de fles aan en toen heel langzaam opgebouwd met telkens na een paar dagen een lepeltje erbij.

Zo rond de 5 maanden stabiliseerde het wat en zo rond de 6 maanden was het bunkeren voor bij. (toen stopte ook zijn enorme snelle groei in de lengte)

4. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Ze keek het eten uit mn mond en pakte het zowat af.. uiteindelijk 'gerekt' tot 5 maanden!

5. tuc

tuc Niet meer actief

Uhh dat weten ze niet en naar mijn mening ook onzin. Mond bewegen, afpakken e.d. zijn normale dingen die helemaal bij de ontwikkeling van die leeftijd horen.

Als je voeding voor hongerige baby's gebruikt en je moet vaker dan om de 2 uur voeden dan kan dat wel een teken zijn dat je kindje aan meer toe is. Maar dan nog niet voor de 4 maanden en liever met 5/6 maanden.

6. Jen30

Jen30 Niet meer actief

En om de 2 uur voeden is geen onzin?
    Ons meisje is een grote meid en ik geloof er heilig in dat je als moeder zelf wel voelt wanneer een baby klaar is voor wat hapjes maar goed die discussie over of je nou hapjes geeft bij 4 maanden of 6 maanden... ik heb al weer spijt dat ik gereageerd heb.
    Het woordje 'onzin' vind ik zo naar he op dit forum. Alsof de ene moeder perfect is en de ander maar wat 'onzin' uitkraamt..
    Er bestaat geen 'onzin' bij het opvoeden van je eigen kindje!
    PUNT

7. tuc

tuc Niet meer actief

Oei chill. Om de 2 uur voeden bedoelde ik als je kindje zo'n honger heeft dat het niet langer dan 2 uur kan volhouden.

En het klinkt voor sommigen misschien niet leuk...maar het IS wel degelijk zo dat het onzin is dat happen en eten kijken tekenen zijn van toe zijn aan bijvoeding. Daar zijn genoeg onderzoeken over geweest. Het is geen onzin dat een kindje dat doet...deden mijn kindjes ook, maar het is gewoon de ontwikkeling.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Een kind kijkt naar het brood/vlees/appeltje dat je eet...waarom?
    Niet omdat baby denkt, jamjam, dat lust ik ook!
    Als je een steen in je mond stopt, zal een baby ook kijken.
    Hoort bij de normale ontwikkeling. Net als kwijlen en op het vuistje knabbelen.

De darmen.van een.baby zitten aan de binnenkant, die kan je niet zien.
    Door wetenschappelijk onderzoek weten we nu: vanaf 4 maanden mag, maar je kan ook tot 6 maanden wachten.
    Beter even tijdelijk iets te veel flesvoeding, of extra aanleggen bij borstvoeding, dan eerder dan 4 maanden beginnen. De darmpjes zijn nog kwetsbaar.

Wat is er mis met tijdelijk om de 2 uur voeden?

9. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Dames, dit topic hoeft toch geen rel te worden????? Jemig! Kun je over bijvoeding ook al niet gewoon vriendelijk blijven?

10. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Bij de oudste begonnen met 5 maanden. Die had echt zin om wat te eten. Toen was het advies ook met 4 maanden bijvoeden. Heb toen iets langer gewacht omdat ze met 4 maanden nog helemaal tevreden was met de borst.

Bij de tweede gewacht tot 6 maanden ivm allergie. Advies was toen ook wachten tot 6 maanden. Ze vond het prima. Kreeg een combinatie van borstvoeding en neocate en later nutramigen.

Hier bij de jongste begonnen met 4 maanden omdat ze laag in haar ijzer zat. Ze moest gewoon worden bijgevoed om ijzer op peil te krijgen.
    Het was of bijvoeden met ijzerrijke voeding of ijzerpreparaat geven.

Ze zat nog volledig op borstvoeding.
    Helaas is naast alle voordelen van borstvoeding het wel heel laag in ijzer.

En een laag ijzergehalte is slecht voor de ontwikkeling van de hersenen en de zenuwontwikkeling in zijn algemeen. Daarom is het advies nu weer om met 4 maanden bij te voeden.
    Maar het mag dus ook met 6 maanden.
    Het is ook maar waar je voorkeur naar uit gaat. Het hangt denk ik vooral van de moeders af en hun overtuigingen of die willen bijvoeden of niet.
    Dus kijk naar wat je zelf wilt voor je kindje.

11. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Ik ben het helemaal met je eens dat het geen rel hoeft te worden maar ben het helemaal zat dat een ander iets als ONZIN aankaart... vind ik zo naar woord. Je kent je eigen kindje het beste vind ik.. en je doet wat jij denkt dat het beste is voor je kindje en daar kan geen boek of wetenschappelijk onderzoek tegenop. Ik verlaat verder dit topic.
    Sorry voor het 'relschoppen", was uiteraard niet de bedoeling!

12. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Mij is toen uitgelegd dat wanneer je structureel (dus dagelijks en voor langere tijd) over het max van de flesvoeding heen gaat je de kans loopt dat de nieren van je kindje dit niet aan kunnen en dus kunnen beschadigen

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Die maximale hoeveelheid is een typisch nederlandse "regel".
    In belgie bijvoorbeeld rekent men weer anders.
    Maar wat is langere tijd?
    2 weken iets meer, tot je kindje de volle 4 maanden (geen 16 weken) is,
    dat valt best mee toch? (als voorbeeld)

14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ik weet het niet want iedereen zit in een andere situatie

Onze zoon is met 43 weken geboren en was 10 pond bij geboorte, al vanaf het begin at hij veel, eigenlijk altijd meer dan voor zijn leeftijd werd aanbevolen. Hij groeide ook heel hard (zat met 4 maanden in maatje 74/80) zat in de lengte over de +2 lijn en met gewicht op de -1 lijn. Toen hij iets ouder was dan 2 maanden zat hij dus al aan het max wat hij met voeding mocht hebben. We hebben toen fantomalt toegevoegd zodat hij weer 3 uur met een fles kon, dit duurde helaas maar 2 weken en toen begon het gehuil weer van voren af aan. We hebben het toen nog 3 weken kunnen trekken maar toen was alle rek eruit. (hij werd wel gecontroleerd op zijn gewicht want het was de bedoeling zijn honger te stillen maar niet om hem vet te mesten) En hebben dus in overleg besloten de bijvoeding op te starten door te beginnen met 2 dagen 1 theelepel, was er geen reactie de 2 dagen daarna 2 theelepels etc.

Bij mijn dochter ging het weer heel anders en die was 6 maanden voordat we het vaste voedsel introduceerden, tot die tijd was ze compleet tevreden met haar flessen

15. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Maar raakte hij dus echt verzadigd van 1 theelepeltje groente, en niet verzadigd van fantomalt?
    Je schreef dat hij rond 5mnd weer over die grote honger heen was, kan get zijn dat hij dan gewoon uit de 4mnd dip kwam?

Ik begrijp dat jullie het hebben gegeven hoor, maar het klinkt zo raar dat een kind in maat 80 verzadigd raakt van 1-2 theelepeltjes groente, en daardoor stopt met huilen van honger

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Nee hij raakte niet verzadigd van die theelepeltjes, vooral niet in het begin, dat kwam pas toen we op een half potje zaten tussen de flessen door. Maar het leek ons en de arts niet verstandig om hem meteen een half potje te geven maar rustig op te bouwen om te kijken hoe zijn darmen erop reageerden.

Wat ik eigenlijk wil laten 'zien' is dat sommige mensen zeggen dat ze met bijvoeden zijn begonnen voor de 4 maanden wat heel ernstig klinkt maar dat het dan kan gaan om b.v 1 theelepeltje. Wat wel een fijne bijkomstigheid was , was dat hij toen van de Lactulose af kon.

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik ben het eens met tuc, persoonlijk ben ik van mening dat een baby van 4 maanden nog niet kan laten weten of merken dat hij toe is aan meer, mijn kinderen hebben allemaal naar mijn eten gekeken, ze hebben allemaal smak geluidjes gemaakt, ze zaten allemaal op hun vuistje te sabbelen maar met 7 maanden begonnen ze pas mee te eten, pas toen ze aan tafel konden zitten,het eten voelen ruiken en zelf naar de mond brengen om te proeven en zelfs dat was meer verkruimelen dan wat anders,

Mijn dochter van bijna 2 jaar word enorm boos als we bijv op een visite Zijn en mama neemt een keer een colaatje, ze zegt dan ook IKKE dolaaaaa ze laat dus heel duidelijk weten dat zij " hieraan toe is " ze wil het zo graag.... Maar geven dan ? Omdat ze het wel uit mijn handen kan kijken, omdat zij het ook zo graag wil proeven ? Soms drinkt papa in de avond een biertje en word zij opeens in de avond nog wakker en heeeel soms moet ze dan nog weer even mee naar beneden voor een schone luier of een zetpil en dan ziet ze dat papa een biertje drinkt, ook dat wil ze zoooo graag.

Ik geloof er dus ook niet in dat een kind dat kan laten weten met 4 maanden, en als het wel kon dan zou ik persoonlijk niet in mee gaan, ik vind met 4 maanden te jong maar het kan wel vanaf vier maanden en die overweging moet je zelf maken als ouder zijnde.

18. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Bij ons werd het een makkelijke keuze omdat onze jongste heftige reflex had en vast voedsel veel beter viel, maar nogmaals vanaf 4 maanden.

19. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Hier is het door de kinderarts geadviseerd om zodra ze de laatste fles liet vallen (23:00) eens te kijken wat ze zou doen met groente. Dit ivm allergieën. Mevrouw is een natuur talentje en eet nu sinds 2 weken volledig potje groente, ze heeft geen last van d'r darmpjes en ze is ook wat meer tevreden dan daarvoor. Heb er dus vooralsnog een goed gevoel bij. Als ze er niet aan toe was geweest toen we het probeerden (lees krampjes, huilen, met d'r tong het eten er weer uitduwen etc) dan was ik ook meteen weer gestopt om het op een later moment aan te bieden.

Onzin vind ik ook nogal een akelig woord, wat voor de een goed is hoeft voor de ander niet goed te zijn. Je kunt niet aan kind zien of hij 'eraan toe is' maar wel aan je kind aflezen of het goed gaat met bijvoeding of dat het misschien nog te vroeg is.

20. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Hier pas met 6 maanden begonnen en de veelgenoemde eraan toe zijn tekenen heb ik nooit als zodanig gezien.

Share This Page