borstvoeding en kolven, hoe doen jullie dat?

Discussion in 'Borstvoeding' started by melisjuh30, Oct 21, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

Jun 17, 2008
    854
    0
    0
    hallo.

Ik ben eruit ik wil borstvoeding gaan geven. Maar ook gaan kolven.
    De reden dat ik wil kolven is zodat mijn man ook de baby eens een fles kan geven.
    Ook zodat wanneer we weg gaan en de baby vraagt om voeding ik een fles kan geven, ipv de borst.

Wie geeft borstvoeding maar kolft ook regelmatig.
    En hoe doen jullie dat dan?
    Ik kan me nog heel moeilijk een voorstelling maken van hoe ik dit moet gaan aanpakken.

Graag lees ik jullie verhalen.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het leek ons (mijn man en ik) ook leuk als ik regelmatig zou kolven zodat mijn man een flesje kon geven. In de praktijk maar weinig gedaan omdat mijn man toch al veel andere dingen deed met onze zoon. En later ging hij ook nog eens flesweigeren ;)

Ik kolfde 's ochtends wel eens dan heb je n.m. het meeste melk. Op www.borstvoeding.com is een bewaarschema waar je kunt vinden hoe en hoelang je de moedermelk kunt bewaren.

Je schrijft:
    Is het dan zo dat als je weg gaat en de baby meeneemt dat je dan ook een fles wilt geven of begrijp ik dat verkeerd ? Het is n.m. wel zo dat je dan (zeker in het begin) stuwing krijgt.

Heb je trouwens al een borstvoedingscursus gedaan ? Dat is echt een aanrader en leer je ook (meer) dingen over kolven.

Heb je nog meer vragen ?

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, al is dat in de meeste gevallen misschien wel zo. Ik geef ook altijd gekolfde melk als wij ergens heen gaan, omdat ik het niet prettig vind in het openbaar te voeden. Maar ik heb echt nog nooit (ook niet in het begin) last gehad van stuwing. Het hoeft dus geen problemen op te leveren. Al denk ik dat in de praktijk de meeste vrouwen toch wel live voeden als ze gewoon bij hun kindje zijn. En dan hoef je dus idd niet te kolven.

Voor de rest sluit ik me wel bij jou aan. Wij wilden eerst ook gaan kolven, zodat mijn vriend ook eens zou kunnen voeden, maar dat is hier nog nooit gebeurt. Het is gewoon veel handiger om zelf te voeden, en je vriend/man kan idd nog genoeg andere dingen doen met de kleine.

Verder over het kolven. Ik kolf ook, omdat ik een voorraadje aan wil leggen in de vriezer, voor het geval ik een keer ergens heen ga zonder Milan. Ik voed nu gewoon fulltime, en 1,5 uur na de voeding kolf ik (dat doe ik bij 2 voedingen per dag). Eigenlijk kost het ook helemaal niet zoveel tijd, met een kwartiertje per keer haal ik er genoeg voeding uit.

4. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

Jun 17, 2008
    854
    0
    0
    Kijk hier heb ik wat aan dank je wel Linda en Nemo. :D

Ik weet natuurlijk niet hoe ik het ga doen met evt stuwing.
    In de meeste gevallen kan ik ervoor zorgen dat ik tussen de voedingen wegga.
    Op momenten dat ik langer wegga weet ik nog niet hoe ik dit ga doen.
    Misschien dat ik er na de bevalling anders over denk, maar zoals ik er nu over denk zou ik het graag eerst zo proberen.

Zoals linda zegt, na 1 1/2uur kolven zijn handige weetjes.
    Ik ben wat dat betreft een leek in borstvoeding en kolven, en vraag daarom naar jullie ervaringen. Wie weet zeggen mijn man en ik ook wel dat mijn de voedingen niet zo nodig hoeft te doen.

Ik zou het gewoon prettig vinden om een paar ervaringsverhalen te lezen over hoe jullie het aanpakken.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

@linda86: ik had wel snel last van stuwing en dan lekkage in het begin. Maar ik had dan ook teveel melk, mischien dat dat het verschil is.

@Melisjuh30: als je langer weg gaat bijv. winkelen kun je in een pashokje voeden. En als je naar familie/vrienden gaat kun je ook vragen of je ergens alleen mag zitten. Je kunt altijd zeggen dat je kindje dan beter drinkt, wat in veel gevallen ook nog wel eens echt zo is.
    En mischien na de bevalling denk je wel heel anders over voeden in het openbaar ;)

6. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Mijn partner vond het ook leuk om eens een flesje te geven juist op het begin, flak voor de voeding kolfde ik dan een flesje die hij vervolgens kon geven.

Inderdaad 99% van de keren voed ik gewoon live maar zo nu en dan vond ie het gewoon fijn om ook even een "voedende ouder" te kunnen zijn. Nu ik weer werk heeft hij 1 dag in de week met de kleine en geeft dan alle voedingen met de fles.

Om een voorraad aan te maken kolf ik 1 of 2 keer per week extra in de ochtend omdat mijn borsten dan meestal op knappen staan. Als ik er een kolf en 1 aan de kleine "geef" dan heeft en zij genoeg gedronken en heb ik weer een flesje voor in de vriezer.

Ik moet wel zeggen dat ik pas na een maand of twee ben begonnen met echt een vooraadje op te bouwen daarvoor had ik daar niet echt energie/zin in.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Dat lekken had ik ook hoor, maar daar heb je dan weer zoogcompressen voor (gewoon vaak wisselen). Ik had ook teveel melk, maar stuwing heb ik echt nooit gehad. Waarschijnlijk had ik gewoon geluk ;).

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Whaha nou ik kan mij situaties herinneren waar geen zoogcompresje tegenop kon. Ik hoorde mijn tantezegger huilen en toen ik naar beneden keek was ik van boven tot onder nat :)
    Ik hoop maar niet dat ik iemand afschrik eigenlijk was het n.m. best wel grappig (ik was gelukkig thuis en kon me verschonen)

9. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    hihi Nemo dat klinkt bekend...zo'n nat shirt...
    gelukkig is de ergste periode hier in de afregeling weer voorbij...

maar melisje jouw vraag:
    ik kolf eigenlijk alleen als het noodzakelijk is, dus op het moment da tik werk of een keer een avondje/dagje weg wil/moet. opbouwen van voorraad is hier nu tot 2x toe vanzelf gegaan. Zowel in de eerst maand bij Nick als bij Chris heb ik een (of twee) borstonsteking gehad als gevolg van veel melk. Toen kreeg ik het advies de ontstoken borst te geven en de andere meerdere malen per dag te kolven.
    Maar mijn man vind flessen ook veel minder leuk dan iedereen altijd denkt...HIj is op een andere manier lekker met de kids bezig en dat voeden mag ik dan doen. En hij op de vrijdag dat hij thuis is als ik werk en dat vind hij meer dan genoeg.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Voor mij was (en is) kolven niet alleen handig, maar pure noodzaak: ik werk namelijk 4 dagen per week. Dat kolven kostte even tijd om goed onder de knie te krijgen, en voor kleintje kostte het tijd om uit een flesje drinken te leren. Hou daar ook rekening mee, en ga vanaf een week of 5 of 6 ook om de 2 of 3 dagen oefenen met gekolfde melk uit een flesje. Dan nog kan hij/zij het ineens verleren (of niet meer willen), maar als je niet oefent is de kans groot dat het niet lukt als het een keer echt zou moeten.
    Hoelang jij kunt zonder te kolven, is per persoon heel verschillend. Neem voor de zekerheid een (hand)kolf mee als je langer weggaat, dan voorkom je vervelende toestanden... Dat spontaan lekken bij een huilende baby heb ik overigens nooit gehad, terwijl ik in het begin ook te veel melk had. Ik lek eigenlijk alleen als ik volle borsten heb en Kleintje drinkt (dan lekt de andere borst dus, ze schieten allebei toe). 's Middags en 's avonds heb ik dit eigenlijk nooit, 's ochtends meestal wel.

In het begin vond ik het raar / lastig om zomaar te gaan voeden, maar je kunt altijd wel een rustig plekje uit het zicht vinden. En inmiddels voed ik overal; eventueel met een lakentje over baby & borst heen (zodat ik minder bloot zit en hij minder afgeleid raakt). Voor mij was het een kwestie van wennen, nu vind ik het in elk geval de normaalste zaak van de wereld. Heb ook nog nooit vervelende reacties gehad, dat scheelt.

Share This Page