Hi meiden, Ik ben pas in januari uitgerekend, maar ben uiteraard wel al over van alles aan het nadenken, zo ook over borstvoeding... Ik wil graag, als het lukt, borstvoeding gaan geven (minimaal) de eerste 6 maanden... Natuurlijk moet ik ook weer terug aan het werk dus ik moet gaan kolven (als het allemaal lukt...)! Nu vroeg ik me af: welke borstkolf gebruiken jullie en hoe bevalt deze? Ik vroeg me af of het als ik na 10 weken weer aan het werk ga, gewoon kan kolven zodat manlief ook een keer 's nachts kan opstaan? Vanaf welk moment kun je beginnen met kolven?
Ik kolf met de medela freestyle. Ik heb m nieuw gekocht en ben er ontzettend blij mee!! Ben in 20 minuten klaar en het gaat best goed. Ik zou het wel al eerder gaan oefenen. Ik merk dat m'n lijf moet wennen aan t kolven omdat ik nu wat minder melk kolf dan ik waarschijnlijk in n voeding geef. S nachts slaapt onze dochter nog niet altijd door. M'n nachtvoedingen duren kort; in max 20 minuten ligt ze weer in bed. Dus die doe ik zelf, maar mijn vriend haalt haar wel uit bed en helpt me dus. Dat is fijn; gedeelde smart!
Ik heb ook de freestyle, een hele fijne kolf. Ik heb geen tips wanneer je het beste kan beginnen, ik ben noodgedwongen vanaf dag 1 begonnen. Gelukkig na 3 maanden wel volledig live gevoed (en nu nog!). Over de nachtvoedingen, tegen de tijd dat het flesje afgekolfde melk warm is heb jij de kleine al lang aan de borst hangen, manlief kan baby halen, verschonen en kruikje warm maken. Ik was echt blij dat wij op een gegeven moment geen flessen meer nodig hadden in de nacht!
Hier ook de freestyle, met 2x op een werkdag kolven heb ik vaak haar behoefte voor bij de gastouder er wel uit. Ik kolf mijn borsten in 10-15 minuten leeg. Maak je niet druk om je nachtvoedingen! Ik begrijp ook niet zo goed waarom je daar samen voor wakker zou worden eerlijk gezegd. Mijn meisje slaapt direct naast mijn bed, en een nachtvoeding is dus op mijn knieen gaan zitten, haar uit haar mandje tillen, even bedenken welke borst te geven, gaan liggen met haar op veilige afstand van de rand van het bed, kussens en papa, laten aanhappen en verder tukken - als je s nachts moet plassen ben je meer gestoord in je slaap. Een eventuele volgende nachtvoeding is nog makkelijker: aan de andere kant van haar gaan liggen (je kan ook "overleunen" en zo je bovenste borst geven maar ik vind dat niet fijn), aanbieden en zzzzzzz @wanneer kolven: het is fijn als je weet dat het kolven lukt en je genoeg hebt. 1-2 weken voordat je aan het werk moet is vroeg genoeg. Begin wel op tijd met flesje oefenen en blijf dat volhouden! Wij zijn begonnen met viereneenhalve week, twee weken later ging zij overstag, nog een week later raakte ze enthousiast, en werden wij wat lui in t regelmatig aanbieden- met negen weken was ze een flesweigeraar en ging ze van kwaad (na een halfuur, later een uur protest alsnog flink drinken) tot erger (ik werd weggebeld uit mijn cursus om te komen voeden omdat ze niks wilde, zelfs geen lepeltje) . Veel flessen en tranen later drinkt ze uiteindelijk goed uit de fles, maar het is een strijd geweest! Als ons een volgend kindje gegeven is, ga ik een keer per dag oefenen (die 30-40 cc die je daarvoor nodig hebt kan je met de hand afkolven) zodra de melkproductie goed op gang is, die zuigverwarring zal wel los lopen als hij/zij op zijn/haar zus lijkt.
Ik vond de nachten wel zwaar (het duurde ook erg lang voordat ze doorsliep), en was toen ik weer werkte erg blij als papa af en toe een nachtje kon doen hoor! Maar dan sliep ik wel op zolder, en werd rond vijf-zes uur wakker met erg volle pijnlijke borsten. Maar goed, dan had ik wel een uur of zes aansluitend kunnen slapen Kolven begin je mee wanneer je wilt natuurlijk. Maar vanaf een week of vijf-zes is een mooie tijd om met een flesje te oefenen - zeker als je na 10 weken al weer aan het werk gaat. Dus dan moet je ook kolven he, zo'n 20 ml is genoeg voor het oefenen. Kolven moet je vaak wel wat opbouwen, je lijf moet er aan wennen. Dus dan kolf je eerst maar heel weinig, hou dat een paar dagen vol op dezelfde tijd, en dan heb je genoeg voor een flesje oefenen. Als je kind uit een flesje drinkt kun jij op dat moment weer die hoeveelheid kolven etc, zo sprokkel je een voorraadje bij elkaar. Tot je voldoende hebt om eens een hele voeding te geven, of zelfs een hele nacht te overbruggen. Sommigen kolven wel gelijk makkelijk en veel melk hoor, het wisselt per persoon. En sommige kindjes drinken gelijk makkelijk uit de fles, anderen snappen het eerst niet, dan is het zonde om meer dan 20 ml te geven! Ik heb de Philips dubbele electrische kolf. Technisch onovertroffen vind ik, hij kan nl op alle snelheden ipv een aantal standen, maar hij is normaal errug duur...
Ik had een handkolf van medela, ik heb een elektrische geprobeerd maar dat werkte absoluut niet voor mij. k ben begonnen met vier weken om te kolven en te oefenen met het flesje. Na een tijdje ging dat goed, kolven moet je wel leren overigens. Ik heb er altijd spijt van gehad dat wij geen cosleeper hadden. Achteraf als ik het opnieuw moest doen had ik er graag 1 gehad!
Ik heb ook de medela handkolf. Ik vind de "zelfbediening" erg prettig. Ik ben met een week of 5 begonnen met oefenen met de fles en kolven. Inmiddels kolf ik al weer 3 maanden op het werk en dat gaat nog steeds erg goed.
Ik heb ook medele freestyle. Beginnen met kolven kan al direct naar de geboorte, is soms ook nodig als het niet direct goed gaat, maar persoonlijk zou ik een paar weekjes wachten als alles goed verloopt. Oefenen met een flesje doe je het best pas rond een week of 4-6. Nachtvoedingen vind ik heel erg meevallen en val daarna snel weer in slaap. Allebei wakker worden lijkt mij niet heel handig, bovendien is het voor je productie toch het beste om dan te kolven omdat je een voedingsmoment mist, dus heeft het niet veel zin (en je loopt het risico op heel erge stuwing als je ineens een voeding 's nachts overslaat).
Ik heb een dubbele elektrische kolf van ameda. Die had ik via kraamburau ook gehuurd en heb toen op MP gekeken of er toevallig z'n moter te koop stond. De flesjes en slangetjes koop je namelijk toch als je er 1 huurt. Ik kan hem ook gewoon op enkel zetten en dat is voor mij voldoende aangezien ik maar 1 ochtendje werk. Hier snappen mijn borsten het kolven niet zo goed en gaat het het beste als mijn zoontje aan de andere borst drinkt haha. Maar dat komt omdat ik dus niet veel kolf . Hier ging mijn man s'nacht de kleine halen en verschonen dan dronk hij bij mij en legde mijn man hem weer terug. Maar mijn man kan dan dus gewoon weer in bed stappen en verder slapen. Ik daar in tegen ben anders klaarwakker haha. Ook een beetje gedeelde smart hihi. We hebben 1 keer s'nachts een flesje gegeven nou dat was drama. Want eer dat die warm is, was mijn zoontje zo over de mik dat het niet echt gezellig was zeg maar .
Poeh, veel verschillende ervaringen dus. Lastig. Misschien dan maar gewoon uittesten en kijken wat voor mij het prettigste voelt (welk merk, handkolf of elektronische)! Dank in ieder geval voor jullie reacties!
Ik had de swing en heb daarmee een jaar gekolfd, (op werk dan, verder live ). Is overigens niet ideaal, ik had voor nu een freestyle overgenomen van iemand, maar deze keer dus nauwelijks gebruikt. Wel veel handiger, dat dubbelzijdige kolven, maar voordat je zoiets aanschaft, is het wel handig om te weten dat de BV gelukt is en kolven ook lukt. Je kunt daarvoor bij de thuiszorgwinkel ook eerst eens een kolf huren. Ik gaf vanaf 10 weken een flesje afgekolfde melk ergens tussen 4 en 9, omdat ze dan ongelovelijk lag te clusteren en dat voor m'n tepels niet zo fijn was Had ik ff rust en zij de voeding binnen. Die kolfde ik ofwel 's ochtends af, (1 borst voeden, 1 kolven), of 's avonds rond de avondvoeding, die ze in eerste instantie al heel snel over ging slaan, (en dan niet drinken of kolven, zorgde voor enorme lekkage 's nachts).