Borstvoeding en kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Stippel, Nov 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stippel

Stippel Actief lid

Aug 23, 2009
    347
    1
    18
    Goedemorgen,

Mijn zoontje is vandaag 4 weken oud en krijgt vanaf het begin volledige borstvoeding. Na wat opstartproblemen (enorme kloven tot bloedens aan toe en daardoor veel pijn bij het aanleggen en voeden) gaat het nu goed. Gemiddeld drinkt hij 7-8 voedingen per 24 uur, zo om de 3-4 uur (soms al na 2 uur, nogal wisselend dus). Hij groeit in ieder geval als kool! :)

Gisteren had hij een aantal keren dat hij maar 1 borst per keer dronk en daarna al helemaal voldaan was. Hij drinkt dan ongeveer 15 minuten goed door. Ik bood hem na het verschonen wel de 2e kant aan, maar hij hapte niet meer aan en was helemaal tevreden. Is dit erg voor de productie?

Gisteravond heb ik voor het eerst wat gekolfd (dubbelzijdige elektrische kolf) en dit heeft hij met een flesje gedronken (60cc) om te oefenen. Dit ging helemaal goed en daarna dronk hij nog verder aan de borst. Doordat ik van tevoren de ergste druk eraf had gekolfd, leek het erop alsof hij daarna minder last van krampjes had.

Ik wil graag een voorraadje gaan opbouwen. Ik heb vanmorgen ongeveer een uur na de voeding gekolfd (120cc in 5 minuten). Is dit een goed moment om te kolven? Is het verstandig om nu elke dag een keer te kolven of is dat teveel?

Hoe vaak kunnen we hem een flesje borstvoeding geven? 1x per dag? Ik wil graag dat hij ook goed leert drinken uit een flesje.

Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden!

Groetjes Stippel

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik dacht dat ik je vraag al had beantwoord...nu ja. onderstaand dan:

Klinkt goed zoals jullie bezig zijn! Fijn dat groei en alles zo goed gaan.

Zoals je deed (afkolven) is prima. Wanneer je iedere ochtend nu gaat kolven, bouw je extra voedingsmoment op wanneer je het iedere keer op het zelfde moment doet. Wat je kunt doen is kolven gelinkt aan het voeden. Dus wanneer je kindje niet meer wil drinken zoals je beschreef, of nadat je kindje klaar is. Ook kun je 1 kant kolven en de andere laten drinken. Je maakt dan gebruik van het zelfde toeschietreflex.

Ook ben je nog maar 4-5 weken onderweg. Geef je lichaam de tijd tot een week of 6, om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen.

Een flesje om te oefenen is prima met 60 cc, je kunt ook 30-40 aanbieden. Het gaat om techniek en dat je kindje leert hoe het is om iets anders in het mondje te hebben en dit te regelen. Blijf het wel dagelijks of om de dag doen, zodat je kindje er geen moeite mee heeft later.

Veel succes verder!
    Heidi

3. Stippel

Stippel Actief lid

Aug 23, 2009
    347
    1
    18
    Bedankt voor je antwoord! Fijn om te lezen dat we goed bezig zijn. :)

Vanmorgen op het consultatiebureau geweest met mijn zoontje. Hij is nu precies 1 maand en sinds zijn geboorte 1,5 kilo aangekomen. Volgens de arts hoef ik me zeker geen zorgen te maken of hij wel voldoende binnen krijgt, gezien zijn bijna verticaal stijgende lijn in de groeicurve. :D

Gr. Stippel

Share This Page