Hallo, Mijn kleine man heeft best last van krampjes. Tijdens het drinken krijgt hij het, maar niet bij iedere voeding. Het doet hem dan pijn en hij wil dan niet meer drinken. Meestal is het pas aan het einde van de voeding. Ik geef hem nu ook telkens maar 1 kant. Die laat ik hem dan goed leegdrinken. Hij komt vaak pas na 4 uur weer, dus ik ga ervan uit dat hij dan wel genoeg binnenkrijgt. (hij is in 3 weken tijd 700 gr gegroeid, dus dat is heel goed) De krampjes blijven vaak wel anderhalf uur en dan wordt hij wel rustiger. Maar ik wil hem dan niet nog een keer aanleggen. Ik vind het zo lastig, omdat je niet kunt zien hoeveel hij drinkt natuurlijk. Het is zo vervelend dat hij zo een last heeft terwijl hij drinkt, het is niet leuk om te zien. Die krampjes, wanneer gaan die over? Cinababy helpt niet echt en ik gebruik nu infacol, maar dat werkt volgens mij ook niet echt. Alleen een fohn helpt, maar ik kan moeilijk anderhalf uur zijn buikje fohnen Mijn vriend vroeg of het met flesvoeding hetzelfde is? Maar ik wil gewoon bv geven, want in principe gaat dat echt supergoed. Groetjes Adriana
Hallo, Sneu is dat altijd he, als je je kleine mannetje zoveel last ziet hebben. Alle kindjes hebben in meer of mindere mate last van krampjes. Meestal de eerste 2-3 maanden. De darmen moeten verder rijpen, hun ligging vinden en verder uitstulpen. Dat doet pijn. BV is juist goed, dat heeft een laxerende werking waardoor je nooit harde ontlasting en verstopping kunt krijgen. Overgaan naar flesvoeding zal in jullie situatie echt niets oplossen. Het feit dat de krampjes beginnen net na het aanleggen komt doordat er allerlei hormonen actief worden op moment dat er melk binnen komt. Het spijsverteringskanaal wordt aangezet tot werken. De darmen gaan bewegen, dat kan gevoelig zijn. Vaak zeggen we wel dat bij krampjes je beter een keer extra kan aanleggen want dan hebben de darmen ook daadwerkelijk iets om voort te stuwen anders dan lucht. Dat maakt het makkelijker. Als ik je verhaal zo lees en zijn groei zie dan kan het ook goed zijn dat jij ruim in de melk zit. Vaak moeten kindjes dan hard werken om de stroom bij te blijven. er komt meer lucht mee naar binnen dan in normale gevallen. Die lucht kan best dwars zitten. Ook zie je bij moeders met ruime melk dat kindjes wel goed groeien maar niet echt goed aan de vette achtermelk toekomen. De melk die ze drinken is prima (ze groeien immers goed) maar de verhouding suikers en vetten is niet optimaal. Juist die goede verhouding is belangrijk bij de vertering. Je kunt je voorstellen dat wanneer er meer suikers zijn dat die in de darmen eerder zullen vergisten (wat weer extra lucht oplevert, en krampjes) Misschien helpt het jullie om voor het aanleggen de eerste melkstroom weg te laten lopen, dan aan te leggen waardoor de voeding rustiger verloopt, hij meer vette melk drinkt en minder lucht binnen krijgt. Succes Ilse