Beste dames, Ons zoontje is nu 10 dagen oud en de borstvoeding loopt gelukkig prima. Omdat ik veel melk geef en ons zoontje erg gulzig en vaak wil drinken (om de 2 uur), wil ik graag af en toe gaan kolven zodat manlief een flesje kan geven. Nu is mijn vraag: - wanneer kolf ik het beste voor dit flesje? - hoeveel bv dient mijn zoontje te krijgen, dus hoeveel moet ik bij elkaar kolven? Iemand ervaring? Ik hoor het heel graag!
Persoonlijk zou ik nog even proberen te wachten omdat je het risico loopt voor tepel/speenverwarring en je productie nog op de behoefte van je kindje moet worden afgestemd. Overigens zou je nu ook in de regeldagen kunnen zitten en dat kan verklaren waarom hij vaak wil drinken. Om de 2 uur is ook nog niet zo gek hoor op deze 'leeftijd'. Ik vond de eerste weken echt zwaar! Ik zat vanaf 's middags tot 's avonds 10u zo ongevoor continu met een kindje aan de borst. Maar geloof me, het wordt straks echt beter! De eerste 3 maanden is het pittig, daarna wordt het steeds gemakkelijker en is het zo ideaal! Ik zit nu nog op 5/6 voedingen en dan drinkt ze 5-15min, overdag vaak kort want dan is ze snel afgeleid. Het beste is overigen om tussen 4 en 6 weken te beginnen met kolven/flesje. Wacht je te lang, dan loop je het risico dat je kleine de fles weigert. Gelijk even een tip, geef dan dagelijks 1 flesje per dag, dame hier begon na een paar weken te weigeren. Ik vond het toen ook een ideaal moment want ze sliep 's nachts wat langer door waardoor ze 's morgens maar 1 borst dronk en dan kolfde ik de andere. Op die manier bouwde ik ook een voorraadje op en had ik altijd wat in de koelkast staan. Als m'n man dan de fles gaf, kon ik zelf even kolven. Je kunt ook tussen 2 voedingen in kolven maar dat vond ik vrij lastig omdat ze ook wel eens vroeger kwam.
wat je ook kan doen is s ochtends direct na de voeding alles leegkolven. Misschien komt hij ook wel om de 2 uur omdat hij teveel voormelk binnen krijgt (is minder vet) dan zou ik eerst voor de voeding even de ergste druk eraf kolven. Maar als je sochtends alles leeg kolft dan helpt dat ook wel denk ik.
helemaal waar. ik heb hetzelfde gedaan. Ook hier weigert meneer momenteel de fles. maar doorzetten , aanhouder wint. ik ben ook met 5 weken begonnen, zodat hij goed dronk aan de borst en hij iets nieuws kon leren. nu is het even echter een eigenwijsje
Hier gelukkig geen verwarring gehad (bijgevoed met flesje in de kraamtijd) maar voorkomen is beter.... Ook ik heb altijd gelezen dat je ongeveer een uurtje na de ochtendvoeding het beste kan kolven. Elmo
Dank jullie voor de tips. Vanochtend toch maar alles leeggekolfd na de 1e voeding en de voeding daarna heeft ie goed gedronken. 'smiddags hebben we hem toch een flesje met bv gegeven en ook dit ging goed. Daarna weer bv rechtstreeks. In elk geval zijn mijn borsten minder gespannen en kan zoonlief wat rustiger drinken. Thanks!
Het beste is om wanneer het flesje gegeven wordt ook nog de borst(en) die aan de beurt zijn ook afte kolven. Zo loop je zeg maar gelijk met je baby qua voedingen en gaat je productie niet helemaal door de war. En dan heb je gelijk ook weer een flesje voor de volgende keer.
Hoi, Dank jullie voor de tips! Zoonlief drinkt sinds 1 week nog uit 1 borst per voeding (er is veel en hij is echt voldaan na 1 borst). De voeding daarna is dan de andere borst aan de beurt. Als ik bijvoorbeeld links gevoed heb en de voeding daarop afgekolfde melk geef en daarna de rechterborst die aan de beurt was kolf, zou dat kwaad kunnen?\ Groetjes!
hoeveel heeft een baby van 7 weken nodig per voeding uit een flesje? ik kolf niet nog (heb het de eerste 10 dagen gedaan toen de kleine nog in het z'huis lag ivm vroeggeboorte) maar ik vraag me dat af. als hij uit m'n borst drinkt gata het goed maar kolven komt er niet zoveel uit...is misschien ook psychisch!?ik wil wel gaan kolven over een tijdje ivm werk...
Julian dronk met 2,5 weken een flesje 125 cc met BV erg snel leeg en had nog niet genoeg daarna. Hij drinkt dan ook 1 borst 30 minuten en soms een tweede ook nog eens 30 minuten. Volgens mij is dat sowieso erg moeilijk om te kolven in het begin.
Hoi dames, Dank voor de reacties wederom. Ik denk dat ik dan wel genoeg kolf, ik kolf in tien minuten zoon 120 bij elkaar en zoonlief drinkt dit nog niet helemaal op. De borst gaat overigens ook erg snel, als ik hem aan de borst heb dan is ie ook met 10 minuten klaar (gulzig en veel denk ik dan). Ik laat hem vaak wat langer liggen om te zien of ie echt wel genoeg heeft maar hij wil nooit opnieuw drinken en komt dan zo'n 3 a 4 uur later inmiddels pas weer.