Is het mogelijk om bijvoorbeeld overdag borstvoeding te geven en 's nachts kunstvoeding ?? En dan bedoel ik niet als je gaat afbouwen maar vanaf de geboorte Misschien een hele domme vraag, maar dit is me eigenlijk nooit duidelijk geworden en ik wil er uiteraard wel alles over weten...
Het kan wel, maar verstandig is het niet. De aanmaak van melk wordt geregeld door het hormoon prolactine. In de nacht zijn de gehaltes prolactine in je bloed veel hoger als overdag. In de nacht maken je borsten daardoor meer en gemakkelijker melk. Daarom zijn nachtvoedingen, vooral in de eerste weken, zo ontzettend belangrijk voor het op gang brengen van je melkvoorziening. Daarnaast, in de eerste week na de geboorte worden er in je borsten synapsen aangemaakt die de gevoeligheid van je borsten voor vraag en aanbod regelen. Simpel gezegd, hoe meer synapsen, des te minder kans heb je dat na een aantal weken je melkproductie keldert. Die synapsen worden adekwaat aangemaakt als je in die eerste week HEEL REGELMATIG aanlegt, het liefst om de 2, hooguit 3 uur, en het liefst ook in de nacht, met 1 periode van maximaal 5 uur zonder aanleggen per dag. Als je succesvol borst en kunst wilt COMBINEREN (dus zo lang mogelijk allebei geven), dan is het het beste om te beginnen met combineren als je melk goed op gang gekomen is. Dat betekent dat je de eerste maand volledig borst geeft en daarna gaat combineren. Je hebt de meeste kans op succesvol combineren als je 1 fles per dag geeft de eerste 3 maanden, en dan het liefste een fles ergens in de middag (je melkproductie is dan toch al lager), maar vooral de ochtendvoedingen en als je kind wil nachtvoedingen zo lang mogelijk zelf blijft geven. Als je graag een nachtje wilt doortrekken zonder kind aan de borst, dan kun je natuurlijk altijd voor je gaat slapen je borsten helemaal leegkolven en dan die melk via een fles door papa laten geven!
Mag ik vragen waarom je dat wil ? (gewoon ff nieuwsgierig) Lijkt mij n.m. veel makkelijker om 's nachts gewoon bv te geven. Anders moet je eerst naar de keuken, water warm maken, schepjes erbij, dan pas flesje geven. Kind ligt ondertussen vast al te gillen van de honger, dan flesje geven en dan nog weer flesje wegbrengen/schoonmaken. Aanleggen: je pakt je kindje bij je als hij/zij wakker word, shirt omhoog, kindje drinken en kindje weer terug leggen of lekker bij je laten slapen.
Zoals Dirksmama het beschrijft heb ik het ook gedaan. Hier was het met 3 maanden elke avond om 19.00 een drama om Jitte aan de borst te krijgen. Ze had gillende honger maar drinken, hò maar... op een gegeven moment van ellende maar een flesje gegeven en prompt viel ze heerlijk rustig in slaap. Toen ze dat flesje niet kreeg, maar na veel ge-emmer toch aan de borst gedronken had (dat duurde soms wel anderhalf uur!) viel ze ook wel in slaap, maar dan van uitputting... En dat vond ik ook zielig... Ik ben in het begin wel blijven kolven op die tijd omdat ik bang was dat het anders terug zou lopen. Nu doe ik dat niet meer en gaathet prima met een flesje kv.
@Nemo: Ik vind BV nog een beetje eng denk ik.... Heb bij de eerste FV gegeven dus BV is erg nieuw voor me. Dus je BV van 's nachts is waardevoller dan die van overdag? Dus je zou die 's nachts kunnen kolven en overdag kunnen geven en dan 's nachts FV kunnen proberen ?????? Of is dat stom? Waarom 's nachts FV? Nou, dan kan manlief ook wat doen
Het lijkt mij allemaal dubbel werk hoor. Is het een idee om gewoon met bv te starten ? Dat is ook het beste om je productie op gang te krijgen. Dan wen je er gewoon aan en word het je eigen. Je kunt dan als je bevallen bent naar een bijeenkomst van de LLL of VBN gaan (voedende moeders) kun je daar eens ervaringsverhalen vragen hoe andere moeders dat doen (en dan hoor je vast ook dat die moeders wel eens onzeker zijn). Dan kan jij een beetje een idee krijgen hoe het gaat bv geven. Want om nu 's nachts te kolven lijkt mij ook weer zo'n gedoe. Als je je woonplaatst pb't wil ik wel eens kijken wat er bij jou in de buurt is. Mischien ook wel een borstvoedingscafe.
Ik zou ook lekker een BV-cursus gaan doen en dan lekker starten met BV. Gewoon eens zien hoe het loopt, en echt... als het een keer lekekr op gang is, is het zooooo gemakkelijk Niks geen gesjouw met flessen enzo. En idd, als je eens een nachtje door wilt tukken en kindlief wil ook best een flesje, kun je net zo goed de gekolfde melk geven 's nachts... Die kun je eventueel al klaar zetten in een koeltasje naast je bed Maar mijn beste advies voor dit moment is denk ik gewoon alles lekker op je af laten komen en er niet teveel over na te denken nu al Iig niet het deel van beren op de weg zien Die zijn er veel minder dan de meeste mensen denken... De eerste weken kunnen wel even investeren zijn, maar zoals hierboven al geschreven wortd: het is voor je productie wel zo handig om de eerste maand sowieso volledig BV te geven. Als je die maand door bent, vind je het waarschijnlijk allemaal helemaal gewoon en gemakkelijk en kijk je er heel anders tegenaan dan je nu nog doet
Ik sluit me aan bij Rozemarijke. Alleen ben je al 36 weken of een cursus er nog in zit weet ik niet. Kijk anders eens op VBN TILBURG
Oh, maar vader kan 's nachts ook genoeg doen hoor, baby uit de wieg halen, boertje laten, luiertje verschonen...tenminste zo gaat dat hier . Ik voed hem aan 1 kant, dan verschoont hij hem, laat hem een boertje laten en ik geef de andere kant en hij slaapt weer verder. Echt veel makkelijker kan het niet, alleen 'plop' je kind aanleggen. Ondertussen slaapt hij nu sinds 2 weken door, dus die nachtvoeding geef ik niet meer. Trouwens, ik geef wel 1 flesvoeding per dag sinds een week of 3. Eigenlijk was ik van plan af te bouwen, maar ik ben halverwege weer een beetje van gedachten veranderd door omstandigheden. Nu laat ik het voorlopig maar zo, ik vind het wel makkelijk om 1 flesje kv te geven. Zo'n info 'cursus' bij de VBN is wel aan te raden, ik heb het bij mijn eerste gedaan en had er wel veel aan. Zaten trouwens ook moeders bij die bij de eerste flesvoeding hadden gegeven of waarbij bv een drama was geweest en nu wat beter voorbereid wilden zijn. En geef nog even aan bij het kraambureau dat je specifiek een kraamhulp wilt, die veel weet van borstvoeding, dat scheelt ook een hoop. Succes!
Dank jullie wel, ik begin gewoon met de BV en ik zie wel waar het schip strand Het is gewoon een beetje eng omdat het nog onbekend is voor me en FV wel bekend is bij me. Maar het zal gewoon een kwestie van wennen zijn denk ik. Bedankt!
Goed zo meid, was voor mij ook eerst wennen maar ben blij dat ik mijn zoontje nog steeds borstvoeding geef , goed voor zijn gezondheid en veel makkelijker dan die flesjes verschonen
Meid trust us als we zeggen dat de eerste weken borstvoeding geven enorm wennen is maar dat het echt mega makkelijker wordt door het vele oefenen. Iedereen hier heeft het moeten leren en is wel eens ergens tegen aan gelopen. Tuurlijk kun je in de nacht kolven maar je bent dan erg dubbel bezig. Ik heb nog altijd 1 nacht voeding en ik zit in de schemer van de gang lamp op een stoel in haar slaapkamertje om te voeden. Na 10 minuten is madam klaar en slaapt ze weer verder en gaat mama ook weer slapen. Je wordt er echt heel handig in en als je oefend met liggend voeden dan kun je man lief de kleine laten halen en zelf vast lekker gaan liggen om te voeden. Kun je een beetje dutten terwijl de kleine drinkt.
Ik zat vooral met het voeden 's nachts te kijken, maar als manlief de kleine haalt en een schone luier geeft dan kan ik hem voeden en toch zachtjes insukkelen met slapen