Baal dat ik te weinig melk heb:(

Discussion in 'Borstvoeding' started by booboo22, Nov 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    had even een vraagje

Ik ben een kersverse mama en heb een geschiedenis vol met allergieen, astma en eczeem

Voor mij is het dus heeeeel belangrijk om de borst te geven, maar nu is het zo dat ik te weinig melk heb en moet gaan bijvoeden van het cons.bureau, ik krijg er per voeding maar max 60cc uit:S:S

Baal hier zo van, en ben dus aan het bijvoeden met hypoallergeen..

Heb t idee dat ik de hele dag aan het kolfapparaat moet hangen..

hebben jullie nog tips, want wil de borstvoeding echt doorzetten, drink me soms te pletter, maar heb niet t idee dat het helpt...

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik begrijp dat je fulltime kolft? Waarom kolf je dan?

3. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    omdat hij de bijvoeding met de fles krijgt, en hij snapt het anders niet meer, en om te zien hoeveel eruit komt?

Dat maakt toch niet uit met de productie?

4. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Wat je kolft staat absoluut niet gelijk aan wat je kindje uit je borst haalt. Zijn er redenen waarom je zoontje niet live uit de borst drinkt? Met behulp van een lactatiekundige kan je hem aan borst krijgen.

Ik wil je wel tips geven, maar het is goed als je iets meer over je situatie verteld.
    - Drinkt je zoontje live uit de borst?
    - Hoe vaak kolf je?
    - Wat voor kolf gebruik je?

5. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    eigenlijk om te kijken hoeveel er uit komt

hij drinkt snachts uit mn borst
    ik kolf 5 tot 6x per dag
    en gebruik de avent elektrisch?

6. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Je zou je zoontje beter live aan de borst kunnen voeden. Allereerst haalt je kindje er meer uit dan een kolf én het is stukken beter voor je melkproductie.
    Eérst live uit de borst, daarna waarnodig bijvoeden met flesje.
    Dat is het allerbeste om je melkproductie op te krikken.
    Verder kan je beter contact opnemen met een lactatiekundige in je woonplaats. Zij is expert op het gebied van borstvoeding, dat zijn ze bij het cb over het algemeen niet.

7. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi booboo,

Het kolven is niet zo'n heel goede methode om te zien hoeveel melk je precies hebt. Een kindje kan echt veel meer melk uit je borst krijgen dan een kolf ooit zal kunnen.
    Maar is de reden dat je moet gaan bijvoeden dat je zoontje niet voldoende groeit of is hier een andere reden voor?
    Ook zou je erover kunnen denken om de bijvoeding door middel van fingerfeeding te geven. Hierdoor heb je minder kans op tepelverwarring. Ik heb mijn kereltje in het begin ook wat moeten bijvoeden (eerst kv later extra gekolfde mm) en hebben het op deze manier gedaan. Is echt niet heel moeilijk.
    Maar ik zou je zeker aanraden om een Lactatiekundige te raadplegen. Zij kan je echt goed helpen om je zoontje volledig aan de borst te krijgen. En zo ook te zorgen dat je voldoende melk hebt!
    Veel succes.

Groetjes Mariska

8. raspberry

Kolven haaaaalt het niet bij live voeden, dus ik zou gewoon helemaal live gaan voeden en dan gewoon eens zien.
    Qua groei zou ik me niet direct al te druk maken... kan best zijn dat de groei even stil komt te staan omdat je productie misschien beter op gang moet komen, maar als je doorgaat zoals nu, dan loopt je productie ws hardstikke terug binnenkort, omdat het met kolven gewoon heel lastig is om op peil te houden.
    Je kindje drinkt live veel efficienter en haalt er dus veel meer uit!

Verder is bij de vraag of je kind genoeg krijgt, het veel handiger om te kijken naar hoe je kind reageert... is je kindje tevreden en vrolijk na een voeding?
    Ik weet niet of je op schema/tijd voedt, of dat je echt naar hongersignalen kijkt, maar dat laatste is, als je kindje niet goed groeit/niet voldoende binnenkrijgt, niet zo handig, (tenminste: niet als je er standaard 3-4 uur tussen laat). Je zou eens kunnen kijken op www.inbakeren.nl, daar kun je een heel rijtje aan hongersignalen en een rijtje vermoeidheidssignalen vinden, waar je ws veel aan hebt! (Had ik destijds wel, want het is nog best een sport om dat uit elkaar te gaan leren houden!).

9. raspberry

En oja: niet bijvoeden met HA dus (en ook niet met andere KV ;)), als je je productie op peil wilt houden/op gang wilt hebben. Heeft je kindje honger, dan gewoon aanleggen. Is normaal dat dat de eerste tijd om de 2-3 uur is... :)

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Idd eens met andere dames. Kolven levert veel minder melk op dan dat je kindje eruit kan krijgen door live bij jou te drinken.

Kun je me de gewichten doorgeven van je kindje zodat we kunnen kijken of je kindje écht te weinig groeit ?
    Hoe gaat het verder met je kindje ?
    Is je kindje helder en tevreden ? Plast je kindje meer dan 4 zware luiers vol ? Poept je kindje meerdere keren per dag ?

Als je je kindje aanlegt en je wilt je productie opvoeren kun je verschillende dingen doen:
    Wisselvoeden. Dat houd in meerdere borsten per keer aanbieden. Bijv borst 1 is linker borst, dan borst 2 is rechter borst, dan borst 3 is weer links, dan borst 4 is weer rechts enz.
    Je borsten raken nooit leeg dus op die manier krijgt je kindje extra melk binnen en geef je je productie en goede boost.
    Wat je ook kunt doen ik borstcompressie. Dit word heel duidelijk uitgelegd op www.borstvoeding.com.
    Ook kun je nog nakolven nadat je live hebt gevoed. Je zult dan wrs maar weining kolven maar het is wel een goede boost voor je productie.

Je zegt dat je kolft om te kijken hoeveel je kindje binnen krijgt. Je weet wat je aan allerlei dingen kan zien of je kindje genoeg binnen krijgt ?
    O.a. aan bovenstaanden: helder en tevreden, voldoende plas en poepluiers, groei. Je hoort en ziet je kindje slikken/klokken tijdens de voeding. Je borsten voelen minder vol na een voeding.

Je kunt contact opnemen met een vrijwilliger van de VBN of LLL (is gratis). Of je neemt contact op met een lactiekundige IBCLC (die kijkt ook mee een vrijwilliger vaak niet). Kijk even of je zorgverzekering een lactatiekundige vergoed.
    Je kunt de vrijwilligers en een lk vinden op www.borstvoeding.nl

Als je trouwen écht bij moet voeden zou je ook kunnen denken aan moedermelk van een donormoeder. Kijk op www.moedermelknetwerk.nl voor meer info.

11. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik ben het met alle andere dames eens.

12. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik hoop dat je wat hebt aan alle tips hier.
    Je BV moet nog goed op gang komen, dus leg veel aan. Live voeden (als dat lukt) is veel beter en effectiever dan kolven.

Succes!

13. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ik moest bijvoeden omdat hij weer was afgevallen

hij woog bij geboorte 3300 gram, toen veel afgevallen tot 3060, met 2 weken na fingerfeeding weer 3360 en afgelopen week weer 3350, dus dat schiet niet op

14. raspberry

Tja, dat hadden wij met Thirza ook, maar achteraf hadden we ons daar lang niet zo druk over hoeven maken als kraamhulp en CB erover deden...
    Blijft gelden dat live aanleggen echt het beste is om je kleintje zoveel mogelijk te laten drinken en je productie goed op gang te krijgen. Zijn groei... tja, wel in de gaten houden, maar op deze manier blijf je bezig met bijvoeden en blijft je productie volgens mij achter lopen... :(

15. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ok ik zal deze week afmaken met bijvoeding want ik moet vrijdag terug en dan ga ik het weer op eigen kracht proberen, ik leg hem sinds vandaag weer aan en kolf erna nog wat extra is niet veel,maar dan heb ik wat achter de hand...

16. raspberry

Is zeker bij een afvallend kindje helemaal niet verkeerd om na te kolven :) Heb je al geprobeerd om wat je nakolft via fingerfeeden te geven? Ik zou namelijk eerst geven wat je nakolft en dan eventueel, als je kleintje toch nog honger heeft nog KV dan. Op die manier zou je langzaam toe kunnen werken naar volledige borstvoeding...

Had je trouwens gecheckt of het drinken aan de borst verder helemaal goed gaat? En hoe gaat het slapen? Maak je hem wakker voor een voeding? Dat moesten wij doen, maar daardoor kwam Thirza alleen maar in een negatieve spiraal: te moe om goed te drinken, daardoor te weinig drinken, daardoor te weinig energie om goed te kunnen drinken, enz... Schoot niet op en was handiger om haar zelf te laten komen....

17. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hoe gaat het nu ? Is je kindje nu wel goed gegroeid ?

18. appeltje

appeltje Niet meer actief

Overigens als je fulltime kolft, dan is een enkelzijdige elektrische kolf van Avent geen aanrader (als je een hogere productie nastreeft). Ik zou dat echt een Medela Symfony huren bij de thuiszorg. Maar nog beter natuurlijk aan de borst, maar dat is inmiddels al meerdere keren gezegd.

Waarom ben je trouwens zo gebrand om te weten 'wat erin gaat?'. Dat lees is zo vaak en dat is zo zonde, onze vrouwenlijven voeden al eeuwenlang met succes onze kindjes! Heb vertrouwen in jezelf meid!

19. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

Feb 5, 2007
    252
    1
    0
    Ben het eens met de voorgaande reactie, maar heb misschien nog wel een nuttige aanvulling om je productie een boost te geven.

Zorgen dat je goed uitrust is heel belangrijk. Daarnaast natuurlijk goed eten en drinken, maar dat doe je al.

Bij mij was de voeding op een gegeven moment een keer erg terug gelopen na een te drukke week. Die week erop gingen we in een vakantie huisje met een sauna. Die sauna heeft mij echt enorm geholpen om de productie weer op te krikken! Daar moet je dan wel NOG meer water bij drinken natuurlijk!! Maar vanaf dat moment ging ik als de voeding terug liep naar de sauna en zorgen voor veel warmte. Bij mij hielp het echt enorm!

20. wendyp

wendyp Niet meer actief

Heb geen ervaring met alles wat je vraagt.

Wel heb ik eens gekolft. Ik kreeg met mazzel net 80 cc uit mijn beide borsten, dus in totaal! Bar weinig dus.

Maar ik heb wel Sasha fulltime gevoed tot 6 maanden.

Share This Page