borstvoeding en kunstvoeding combineren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vica86, 19 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het hangt er ook een beetje van af hoe 'makkelijk' je de fles maakt. Als je wilt combineren, dan is het het beste om de fles borstvoedingsvriendelijk aan te bieden:
    -speen niet in de mond doen, maar om lippen aaien of neusje tikken tot kind zelf toehapt
    -speen DIEP in de mond, harde flesrand moet lippen raken
    -kind niet liggend laten drinken, maar halfzittend of rechtop
    -zo klein mogelijke speen (newborn) blijven gebruiken, ook als je kind al een aantal maanden is
    -dop stevig op de fles draaien
    -halverwege de fles pauzeren (net als wanneer je een borst zou wisselen) en laten boeren

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ dirksmama: jammer dat ik het toentertijd niet heb gevraagd hier :) Dat zijn goeie tips!

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Inderdaad goeie tips! Ik zal eens vragen aan het kinderdagverblijf of ze mijn kleine straks op die manier willen voeden als ze er eenmaal naartoe gaat over 2 weekjes. Nu als ze soms een flesje afgekolfde melk krijgt, doe ik er een schepje Nutriton bij, en gebruik ik de speen met het kleinste gaatje, om ervoor te zorgen dat ze het niet binnen 5 minuten opgeslokt heeft. Misschien kan ze al zonder de Nutriton.

In de eerste 3 weken heb ik hypo-allergeen kunstvoeding gecombineerd met borstvoeding, omdat de borstvoeding vanaf de geboorte abnormaal veel pijn deed (tenenkrommend, tanden op elkaar, ik was niet meer aanspreekbaar, zo erg was het, schijnt wel vaker voor te komen bij vrouwen met een hele lichte huidskleur) terwijl ik wel goed aanlegde, en je haar hoorde slikken. Afkolven lukte toen ook niet, mijn tepels bleven pijn doen. Toen moest ik het colostrum met de hand uit mijn borsten melken, en elke 3 uur via een lepeltje aan m'n dochter geven. Dit ging moeizaam (die techniek kreeg ik niet goed onder de knie) en ze viel ook te veel af die eerste dagen. Ik vond het niet leuk dat ik kunstvoeding bij moest geven, maar ze kreeg anders niet genoeg binnen, en het hield voor mij de optie open om de borstvoeding te blijven proberen. Pas toen er echte melk uit mijn borsten kwam, durfde ik haar weer aan te leggen. Het deed iets minder pijn, maar ik kon nog steeds niet een volledige borstvoeding verdragen. Als ik het niet meer volhield, gaf ik kunstvoeding bij via cupfeeding. De pijn werd steeds minder, en de extra kunstvoeding ook. Sinds 3 weken heb ik alleen maar de eerste seconden pijn, en sinds 5 weken voel ik het toeschietreflex wat niet bepaald een fijn gevoel is (soort trekkend/prikkelend gevoel vanaf mijn oksels naar mijn borsten toe), en kolf ik met succes hele voedingen af. En dit alles onder begeleiding van mijn vroedvrouw die ook lactatiekundige is. Ik las dat jij er ook zo eentje hebt, dus maak er volop gebruik van :)

Sinds die problemen voorbij zijn en m'n dochtertje veel lacht en contact maakt, geniet ik er ook van.

Om de melkproductie in die tijd wat op te krikken, had ik Galactogil korrels gekocht. Geen idee of dat in NL ook te krijgen is. Misschien is er een alternatief middeltje te krijgen om de productie een boost te geven.

Het kan dus wel, als je gemotiveerd bent, eerst bij elke voeding probeert aan te leggen, en kunstvoeding ziet als plan B.

Deel Deze Pagina