Borstvoeding en kunstvoeding combineren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SportySteenbok, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Goedemiddag allemaal,

Ik heb een aantal vragen over het combineren van borst- en kunstvoeding.

Mijn dochter is nu ruim 4 maanden oud en krijgt volledig borstvoeding.

Ze heeft flink last gehad van verborgen reflux. Hiervoor heeft ze medicijnen gehad van de kinderarts (Nexium, maagzuurremmer) en dat heeft goed geholpen. In overleg met de kinderarts hebben we de medicijnen ook weer afgebouwd en inmiddels is ze nu ruim 2 weken zonder medicijnen.
    Ze kreeg namelijk erg last van verstopping. Haar ontlasting bleef meer dan 10 dagen weg en hier had ze ook flink last van. Nu komt haar ontlasting wel weer uit zichzelf, maar is nog erg dun en soms is ze nog erg aan het kreunen en draaien met haar lijfje.

Ze gaat 3 dagen in de week naar het kdv. Ze krijgt 2 flesjes mee van 150cc.
    Ik merk dat het kolven moeizaam gaat. Meestal lukt het mij op kantoor niet de hoeveelheid te kolven die zij drinkt op het kdv. Met als gevolg dat ik op de andere dagen tussen de voedingen door steeds kleine beetjes aan het kolven ben. Veel werk voor weinig cc's...

Tot vorige week aan toe gingen de nachten steeds beter. Het lukte haar al zo'n 6 uurtjes te slapen. En als dat dan van ongeveer middennacht tot 6 uur 's ochtends was, waren wij ook er blij ;)
    De laatste dagen lukt haar dat niet meer en is ze er weer na 4 uur. Sussen met een speen heeft dan geen zin, ze heeft echt honger.

Vanwege het kolven en vanwege de minder goede nachten, zit ik er nu aan te denken borts- en kunstvoeding te combineren.
    Het volgende heb ik zelf in gedachten:
    - 1 flesje borstvoeding en 1 flesje kunstvoeding mee naar het kdv.
    - De late avondvoeding (meestal ergens tussen 22.00 en 0.00 uur) ook kunstvoeding en dan een beetje rijstebloem toevoegen om te proberen dat ze dan de nachten weer beter gaat slapen.

Op deze manier hoef ik op kantoor niet gestresst te zijn om de 300 cc te halen en kan ik 's avonds laat na de fles ook nog aardig wat kolven.

Is dit een goed idee? En kan ik dit zo invoeren? Of een van beide eerst?
    Welke flesvoeding kan ik het beste gebruiken? Er is anti-reflux voeding, toch? Of beter de voeding tegen verstopping en krampjes? En wanneer is ha-voeding juist goed?

Ik heb het leuk verzonnen, al zeg ik het zelf, om of dit zomaar kan en hoe dan, dat weet ik dan weer niet... ;)
    Alvast bedankt voor de reacties!

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Qua afbouwen van de bv kan je het beste 1 voor een de voedingen afbouwen, anders loopt je bv misschien te snel terug. Ik zou dan de voeding als eerste laten vallen wanneer er het minste uitkomt. Dat is die op je werk denk ik zo als ik je verhaal lees. Evt kun je natuurlijk nog wel een klein flesje kv er savonds bijgeven als je denkt dat ze niet genoeg heeft.

Als je meisje geen last meer heeft van de reflux zou ik niet de voeding daar tegen geven ( nutrilon AR) is dat), dit zou weer verstopping kunnen veroorzaken. Gaat het nu wel gewoon goed met haar darmpjes en komen er geen allergieën voor in de familie, dan zou je eerst de standaard voeding kunnen proberen. Mijn voorkeur is altijd wel Friso ipv nutrilon. Ik zie in mijn werk dat veel kindjes hier beter op reageren met de darmpjes als op de nutrilon. Maar dat is natuurlijk een keuze die je helemaal zelf moet maken.

Rijstebloem kan ook erg stoppend werken, dus of je dat echt moet gaan proberen weet ik niet hoor! Misschien eerst eens kijken hoe ze reageert op de kv, misschien slaapt ze daar gewoon al beter op.

Succes!

3. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik combineer flesvoeding met borstvoeding. Ik geef 2x kv overdag en de rest nog de borst. Mijn zoontje heeft ook last van verborgen reflux het gaat nu redelijk goed. Ik dik de kv zelf wat in maar niet de aangegeven hoeveelheid, dat is niet (meer) nodig.

Zoals al aangegeven is het wel goed om de borstvoeding per voeding af te bouwen. Neem hier zo'n week de tijd voor.

Mijn zoontje krijgt op 2 werkdagen 3x kv ipv 2 omdat ik de ochtend voeding niet haal ivm het halen van mijn werk. Ik kolf wat (thuis), maar lang niet de hele voeding die hij drinkt en dat gaat prima. Het zijn geen 2 dagen achter elkaar dus dat scheelt. Bij mij loopt mijn productie daarop niet terug. Als ik weer thuis kom leg ik hem meestal wel even aan maar vind dat wel fijn na hem een hele dag gemist te hebben:).

Als je de late avondvoeding kv wil maken zou ik inderdaad eerst proberen hoe ze daar op reageert. Op zich een goede optie omdat deze ook mogelijk over een aantal weken/maandjes wel vervalt en dan vervalt er weer een kv voeding! (heb daar zelf ook aan zitten denken maar wilde niet op mijn werk kolven dus was dit voor mij de beste optie).

4. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    Ik zou zowiezo niet meteen rijstebloem erbij geven,
    haar darmpjes moeten erg wennen aan KV dus dan is meteen rijstebloem niet slim

toen wij BV en KV gingen combineren heeft mijn meisje erg last gehad van haar darmpjes en ging met KV ook meer spugen dan ze al deed
    en voor de avond kun je dan ook gewoon een fles met gekolfte BV geven als je dat red natuurlijk, Ons ukkie heeft vanaf de 3e dag BV in een fles gekregen en sliep ook erg snel door omdat ze vaak bij de laatste voeding aan de borst te moe zijn waardoor ze niet genoeg drinken en uit de fles wel genoeg drinken

5. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Ik combineer al vanaf t begin bv en fv, omdat mijn bv niet goed op gang kwam ( door onervarenheid van de kraam..) om 23 uur s avonds krijgt Levi FV (ik kolf dan) en slaapt dan tot 7/8 uur. Dan laat ik hem bij mij drinken en dan slaapt hij tot 11/12 uur. Rond 14/15 uur deinkt hij eerstwat bij mij en krijgt hij de afgekolfde melk en evt nog een beetje fv als ik niet genoeg heb (mijn bv productie is heel laag overdag.. Ik probeer het met kolven wat op te krikken, maar dat lukt me niet echt). Rond 18/19 uur drinkt hij weer bij mij icm fv en dan weer 23 uur fv.

Vooral overdag is het even uitzoeken hoe ik het t beste kan doen. Hij wil overdag niet slapen en daardoor ben ik verschillende dingen aan het proberen wat voeding betreft.

6. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Ik heb ook gecombineerd na 4maanden.
    Ik gebruikte kv extra care ,en dikte in met pure jbpm want hij heeft ook reflux en reageerd gevoelig op koemelk eiwitten daarom de extra care(ha).

7. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

8. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Bedankt voor alle reacties.
    Het is niet mijn bedoeling om de bv verder af te bouwen. Het lukt me alleen niet om de hoeveelheid te kolven op een werkdag als die zij drinkt op het kdv.
    Hierdoor ben ik op de dagen dat ik thuis ben met haar ook nog tussen de voedingen door aan het kolven. En dat vind ik wel erg intensief.
    Dus mijn idee was 1 flesje kv mee naar het kdv, maar verder gewoon blijven kolven op mijn werk en thuis gewoon de borst geven.

En de nachten, ach ja, misschien is ze er gewoon nog niet aan toe om door te slapen ;)

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #9 Zoe123, 19 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2013
    Hai, het is mij bij geen van mijn 3 kids gelukt, om genoeg te kolven als ik aan het werk was. Echt alles geprobeerd, had een fijne kolfruimte, gebruikte de neusspray, goede kolf.
    Toch standaard bijna een flesje te kort.
    Ik heb me er maar bij neergelegd uiteindelijk. En moest dus ook wat kv bijgeven als ze naar de gastouder gingen.
    Daarom zou ik zeggen, maak je er niet te druk om.Ik lees nergens dat je kindje niet goed groeit, dus blijkbaar haalt zij wel alles wat ze nodig heeft uit je borsten! Dus blijf wel kolven op je werk, want zo hou je de productie goed. Maar doe het relaxt, lekker een boekje erbij, kopje thee, klaar. Wat er uit komt is meegenomen! En thuis kolven daar zou ik echt mee stoppen..lekker live drinken en daar van genieten!
    Wat betreft de reflux, onze zoon heeft tot 10 maanden medicatie gebruikt. Nexium/Motilium. Je weet zeker dat de klachten echt over zijn?

Wat betreft het slapen..tis wel een moment, 4 maanden,waar ze vaak opeens weer wat vaker komen...zeker als mama weer gaat werken. Komt niet echt handig uit natuurlijk..
    Mjin dochters sliepen met 18 weken van 20.00 tot 06.00. Op bv.
    De kindjes van mijn schoonzus met 4 weken op bv van 21.00-07.00 (grrrr).. Kindje van vriendin is bijna 6 maanden, krijgt KV en komt minimaal 1x per nacht.
    Dus er is echt geen touw aan vast te knopen...
    Je kan de rijstebloem proberen, maar hier hielp het niet. Wat je zoiezo kan doen, is de laatste voeding kolven, je partner flesje laten geven en zelf lekker vroeg je bed in. Deed ik ook wel eens.
    Succes en het komt vast goed!;)

@ KIEWIE, je schrijft dat je met kolven je productie probeert op te hogen. Supergoed, maar je weet dat je kindje extra aanleggen en evt een nachtvoeding geven echt 100x meer effectief is? Zeker in de eerste 3 maanden, als je productie nog zoekende is, en als het je doel is weer volledig bv te gaan geven..
    Waarschijnlijk weet je dat wel, maar ik dacht ik geef het je toch even mee...:)

Deel Deze Pagina