Borstvoeding afbouwen met extreme zuigbehoefte.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dimisto, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Hallo mama's

Ik had even een vraagje! ik geef volledige borstvoeding maar wil graag over ongeveer 2 weken afbouwen, omdat F. de laatste tijd erg onrustig is met drinken en alleen goed drinkt als ik met haar loop en ik dus niet meer echt kan genieten van de voedmomenten met haar. ze heeft een extreme zuigbehoefte en accepteert geen speen en heeft mij nodig om in slaap te vallen met als gevolg dat we al 2 maand samen slapen, en dat ze niet in der eigen bed slaapt. en zelfs overdag is dit een drama.

Nu zit ik ermee dat als ik ga afbouwen hoe ik dit moet aanpakken aangezien ik er wel na toe wil dat ze ook in der eigen bed gaat slapen, maar nu ze bij mij ligt zelfs in haar slaapt ''zoekt'' om even te sabbelen, en weer verder te slapen! Heeft iemand hier misschien ervaring mee? enof tips? ze houdt zichzelf namelijk gewoon wakker tot ik er weer ben, en dan vrijwel direct slaapt.

Hoop dat iemand me kan helpen.

2. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Evt. Max 10 minuten laten huilen, troosten en weer terug leggen..of beter nog, het liefste zonder haar uit bed te halen! En dat een aantal dagen/nachten!

Iets anders gaat ben ik bang niet werken als ze dit zo gewend is..maar of je dat wil, laten huilen?

3. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Waarom wil je precies gaan afbouwen? Omdat ze niet in haar eigen bed slaapt? Stoppen met borstvoeding hoeft absoluut geen garantie te zijn dat ze dan wel in haar eigen bed gaat (door)slapen.

4 maanden is een bekende borstvoedingsdip, heel veel vrouwen hebben hier last van en ik ook heb rond die periode echt een beetje getobt. Ook heel onrustig aan de borst, vaak aan de borst willen, borsten die erg leeg aanvoelde... Dit hoort erbij en gaat ook vanzelf weer over. Gewoon aan toegeven, des de eerder is het weer zoals het was.

Ik zou haar absoluut niet laten huilen!! Ze is nog maar vier maanden!!

Kan je haar op haar eigen kamertje voeden? Ik voed haar voor het slapengaan in de stoel op haar kamer, laat haar aan de borst in slaap vallen en als ze diep slaapt leg ik haar in haar eigen bedje. Als ze weer wakker wordt bij zo min mogelijk licht, zo stil mogelijk haar weer op haar kamertje aanleggen en weer in slaap laten vallen.

Hier zijn het echt periodes. Dan gaat het een hele tijd goed in haar eigen bed en dan is het weer een tijdje drama. Nu hebben wij geen moeite met samen slapen dus in zo'n periode (zoals nu) ligt ze dus ook gewoon lekker tussenin en ben ik juist heel erg blij met de borstvoeding. Des de sneller kunnen we allemaal weer doorslapen! Al die periodes zijn weer over gegaan dus ik ga er vanuit dat het nu ook weer over gaat.

4. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Ik wil graag afbouwen omdat het niet meer ''fijn'' is.. het wordt steeds meer een opgave & ze al drie weken ontzettend onrustig is tijdens de voedingen, ik moet haar lopends voeden anders drinkt ze gewoon bijna niet, en ze associeert mij met slapen' ze valt niet zelfstandig in slaap, ondanks dat we dit al vanaf het begin aan het proberen zijn en consequent in zijn.
    Inbakeren had ook geen toegevoegde waarde, maar zodra ik dr aanleg slaapt ze zo' en ook gewoon hazeslaapjes langer als 15/20 minuten per keer slaapt ze niet.

we doen inderdaad 10 minuten huilen, troosten en terugleggen! dit doen we echter dan bijna de hele avond en ze geeft zich niet over.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het klinkt toch echt als regeldagen/productiedip. Misschien en hopelijk verbetert het over 2 weken wel heel erg. Als ze goed drinkt en goed groeit en over het algemeen tevreden is zou ik niet gaan afbouwen.

En baby's vallen zelf in slaap als zij daaraan toe zijn. Eerder niet. Met 4 maanden is dat nog niet eens zo gek, op die leeftijd ging mijn dochter voor het eerst wakker in bed. Daarvoor viel ze altijd aan de borst in slaap en ze heeft nergens aan 'gewend'.

Met kunstvoeding heb je ook geen garantie dat ze opeens wel zelf in slaap gaat vallen. Je zou zelfs het 'risico' kunnen lopen dat ze als ze een fles krijgt, ze juist nog meer mamahonger gaat krijgen en helemaal niet meer wil slapen. Mamahonger is ook heel normaal voor een kindje van haar leeftijd.

Je zou nu kunnen proberen om haar, als ze aan de borst in slaap is gevallen, voorzichtig in een voorverwarmd bedje te leggen. Wordt ze wakker en huilt ze, probeer haar te kalmeren in bed, dus over haar rugje of buikje wrijven, zachtjes fluisteren, etc. Werkt dat ook niet, zou ik een draagdoek proberen. Hier waren de slaapjes overdag ook een drama, maar in de draagdoek heeft ze toch heel wat tukjes gedaan.

Hoe vaak heb je het speentje geprobeerd? Hier duurde het ook even (paar dagen) voor mijn dochter hem echt pakte. Ze pakte hier ook alleen de Difrax. Misschien werkt een doekje dat naar jou ruikt wel? Hier viel mijn dochter alleen in slaap met dat doekje over haar gezicht (heb er regelmatig mee geslapen).

Laten huilen zou ik nooit doen, ze heeft alleen maar mama nodig. Geef daaraan toe, zeker als ze zich niet 'overgeeft' doe je er meer kwaad dan goed mee.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

O ja, ik zou eerst medische dingen uitsluiten. Heb je de indruk dat ze pijn heeft? Omdat ze zo onrustig is? Al gedacht aan (verborgen) reflux?

7. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    F. heeft inderdaad reflux, en heeft die maagzuurremmers voor gekregen. Dit gaat nu hartstikke goed en we hebben niet het gevoell dat ze ergens last van lijkt te hebben. Het is hier voornamelijk inderdaad extreme mamahonger! aan toegeven dus?
    Je hoort tegenwoordig zoveel verschillende dingen, ik heb een draagdoek inderdaad, en ga ook nog weleens lekker even met dr wandelen.
    Ook voed ik op verzoek en soms is het bij F. erg lastige te peilen of ze nou mijn borst wil om te slapen of om te eten, want soms ligt ze 3 minuten bij me en slaapt al.

Ze ligt bij ons in bed, slapen wil prima, leg haar savonds hoger enzovoort.
    en echt een ritme krijgen we er ook niet echt in' daar ben ik al vanaf gestapt, dat komt wanneer het komt, doe t wel op dezelfde volgorde,

Jeeeeetje, als ik het allemaal zo terug lees, klinkt het best ''zwaar''.
    Ik ga vrijdagavond een avond weg, en dan moet ze de fles van papa accepteren (is ook een heel proces)
    we hebben sinds kort de MAMspeen en die lijkt ze aardig te accepteren maar nog niet helemaal (er is hoop)

Bedankt voor de tips. bedje inderdaad maar proberen te verwarmen, verder slaapt ze soms in de kinderwagenbak, of op de bank bij mij. ook voedingskussen is hier favoriet!

8. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Absoluut aan toe geven en niet laten huilen. Daar is ze nog véél te jong voor om dat te snappen... Zoals Nescio zegt doe je daar waarschijnlijk eerder kwaad dan goed mee. Ik herken het wel van het niet fijn meer vinden, ik heb dit met 4 maanden ook heel even gehad omdat ze ook zo onrustig was. Ik heb toen 1x savonds nadat ze maar onrustig bleef een klein flesje afgekolfde melk gegeven en daar is ze toen lekker mee in slaap gevallen. savonds nog wel gekolft om de productie wel op peil te houden want die was toen aardig ingezakt.

Ik maakte me ook altijd druk als papa savonds een flesje moest geven als ik een keer weg was, maar in de praktijk is gebleken dat ze dit heel goed doet en vaak zelfs makkelijker/beter slaapt dan bij mij! Misschien is dat een optie? papa een paar dagen de fles laten geven met naar bed gaan en dat jij later nog even bij kolft? Misschien geeft jou dat wat meer rust en wordt het daardoor wel weer fijn ipv de last die je nu voelt?

9. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Ik wil het liefst ook niet stoppen, buiten deze periode vindt ik het nog veelste fijn! gewoon lekker mijn meisje .. niemand die dat gevoel kan evenaren! hihi, Ze ligt nu op de bank in het voedingskussen te slapen inmiddels alweer een halfuur. zo pakt ze in ieder geval dr rust eventjes' verder is het een ontzettend tevreden meisje, dus de weinige momenten dat ze slaapt ; heeft ze schijnbaar toch genoeg aan.. Ik kan het ook niet eens om dr te laten huilen, dat gaat bij mij door merg en been, en gelukkig is dat hetzelfde geval bij vriendlief.

Ben inderdaad erg benieuwd hoe het zal gaan, de laatste tijd weigert ze de fles namelijk. dus het zal mij benieuwen hoe het vrijdag zal gaan.. Ik heb zowieso even ''eigen'' tijd .. mss moet ik me eigen batterijtje ook wel even opladen en zie ik het daarna weer wat beter in.

10. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik hoop het voor je! Ik ben bang dat als je nu stopt je heel erg spijt gaat krijgen!! Hopelijk pakt ze de fles goed en kan je dat wat vaker gaan doen zodat jij inderdaad even op kunt laden en de druk eraf is... sterkte! Het komt goed, dat weet ik zeker!

11. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Je zit midden in 1 van de beruchte moeilijke periodes van het geven van borstvoeding. Ik herken veel uit je post. Met drie/vier maanden wilde mijn zoontje om de twee uur aan de borst en slapen was een drama. Daarbij dronk hij ook nog eens super onrustig, steeds huilen en boos worden. Bovendien weigerde hij ook ineens de fles. Drama dus, want ik was net weer aan het werk!! Je krijgt alles te gelijk.
    We wisten niet wat het was, zelfs ervoor naar de huisarts geweest. Ik heb hem 's nachts steeds bij me genomen en samen sliepen we verder. Het is hier een periode geweest, na een paar weken kon ik hem wakker in bed leggen en sliep hij wel in zn bedje. Overdag ook.
    Niet laten huilen hoor (niet langer als 5 minuutjes), ze is nog zo klein. Je kunt haar nog niet verwennen.

Inderdaad papa haar naar bed laten brengen. Blijven oefenen met het flesje. Wij pakte de fles in met een gekleurde theedoek of lieten hem ermee spelen. Als het lukt om een flesje te geven kan jij kolven en ook lekker vroeg gaan slapen. En volhouden met de speen, probeer eens een andere. Mijn zoontje wilde geen difrax, maar wel de bibi dental. Als papa haar 's avonds naar bed brengt accepteert ze misschien eerder de speen dan bij jou.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel veel sterkte, het komt inderdaad goed! Probeer ook een beetje aan jezelf te denken en goed je rust te pakken waar mogelijk. Dus als je man al een avond haar een flesje geeft en naar bed brengt, neem lekker tijd voor jezelf, doe iets zodat je ontspant.

Het is ook niet niks, maar als jullie hieroverheen komen zal de borstvoeding alleen maar makkelijker verlopen.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Komt echt goed hoor! Is heel vervelend gedrag maar ook heel normaal op deze leeftijd. Nu heb je borsten bij de hand om haar stil te krijgen. Dat gaat met een fles stukken lastiger!

14. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Ik ben weer beetje opgelucht, is dus niet ''vreemd'' dat boze gedrag en snel afgeleid enzo!
    Was net ook bij het CB en ze weegt nu 6505 en is 63,5! hartstikke goed dus! en ik maar denken dat ze door deze periode te weinig kreeg, niks van waar dus! hihi .. Denk dat we er gewoon doorheen moeten, want inderdaad ; t liefst stop ik ook helemaal NIET! vind het heerlijk!

waren toevallig op kraambezoek gisteravond, en kreeg zo dat mannetje in me handen gedrukt met een fles omdat moeder het al zovaak deed .. * ik dacht toen even, heerlijk toch zo'n rust moment?'' hoop dat we er snel weer samen van kunnen genieten!

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Zoontje hier had ook reflux. Toen hij aan de medicatie ging waren de klachten gelukkig snel weg (het duurde alleen 3 maanden voordat de diagnose gesteld was maar goed). Wat ik wel merkte is dat hij nog een tijdje onrustig was aan de borst en het heel veel willen drinken patroon dat hij daarvoor had (ivm de reflux en het willen verzachten van de pijn), nog wat bleef hangen. Op een gegeven moment kwam er rust in de voedingen en zijn gedrag. Dus naast het feit dat je in de beruchte 4 maanden periode zit, zou dat ook nog kunnen meespelen..
    Succes, het komt goed!

Deel Deze Pagina