3 jaar geleden had onze oudste kea en was het advies om joghurt te geven. Omdat die een mildere reactie zou kunnen geven dan gewone melk. Nu krijg ik voor onze jongste het volgende advies; Koemelk; 1e dag 1/3 deel koe melk 2/3 nutramigen 2e dag half koe melk half nutramigen 3e tm 7e dag volledig koe melk Als het goed gaat vanaf dag 8 alles weer. Soja; Eerst maar een vegetarische sojaburger en erna toetjes. Hoe hebben jullie het gedaan?
Tja hier nog niet aan de orde. Ik merk het meteen als het per ongeluk mis gaat. Maar zou inderdaad eerst yoghurt doen, dat was hier ook het advies bij CB. Soja, gewoon de melk of een koekje met iets van sojabloem? Waarom zon burger?
Als ik heel eerlijk ben heb ik mijn twijfels bij het advies. Anders had ik het ook niet hier gevraagd Van begin af aan had ik al twijfels, maar ik had hen ook 'nodig' voor de vergoeding en had ook hoop dat ze meer wisten. Het idee van de sojaburger is omdat de allergenen tijdens verhitten grotendeels zouden worden afgebroken. Juist omdat ik eerder ook yoghurt als advies heb gekregen en weet dat hier diverse moeders ook de ervaring hebben hiermee vraag ik het. Liever alle informatie bij elkaar en dan mijn keuze maken. Wie weet zijn de richtlijnen zodanig verandert dat ik achterloop
Bij ons is het provoceren tot nu toe 1x in het ziekenhuis en 1x bij het consultatiebureau. Beide keren werd poeder toegevoegd aan de moedermelk. Overigens heeft mijn zoontje 1x per ongeluk op de opvang gewone yoghurt gekregen. Dit waren maar een paar hapjes van een kinderlepel, en het was meteen raak. Dat was reden genoeg om het komend halfjaar niet te hoeven provoceren met koemelk Wat betreft het introduceren van andere producten die potentieel een allergische reactie geven (vis, vruchten, noten), dan kreeg ik het advies om een klein beetje te geven (hooguit een paar hapjes). Als hij niet reageert, dan mag het de volgende dag weer en dan iets meer. Zo kan opgebouwd worden tot duidelijk is of hij er wel/niet tegen kan. Tot nu toe was bij alles het meteen duidelijk, ook al na een paar hapjes. Hij reageert heel snel wel, of niet.
Ja, ook met de soja-provocatie werd poeder toegevoegd aan de moedermelk in het ziekenhuis. De procedure was gelijk aan die van koemelk.
Ik zou kiezen om te starten met yoghurt of melk, een paar hapjes en kijken hoe het dan gaat. Als het beter gaat, de dag daarna wat meer hapjes, en het zo langzaam opbouwen. Als alles goed gaat, zou ik na een tijdje rust soja gaan provoceren. Daar zou ik waarschijnlijk ook kiezen voor een soja yoghurt of melkproduct. Dat is redelijk puur, en lijkt me een goed medium om mee te provoceren. Ook dan met een kleine hoeveelheid starten en langzaam opbouwen. Een soja-burger lijkt me niet praktisch, omdat dit een samengesteld product is.
Voorzichtig beginnen met een klein theelepeltje yoghurt, volgende dag weer, dan 2 of 3 lepeltjes. Je komt er snel genoeg achter of je kind er tegen kan. Ik zelf zou 1/3 fles om te testen echt te veel vinden.
Ik weet van de oudste dat ik idd de eerste fles max 30cc hoefde te geven en niet eens in alle flessen. Ik vind 1/3 naar helft naar heel in 3 dagen ook snel. Ergens denk ik; ben ik weer met mijn idee dat ik zelf over alles nog eens na moet denken naar aanleiding van wat een 'deskundige' zegt. (Ik ben bij artsen nl ook vrij kritisch) Maar aan de andere kant is het mogelijk dus ook alleen maar goed.
Nog een toevoeging: hier werd het advies gegeven altijd rustig aan te doen. Wanneer uit de (dubbelblinde) provocatietest bleek dat een kindje niet allergisch was, werd nog altijd aangeraden om heel rustig op te bouwen. Dus niet binnen 3 dagen over op volledige normale melk. Het formele advies was binnen een week volledig introduceren van gewone melk. De ervaring van de artsen en verpleegkundige was echter dat veel kindjes die lang geen koemelkeiwitten hebben gehad, echt even moeten wennen aan deze eiwitten. Niet omdat ze allergisch zijn, maar omdat de omslag van geen koemelkeiwitten naar wel koemelkeiwitten een grote kan zijn. Als dat heel snel gaat, kan het voor onnodige krampjes of andere ongemakken zorgen. Je zou kunnen zeggen dat een kindje dan intolerant is, of in ieder geval gevoelig, maar door rustig opbouwen (in een paar weken tijd, in plaats van 1 week), kan leed voorkomen worden. Nu zit er natuurlijk een verschil tussen "provoceren" en "introduceren", maar toch. In 3 dagen naar een normale portie is behoorlijk snel.
Dank je, Micera voor je reactie. Als we terug zijn van vakantie ga ik het rustig proberen. Eerst maar met yoghurt en daarna verder kijken. Ik heb geen haast. Erg fijn als mensen meedenken!
Hoi Afgelopen maandag heeft onze zoon een open melkprovocatie gehad. Dit is goed verlopen en hebben een introductieschema meegekregen. Daarin staat dat de aangegeven hoeveelheden (koe)melk, vervangen mogen/kunnen worden door een gelijke hoeveelheid Yoghurt, vla, karnemelk, yoghurtdrank
Wij provoceerden op die leeftijd per ongeluk. Brood met broodverbeteraar, verkeerde margarine op visite, een koekje tijdens de oppas bij de kerk met roomboter erin. Dat gaf altijd genoeg reactie. Toen we in het ziekenhuis provoceerden begonnen we met grammen en niet 1/3 fles. Het is ook afhankelijk van hoe heftig je kindje reageerde voordien. Zo dronk mn dochter al een week flessen koemelk toen ik merkte dat ze toch echt wel dunne ontlasting kreeg. Terug naar koemelkvrij en de ontlasting was weer normaal. Rustig aan doen is mijn advies!
We zijn ondertussen begonnen Donderdag 1 hapje yoghurt. Vrijdag 3 hapjes Zaterdag, nog meer hapjes. Tot nu toe nog geen duidelijke reactie, gelukkig maar. Nu steeds meer uitbreiden en we wachten af. Helaas vind hij yoghurt dus niet lekker en moeten we hem echt overhalen tot een paar hapjes.
Wat een positief nieuws Averlhach! Het zou mooi zijn als het helemaal goed blijkt te gaan. Ik duim voor jullie mee.