borstvoeding en kunstvoeding mengen, welke verhouding aanhouden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door xxPetra, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Hallo Teddy,

Onze zoon is 10 november geboren met bijna 3 weken te vroeg, daardoor had hij nog geen kracht om aan de borst te drinken. Ik heb alles uit de kast gehaald om hem aan de borst te laten drinken maar het lukt niet goed en het frustreerde ons allebei dus heb ik ervoor gekozen om te kolven en hem dit in een flesje te geven.

Nu de melkproductie wat terugloopt wil ik binnenkort gaan starten met het mengen van borstvoeding met kunstvoeding maar dit wil ik rustig opbouwen.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hij drinkt nu 120ml borstvoeding per voeding en krijgt nu nog 7 voedingen op een dag.
    Ik wil het liefste starten met 3/4 borstvoeding en 1/4 kunstvoeding en dit per week steeds verder uitbouwen.
    Hoeveel water+schepjes kunstvoeding kan ik dan doen en vul ik dit dan in de fles aan met borstvoeding tot 120ml of minder? (omdat kunstvoeding wat zwaarder is)

Welke voedingstijd kan ik het beste als eerste nemen en begin je pas met een nieuwe voedingstijd te vervangen als je na een aantal weken op het eerste tijdstip volledige kunstvoeding geeft?

Als laatste was ik benieuwd wanneer je naar 6 voedingen gaat en betekend dat dan ook dat je hem meer voeding geeft op de overige voedingen?

Sorry voor al mijn vragen maar ik dit is onze eerste dus ik weet nog niet goed hoe alles werkt.

Groetjes Petra

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Petra,

Als je melkproductie terugloopt, kun je een aantal regeldagen met clusterkolven (ik zal de uitleg onderaan mijn bericht plaatsen) invoeren om de melkproductie weer omhoog te krijgen. Als dit niet is wat je wilt, dan kun je de borstvoeding kolvend afbouwen (steeds langer tussen 2 kolfbeurten laten).

Mijn voorkeur zou uitgaan naar 1 flesje kunstvoeding en de andere flesjes volledig borstvoeding en dan de kunstvoeding opbouwen en de borstvoeding afbouwen. Welke voeding je dat dan doet maakt niet zoveel uit, dat mag je zelf bepalen. Op het pak kuntsvoeding staat hoe je het klaar moet maken en hoeveel je baby er van mag hebben per voeding.

Je baby geeft wel aan wanneer hij naar minder voedingen kan. Ik hanteer daar geen regeltjes voor. De baby laat wel merken wanneer hij wil drinken en wanneer niet.

Succes. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Clusterkolven:

Voor wie nog nooit van clusterkolven heeft gehoord heeft:

Clusterkolven ofwel Power Pumping wordt toegepast bij een lage melkproductie en imiteert het regelen van een baby om meer melk te genereren. Een lage melkproductie verhogen als gevolg van een nieuwe zwangerschap wordt hieronder ook besproken.

Hoewel het doel van Clusterkolven is om de melkproductie te verhogen, is de inspanning op het moment zelf niet gericht op een zo groot mogelijk aantal milliliters maar op het geven van signalen aan het lichaam melk te maken.

Clusterkolven techniek 1

Een kolfsessie duurt ongeveer 5 tot 10 minuten elke keer dat je langs de pomp komt.
    Niet vaker dan elke 45 minuten kolven.
    Stop met kolven als het je begint te irriteren.
    Probeer zeker 10 kolfsessies per dag in te lassen

Clusterkolven techniek 2

• Kolf 10 tot 20 minuten.
    • Rust 10 minuten.
    • Kolf 10 minuten.
    • Rust 10 minuten.
    • Kolf weer 10 minuten.

De Clusterkolfsessie duurt 1 uur per dag.
    Op andere momenten gedurende de dag wordt gekolfd op de manier zoals je het altijd doet.

Clusterkolven techniek 3
    • Binnen een tijdspanne van 3 uur kolf je elke 20 tot 30 minuten een paar minuten.
    • Wek een toeschietreflex op en stop met kolven als de melkstroom afneemt.
    • Herhaal de Clusterkolfsessie elke dag tot de melkproductie toeneemt.
    Het is niet noodzakelijk elke keer een andere kolfset te gebruiken, de flessen tussendoor te wassen en de melk in de koeling te bewaren.

Naar gelang de kamertemperatuur verwissel je de kolfsets elke 4 tot 6 uur en zet je de verzamelde afgekolfde melk in de koeling.

Afgekolfde melk wordt altijd achterin en onderin de koelkast bewaard.

3. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Hallo Teddy,

Dank je wel voor je reactie.

De reden dat ik borstvoeding met kunstvoeding wil gaan mengen alvorens hij een volledige fles kunstvoeding is omdat hij heel heftig reageerde op een flesje kunstvoeding.
    Twee weken terug hebben we hem dit 3 dagen gegeven, omdat ik wilde gaan afbouwen. Hij was er zo door van slag dat ik ermee ben gestopt en weer extra ben gaan kolven om hem weer volledig borstvoeding te geven.
    Een vriendin vertelde toen dat je borstvoeding mag mengen met kunstvoeding zodat de baby rustig aan kan wennen aan de kunstvoeding voordat hij een hele fles kunstvoeding krijgt.
    Dit kan wel toch of wordt dat niet aangeraden?

Groetjes Petra

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Om de overgang van moedermelk naar kunstvoeding te vereenvoudigen kun je inderdaad moedermelk mengen met kunstvoeding. Geen probleem.

5. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Nou super! Dan gaan we dat over een paar weken proberen.
    Nogmaals bedankt voor je reactie!

Deel Deze Pagina