Mijn dochter is nu een week oud en ik heb op beide borsten best wel grote kloven precies op de punt. Ze hapt volgens mij wel goed maar zeker weet ik dit niet. Waar moet ik op letten om het te verbeteren want het is natuurlijk zeer pijnlijk. Bij mijn eerste dochter ook last van gehad en dat is uiteindelijk wel vanzelf over gegaan, moest zeggen dat beide kids flinke zuigkracht hebben. Ik laat nu vaak ff de borsten drogen aan de lucht met drupje melk erop. De pijn is alleen tijdens het aanleggen dan zit ik echt ff met kromme tenen erna gaat wel, al geeft de linkerkant wel meer pijn omdat daar de kloven groter zijn. Als ik de rugby houding voed lijkt ze wel beter mijn tepel te pakken dan wil het aanleggen ook makkelijker.
Hoi Spriet, Bij kloven die op de top van de tepel zitten, heeft de baby de borst niet ver genoeg in de mond. De top van de tepel schuurt dan tegen het harde gehemelte en gaat dan kapot. Het is belangrijk dat je bij het aanleggen goed let op de houding (buik tegen buik) en dat je baby een grote hap neemt, zodat de tepel ver achter in het mondje komt. Hier een engels filmpje over aanleggen. De kloven kun je behandelen met Mother Mates. Dit zijn Hydrogel tepelverbanden, die verkoeling geven en de kloven helpen sneller te genezen. Je kunt ze halen bij de apotheek of bestellen via internet. Na een week moeten de kloven dan echt beter zijn. Lukt het aanleggen niet echt beter, schakel dan een LK in.
Hallo Teddy Bedankt voor je reactie. Nu ik het filmpje heb gezien en dit zo lees dan lijkt me idd het probleem dat ze de tepel niet ver genoeg in de mond heeft. Ga die mother mates halen en hopenlijk in combinatie met het goed aanleggen dat het snel geneest. Mijn tepel komt ook plat uit haar mond dat is volgens mij ook niet helemaal goed toch? nog een vraagje? Als ze in het begin aan het borst drink dan slikt ze continu maar na zo`n 15-20 minuten is het meer zuig zuig zuig zuig slik is dit dan nog wel effectief drinken of kan ik haar dan beter afkoppelen? ook i.v.m mijn kloven doe ik het nu ook al weleens want dan op het einde voelt dat zuigen ook niet zo fijn meer.
Net met het voeden hapte ze de linkerborst niet goed, ze doet dan haar mond niet goed genoeg open. Had haar buikje goed tegen mijn buik, en dan zoals in het filmpje de tepel tegen haar boven lip maar ze had natuurlijk honger en dan hapt ze klein zegmaar, heeft u ook nog tips om haar nog beter te laten happen? Rechter borst na een verschoon beurt pakte ze wel goed en kan nu ook het verschil merken met drinken (wat een verademing )
Hoi, Een tepel die er plat uitkomt betekent ook dat ze te klein gehapt heeft en zorgt voor schade. Als ze te klein hapt haal je haar weer los en moet ze opnieuw aanhappen. Niet tevreden zijn als ze niet goed hapt, want het gaat ten koste van jezelf. Als ze heel vaak moet zuigen voor ze slikt is de borst zo goed als leeg en kun je jaar beter af koppelen. Door haar met haar neus ter hoogte van de tepel te leggen moet ze wel groot happen. Dat is voor nu de tip die ik je kan geven van afstand. Eventueel zou je hiervoor nog een LK in kunnen schakelen.