Beste Teddy Mijn zoontje heeft sinds een paar weken extreem veel last van reflux. Ondertussen krijgt hij medicatie maar de klachten verdwijnen voorlopig nog niet echt. De KA raadde mij aan om al met bijvoeding te beginnen als hij 4 maanden is. Dit zou er voor zorgen dat zijn voeding minder terug in zijn slokdarm komt. Nu lees ik hier op het forum altijd dat je bij borstvoeding best wacht tot de leeftijd van 6 maanden om bijvoeding te geven. Volgens de KA kan het bij mijn zoontje vroeger omdat hij (wegens omstandigheden en jammer genoeg) afgekolfde bv krijgt. Klopt dit? Ik dacht dat bv heel licht verteerbaar was en daarom eigenlijk het beste was bij een refluxbaby? Ook raadde ze mij aan om de bv in te dikken maar ook daar las ik al tegenstrijdige dingen over. Ik hoop dat jij mij een duidelijk antwoord kan geven over dit alles. Alvast bedankt! Groetjes Mie
Hoi Mie, Bedoel je dat je kindje sinds een paar weken pas is gaan spugen. Ik begrijp daar uit dat hij dat in het begin niet heeft gedaan? Kun je aangeven wanneer het spugen is begonnen? Het algemeen geldende advies van de WHO is exclusief borstvoeding gedurende 6 maanden. Of die melk nu uit de borst komt of uit de fles maakt dan natuurlijk niet uit. Kolf jij alles af vanwege de reflux? Zou je je kindje weer terug aan de borst willen? Reflux baby's zijn over het algemeen gebaat bij vaker kleine voedingen. Dus liever elke 2 uur kort aan de borst, dan elke 3 uur lang. Dan gaan ze vaak al beduidend minder spugen. Soms spugen baby's omdat moeder heel veel melk heeft en wordt dit verward met reflux. Allergie kan ook oorzaak zijn voor het spugen. Maar goed, ik ben geen arts en ik heb jouw kindje niet gezien, maar ik vind de adviezen van jouw KA borstvoedings ondermijnend en dat vind ik heel erg jammer. Ik hoor graag nog van je.
Beste Teddy Bedankt voor je snelle antwoord! Hij spuugt niet want hij heeft verborgen reflux. Dit is ontdekt toen hij 6 weken oud was. Voordien had hij er blijkbaar geen last van. Zijn adem ruikt ontzettend zuur, je ziet hem duidelijk herkauwen... Volgens de KA is er geen twijfel mogelijk omdat hij duidelijk alle symptomen heeft. Net zoals ik dacht probeer ik dus best zes maand alleen bv te geven. Ik zeg wel probeer want het is nogal een hobbelig pad dat we al bewandeld hebben. Het is niet vanwege de verborgen reflux dat ik kolf, daar zijn verschillende oorzaken over. Hij werd te vroeg geboren, enorm povere bv-ondersteuning gehad in het zh, tepelspeenverwarring, ... Dit alles leidde uiteindelijk tot stress bij de mama en toen de ka ook nog eens afraadde om live te voeden door de reflux toch de stap gezet om te kolven. Dit brengt voor mij veel meer rust maar jammer genoeg wel een iets mindere melkproductie. Ik kolf nu meestal 1050 cc per dag en mijn zoontje drinkt per dag 900 cc. Als hij dus nog meer gaat vragen dan vrees ik dat ik in de problemen kom. Jammer genoeg wil mijn huisarts ook geen domperidon voorschrijven (is blijkbaar in Belgiƫ niet de gewoonte) en de venkelthee doet niet zoveel. Ik hoop het toch nog minstens een maandje te kunnen doen Bedankt voor je antwoord Veel liefs Mie
Je hebt nu wat productie over he? Op het moment dat hij echt nog meer gaat vragen kun je een paar dagen gaan clusterkolven om de productie weer wat op te krikken. Houd vertrouwen, het komt goed.