hoe borstvoeding(kolven)afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door medinalil, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    hallo,

sinds paar dagen heb ik besloten om te stoppen met bv, ik gaf alleen afgekolfde melk,ik kolfde 10 a 12 x per dag, maar hoe moet ik het kolven nu afbouwen? ik probeer nu alleen te kolven als er spanning of stuwing krijg, maar mijn borsten zijn enorm hard en soms pijnlijke steken...
    hoelang duurt het voor dat ik niet meer hoef te kolven??

(ik voel me best schuldig dat ik gestopt bent met bv, maar ik ben er erg onrustig door, kolven/voeden,de hele dag/avond/nacht)
    ik heb het idee dat mijn zoontje nu ook veel rustiger is, nu hij flesvoeding krijgt...

2. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
  3. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    worrd ik vergeten??

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

wanneer je wilt stoppen bouw je 1 voeding (in jouw geval kolfmoment) per keer af. Je geeft aan dat je nog zo'n 10-12 keer afkolft. Kies een moment waar je minder melk produceert. Vaak is dat eind van de middag. Kijk of je die voeding kunt overslaan. Je kolf enkel de spanning af inderdaad, zodat je niet te veel gestuwd raakt.
    Alle andere voedingen kolf je zoals je deed.

Na een dag of 3 zul je merken dat het moment overslaan steeds beter gaat. Nu kun je de volgende voeding afbouwen. Het is handig om bijvoorbeeld niet de voeding die er voor zit, maar die daarvoor weer zit af te bouwen. Zo houd je evenwicht in wel kolven en niet kolven. (bijvoorbeeld: je hebt om 17:00 uur afgebouwd, dan houd je de voeding van 14:00 uur wel aan, maar stopt met de voeding van 12:00 uur.)

Kijk dit ook een dag of 3 aan. Soms heb je een dag meer nodig. Geef je lichaam deze tijd.

Nu kun je kiezen of je de voeding na de middag af bouwt of de voeding tussen de 2 voedingen die je al niet meer kolft. Op de laatste manier heb je een lange periode dat je niet meer hoeft te kolven.

Zo kijk je verder welk moment je laat vallen en afbouwt. Uiteindelijk zul je niet meer hoeven kolven.

Om het proces te ondersteunen kun je saliethee drinken: 3 kopjes verspreid over de dag. Ook kun je Phytolacca D6 (vsm) gebruiken. Dit vindt je vaak bij de natuurdrogist. Je combineert dit met de thee.

Wat je afkolft kun je nog altijd aan je kindje geven! Of geef een deel kunstvoeding en een deel moedermelk in het flesje als je denkt dat hij daar rustiger op reageert. Zo geef je toch nog je antistoffen mee!

Veel succes!
    Heidi

5. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    Hoi Heidi,

Bedankt voor het reageren!
    ik kolf nu alleen nog als stuwing krijg, of dat me borsten hard worden...
    ik ben nu al een week bezig met afbouwen, is dit niet te lang??
    Snachts kolf ik niet meer maar ik merk wel dat me borsten sochtends keihard zijn.
    heb ik misschien te snel willen afbouwen??
    groetjes

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het is aan te raden om langzaam af te bouwen. Je lichaam heeft er even tijd voor nodig. Geef het even tijd en wanneer je borsten zo hard zijn in de ochtend, kun je even warmte toepassen wanneer je wel wilt kolven. Heb je het idee dat je verder kunt zoals je deed, dan is dat prima. Heb je het idee dat je heel erg stuwt in de ochtend, kolf dan liever iets meer dan dat je kans loopt op een verstopping.

Veel succes verder!

Deel Deze Pagina