beste lactatiekundige, Sorry voor de lengte van het verhaal, maar naar mijn idee de enige manier om de situatie uit leggen opdat u goed advies kan geven. Dit zijn mijn vragen: Hoe kom ik nog aan genoeg melk? Is het kansloos geworden door de moeilijke start? Is het nu al te laat? Is Domperidon nog de enige oplossing? (wil ik niet!) Thee lust ik niet, zijn er nog andere opties? (als bvthee de enige is, dan zal ik dat wel gaan drinken, waar koop ik dat?) Als het niet meer gaat lukken, hoe kan ik dan bv en kv combineren zonder dat mijn productie eronder gaat lijden en liefst zonder afkolven? Onze situatie: Door een moeilijke start met ziekenhuisopname van zowel moeder als kind was onze start niet optimaal. We zijn allebei pas op dag 7 ontslagen uit het ziekenhuis. Ik was compleet uitgeteld na een lange bevalling en persen op eigen kracht, ik had vreselijk veel pijn van aambeien en had het emotioneel zwaar door de pijn en de uitputting, de teleurstelling keer op keer dat de ontslagdatum door de situatie telkens verlegd werd en doordat ik niet kon plassen. Ik heb een week een katheter gehad, waar ik veel pijn van had en daarna nog een week zelf 5x per dag moeten katheteriseren omdat het plassen nog steeds niet lukte. 24 uur na de geboorte is onze zoon opgenomen, hij had toen nog niet gedronken alleen gesabbelt en overstuur geraakt. Ik was na 16 uur begonnen met kolven en had na 28 uur de eerste druppels. De volgende dag sleepte ik mezelf naar de kinderafdeling en legde mijn zoon aan, maar hij had moeite met aan de borst drinken omdat hij ziek was en snel overstuur, vervolgens vingervoeden, wat de verpleegkundigen niet mogen doen ivm hygiene (met een cupje wilde hij nauwelijks en fles mocht hij van mij niet), terug op mijn eigen afdeling afkolven, zelf eten en vervolgens het riedeltje weer opnieuw - dat hielp mij natuurlijk niet om weer op krachten te komen. Eind van deze dag kolfde ik 20 cc. Op dag 4 (2,5 dag na de geboorte) kwam hij bij mij terug op de afdeling en heb ik niet meer gekolfd. Maar hij had nog steeds veel moeite met aanhappen en daarbij kreeg ik wat stuwing wat het nog moeilijker maakte. Daarom kreeg ik na een uur medderen met 2 verpleegkundigen op de linkerborst een tepelhoedje, maar 3 voedingen verder lukte rechts ook niet meer zonder hoedje. De stuwing zette niet door en was de volgende dag al over en vanaf het einde van dag 5 begon hij steeds meer te huilen. Op dag 10 constateerden we dat hij weer begon af te vallen - hij huilde dus van de honger. Ik ben gaan kolven (huurkolf 2 weken, daarna Swing) en veel aanleggen (en de kleine bijvoeden), maar helaas is nu na 7 weken nog steeds mijn productie hangen en wurgen. Na adviezen als 12 keer per dag kolven en met de fles voeden (gingen mijn tepels en ik aan onderdoor) tot niet meer kolven en zo vaak mogelijk aanleggen - kwam ik niet meer los van de kleine, anders was hij aan het krijsen en sliep hij dus niet(en ik ook niet) tot voeden op de klok (3 uur) - ben ik niet gaan doen- zijn we na 2,5 week het volgende pad ingeslagen: Maximaal 3 uur tussen de voedingen, liefst minder en bij de eerste hongersignalen aanleggen, wat meestal na 2 a 2,5 uur was, 4 borsten per keer, tussendoor nog regelmatig kolven en de kleine steeds minder bijvoeden met kunstvoeding (en natuurlijk nog wel met de tussendoor afgekolfde melk omdat hij anders echt te weinig kreeg omdat de borsten dan natuurlijk half leeg waren.) Uiteindelijk is het nu een paar weken net aan / net niet genoeg. Hij drinkt altijd beide borsten schoonleeg - tot hij meer dan 10 keer moet zuigen voor hij kan slikken. Hij groeit nu wel voldoende. Incidenteel krijgt hij nog steeds een beetje kunstvoeding - 1 tot 3 keer per week 30 of 60 cc. 3 weken geleden kolfde ik 30 cc per uur. 2 weken geleden ben ik begonnen met clusterkolven wanneer ik dan kolfde. Door 5, 3, 2 minuten per kant te kolven. Door 5, 3, 2 minuten per kant te kolven. Dat leverde na een week nog niet meer melk op. Vorige week heb ik geinvesteerd door het hele weekend op bed te liggen met de kleine te buidelen en steeds aan te leggen. Sindsdien kolf ik ongeveer 3 cc meer per uur (33 in plaats van 30 uit twee borsten). Het is echter nog steeds hangen en wurgen, als de kleine een huiluurtje heeft gehad vanwege krampjes of iets dergelijks, heeft hij meer voeding nodig dan wanneer hij had geslapen en dan is hij dus niet verzadigd na de voeding en wil niet slapen en gaat huilen, en als hij wel gaat slapen dan komt hij na een uur alweer en dan heb ik natuurlijk weer niet genoeg, met als gevolg dat hij dan weer veel huilt en elk uur komt. Na dit even te hebben aangekeken, doorbreken we dat patroon door hem op dat moment in zijn badje te doen om tijd te rekken, dan een flesje kv van 30 of 60 en daarna de borst. Dan is hij weer lekker verzadigd en ook tevreden omdat hij redelijk wat uit de borst heeft kunnen drinken, waar hij veel rustiger van wordt dan van de fles en komt hij weer ongeveer om de 2 uur en 3 kwartier, wat nu zijn normale schema is, wanneer er niets vreemds gebeurt, zoals de deur uit moeten. Want dan wordt hij vaak wakker, wil drinken en is dan niet verzadigd... (Ik leg hem dan al te slapen in de maxicosi of reiswieg - waarmee we dan ook weg gaan - zodat ik hem niet extra wakker hoef te maken) Dit gebeurt dus ook steeds als we naar het consultatiebureau/dokter gaan... Ik ben bang dat ik voortaan zo achter de feiten aan blijf lopen, aangezien hij natuurlijk wel steeds meer voeding nodig heeft (hij is nu 7+1 weken, vorige week maandag 4900 gram, geboren met 3820 gram, laagste gewicht 3700)... Sinds drie dagen slaapt hij 1 keer per nacht een uurtje langer (4 a 4,5 uur in plaats van 3), maar overdag huilt hij veel meer, naar mijn idee omdat hij daardoor per voeding meer nodig heeft. Clusteren 's avonds heeft weinig zin, omdat hij dan dus constant wil drinken en dan uiteindelijk wel gaat slapen (van ellende in slaap valt aan de borst, want als ik hem losmaak gaat hij krijsen), maar steeds maar een uurtje of nog veel minder, heel de nacht lang omdat zijn maagje niet vol is. Dat trek ik dus niet! Hoe moet dit verder? HELP!
hoi Zo, je hebt al heel wat meegemaakt zeg, en wat heb je al veel geprobeerd! is het een idee om een lactatiekundige in jouw buurt te raadplegen om een plan op maat te maken? Wat ik je kan aanraden is het gebruik van fenegriekcapsules, die slik je gewoon in en fenegriek is ene kruid dat de productie kan stimuleren. BV thee en fenegriekcapsules kun je kopen via internet of bij de Tuinen of een reformwinkel. Veel kolven helpt ook, clusterkolven ook. Succes en schakel laagdrempelige en lactatiekundige in zou ik zeggen. Mirjam
dankjewel! Ik was erg sceptisch, maar de fenegriek heeft geholpen! Nu is mijn vraag, moet ik dit de hele bv periode blijven gebruiken, of kan ik dit afbouwen en houdt dit nieuwe evenwicht dan stand? groetjes, Sophora
Hoi, Dat verschilt. hoeveel capsules neem je per keer en per dag? Je zou van 3 naar 2 terug kunnen gaan bijvoorbeeld en kijken of het stand houdt? Even zoeken waar je status quo punt ligt om het zo te zeggen. Zit de groei er goed in nu? Groetjes Heidi
Hoi Heidi, ik gebruik poeder, da's veel goedkoper (4 euro ipv 16) (maar lekker is het overigens niet in die hoeveelheid.... 2 gram per keer (op de pot staan 1-2 X daags 2-5 gram voor de spijsvertering) ik begon met 1x per dag, maar ging snel over op 3x. Sinds een paar dagen ben ik teruggegaan naar 2 De kleine man is ineens 6 ons gegroeid in anderhalve week! Dus aan hem kan ik het ook goed merken. Het lijkt echter nog steeds alsof hij vindt dat het niet genoeg is. Dat komt omdat hij blijkbaar verborgen reflux heeft. Dus nu zijn we met nutriton en zantac in de weer. Hoe kan ik hem het handigste voeden (houding) denk je? hij is nu 9+2 week. Ik vind het maar een gedoe met die nutriton. Ik vingervoed het nu vooraf en tussendoor, met wisselend resultaat. Heb ook geprobeerd tijdens het voeden met een spuitje in zijn mondhoek, maar na een paar keer vond hij dat niet meer leuk, te onrustig. Heb je daar ook nog tips voor? Tot nog toe werkt afgekolfde melk indikken het beste voor hem, maar ik voed veel liever live. Bovendien neemt hij al zo slecht een grote hap en door die fles wordt dat alleen maar beroerder. (gebruik medela calma) Ook heb ik het idee dat hij minder hard gaat zuigen, en ik heb geen sterke tsr (gisteren voor de allereerste keer lekkage gehad - toen ik zat te kolven lekte de andere kant) Hoe kan ik hem beter laten happen, behalve steeds opnieuw proberen? Hij is erg ongeduldig en zet het op een krijsen als ik hem losmaak... en hapt dan dus nog beroerder... groet, Sophora
Jeetje, wat een hoop onrust zul je hebben rond het voeden. In mijn optiek kun je het beste een beetje rechtop voeden, rugby, halfzittend. Biologic nursing is ook prettig: jij achterovergeleund en je kindje zit/ligt/ tegen jou aan: buik tegen buik. Belangrijk dat hij goed gesteund is en zich goed gesteund voelt! Geef evt. steun aan beentjes/kontje. Nutriton zie ik de toegevoegde waarde niet van in: het bindt niet met moedermelk en je maakt het voeden een stuk ingewikkelder. Veel kindjes hebben moeite met oprispingen, spugen, etc. Wanneer je andere voeding dan borstvoeding geeft is dit zwaarder verteerbaar. Nutriton dikt in: dit maakt het zwaarder verteerbaar en in mijn ogen meer belastend voor je kindje. Kindjes met refluxklacten zijn veel meer gebaat bij vaker kleine beetjes drinken ipv grote hoeveelheden in 1 keer. Omdat het dan minder vervelend voelt, minder triggert om terug te komen en zeer snel wordt opgenomen door zijn lijfje. Veel kindjes regelen dit zelf: ze komen heel vaak voor kleine beetjes voeding. Wij interpreteren dat vaak als: hij komt zo vaak, heeft hij wel genoeg, hij wil de hele dag bij me zijn/drinken. Ja, dat klopt dus allemaal en met een reden: je mannetje regelt het zelf het best! Ik zou zeggen probeer niet te veel te kolven/flesje/papjes toevoegen. Maar houd het simpel: voeden op zijn aangeven. Kijk het een week aan. Misschien kom je in een rustiger vaarwater. Misschien duurt dat nog een paar weken. Hij groeit in ieder geval hartstikke mooi en je hebt prima voeding! Goed dat je al zo ver hebt doorgezet! Succes! Heidi
Hoi Heidi, Met het lijkt alsof hij niet genoeg heeft bedoel ik niet dat hij vaak komt, hij had tot voor kort keurig 3-uurs ritme dag en nacht...(nacht zou van mij ook wel naar 4 uur mogen, maar ja...) In dit geval is het dat hij gewoon niet wil ophouden. Hij laat zelden uit zichzelf los, behalve bij oprispingen en boertje dat dwars zit. Dan mekkert hij even en valt dan als een bezetene weer aan en gaat ook nog eens tepeltrekken. Ookal zijn beide borsten leeggedronken, toch blijft hij zoeken als ik hem bij me heb. Nu kan ik dat dus niet meer linken aan honger doordat ik misschien net niet genoeg melk had, ik denk dat hij het zuur probeert te blussen. vaker voeden heb ik slechte ervaring mee. Vorige week met die warmte was ik wel bezorgd om hem, dus heb ik hem om de 2 uur gevoed. Ik dacht: hij krijgt meer binnen, goed voor zijn gewicht en voor de uitdroging en goed voor mijn productie. win-win-win dus... dacht ik. Hij sliep daardoor overdag wel echt een stuk minder, niet rustiger of sneller en kwam vervolgens de hele nacht ook om de 2 uur. Dat vond ik dus geen succes, aangezien ik heel moeilijk inslaap. Het resulteerde er dus in dat ik steeds maar 30 min sliep tussen de voedingen... Je schrijft dat nutriton niet bindt met moedermelk, mijn ervaring is dat het wel iets indikt. Ik merk dat hij dan ook rustiger is na de voedingen. omdat het zo'n gedoe is heb ik het 's nachts niet gedaan, dat gaat redelijk. maar vanmorgen was ik lui en de kleine nog moe, dus dacht ik we gaan er nog niet uit, maar we doen net of het nog een uurtje vroeger is en blijven in bed. Hoewel het goed leek te gaan, werd hij al snel vreselijk onrustig in zijn bedje, ik hoorde hem slikken en rochelen (bed staat al schuin) en hij begon toen vrij snel te krijsen... groet, Sophora