Borstvoeding en lichte baby

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door littlemissme, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dag dames, ik ben enorm in dubio en ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Ik geef nu ruim 4 maanden borstvoeding, met tepelhoedje (zonder lukt echt niet, meerdere keren geprobeerd). M'n zoontje komt zelf netjes om de 3 a 3,5 uur, regeldagen daar gelaten. Hij drinkt ong. 10 a 15 min. per kant. Toen hij 8 weken oud was begon hij door te slapen van 12 tot 5/6 uur, sinds een paar weken slaapt hij door tot ong. 7 uur (zijn laatste voeding krijgt hij rond 23.00 uur).
    M'n zoontje heeft reflux, maar heeft geen last hiervan, dus hier doen we verder niks aan. Hij heeft voldoende plasluiers, poepluiers zijn wel iets minder de laatste week maar niets wat zorgelijk zou zijn bij bv.
    Het is een ontzettend tevreden lief knulletje, alert, lekker actief (erg beweeglijk) maar slaapjes gaan ook prima, en zodra hij wakker is lacht en kwebbelt hij bijna alleen maar :)

De eerste controles bij het CB volgde hij netjes de middelste lijn van de curve voor zowel gewicht als lengte.
    Met drie maanden begon zijn gewicht te zakken op de curve, hij woog toen ong. 5100 gram bij 60,5 cm. Was op zich niks om ons zorgen over te maken volgens de arts, even aankijken hoe het verder zou gaan. Nu met 4 maanden is hij niet veel aangekomen, hij zat nu op iets meer dan 5500 gram met 62,5 cm. (overigens, toen ik hem een paar dagen daarvoor thuis woog kwam ik uit op 5700?)

Nou ben ik zelf voorstander om pas met 6 maanden met bijvoeden te beginnen. Maar nu ga ik toch twijfelen.
    Het CB vind ik erg dubbel in advies. Aan de ene kant zeggen ze dat het gewoon even afwachten is welke lijn hij gaat volgen en dat we het nog even mogen aankijken (we zijn allebei niet lang en m'n zoontje is van geboorte af aan een 'slanke' baby geweest). Maar toch het advies gehad om rijstbloempap aan te gaan bieden, als ik nog niet met hapjes wil beginnen.
    Ik weet het nu even niet meer. Ik wil dat m'n ventje goed groeit, dat is het allerbelangrijkste, maar ik weet niet of ik me hier nu wel of niet druk om moet maken. Moet ik gaan bijvoeden ja of nee? Of het gewoon nog even aankijken?
    Ik heb ook niet het idee dat het bijv. aan m'n productie ligt. Tussen de voedingen door kan ik bijv. zo'n 100 cc kolven.

Wat zouden jullie doen? Of iemand die iets dergelijks heeft meegemaakt?

ik heb sowieso volgende maand een extra controle op het CB voor gewicht/lengte

2. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Kijk eens op borstvoeding.com, daar vind je een groeicurve die normaal is voor borstvoedingskinderen. De curve van het cb gaat nl. niet helemaal op voor bv-kinderen. Die komen namelijk de eerste 3 maanden veel aan en daarna stabiliseert zich dit.

Bijvoeden zou ik zelf nog niet doen, ze zeggen dat ze darmpjes van een kindje pas met 6 maand klaar zijn voor bijvoeding. De tip van rijstebloem zou evt. kunnen bij een fles afgekolfde bv (denk ik, zelf geen ervaring mee).

Succes.

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier het zelfde rond die tijd,toch gewoon pas met 6 maanden bij gaan voeden.ik let niet op de curve van het CB maar die van borstvoeding.com.dat is de curve van het who.die klopt veel meer met de groei en met de volgende weging was alles opeens weer goed.een poepluier meer of minder kan al heel veel uitmaken met wegen.hou daar ook rekening mee.

4. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik houd ook de groeicurve van WHO aan maar ook daar begint hij bijna onder de -1 uit te komen met de meting van het cb. :( lengte volgt daar wel een mooie curve.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar hoe loopt de curve? Buigt hij iets af of hard en waar begon hij? Kan je niet screenshot plaatsen van de curven?

Persoonlijk zou ik mij als de plasluiers voldoende zijn, hij actief en tevreden is niet zo heel veel zorgen maken. Hier groeiden ze op borstvoeding ook niet heel erg hard (steeds meer afbuigen) en kreeg ik ook adviezen als bijvoeden met pap etc. Maar ik koos er liever voor eens extra aan te leggen. Van groente/fruit gaan ze namelijk in principe niet meteen harder groeien, borstvoeding bevat meer calorieën en die kleine beetjes in het begin aan bijvoeding zetten dan dus echt geen zoden aan de dijk.

Misschien met borstcompressie of een derde borst na de andere twee dat zijn gewicht net iets minder afbuigt?

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Net even naar de curve van onze kinderen gekeken en die waren met 3 maanden 5600/59cm en met 4 maanden 5975/62,5 de middelste zat daar ietsie boven maar groeide ook een kleine 400gram in die maand toen. Ook dus even een periode waarin het niet heel hard ging. Hier zat ze toen precies tussen het midden en die -1 lijn in.

7. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zal zo even de screenshot plaatsen (moet ik even voor op de pc)
    De tip van een derde borst vind ik wel een goede! meteen gedaan, las het toevallig tijdens het voeden :)

Inderdaad ik heb ook het idee dat hij van bijvoeden niet per se ook harder gaat groeien omdat je maar kleine beetjes aanbiedt in het begin.

8. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    hierbij de curve

9. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Bovendien bevatten groente en fruit minder calorieën dan melk. En waar groente en fruit zit in de buik, kan geen melk zitten. Als je zelf wil afvallen ga je meer groente en fruit eten en minder zuivel, waarom zou dat voor een kindje dat de calorieën goed kan gebruiken een goed idee zijn?
    Ik zou eerder een keer extra aanleggen en inderdaad een extra borst aanbieden.

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bijvoeden met fruit, groente of rijstebloem is contraproductief. Ze krijgen een vollere buik, maar minder calorieën.
    Ik zou proberen vaker aan te bieden, inderdaad derde borst. Daarnaast zou je kunnen overwegen of je een extra voeding in de nacht wil proberen. Dat scheelt soms ook in het aankomen.

Ik vind je curves niet slecht, maar hij wijkt inderdaad wel wat af. Dat kan ook gewoon met je kindje te maken hebben. Als hij bijvoorbeeld heel actief is zal hij op dezelfde hoeveelheid bv minder aankomen dan een minder actief kindje. Juist als je aangeeft dat er eigenlijk niets met hem aan de hand is, hij slaapt goed, drinkt actief en niet heel kort of heel lang, is actief en vrolijk en heeft goede poep en plasluiers, dan neig ik ernaar het op de ontwikkeling van je kindje af te schrijven en niet op een gebrek aan voeding.

11. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik heb ook een petitje, 61 cm en 5775 gram bij 4 maanden. Ze is lekker pittig, poept en plast genoeg en heeft toch lekkere spekjes.
    Die punten zou ik in de gaten houden en vooral kijken of hij niet gaat dippen in zijn lijn. Dat lijkt me niet goed.

Mijn dochter kwam met ongeveer 4 maanden weer voor nachtvoedingen. Waarschijnlijk heeft ze dat nodig. Misschien dat jouw knul dat ook gaat doen? Ik zou hem zeker geen papje geven. Omdat dit zwaarder op de maag valt, zal hij langer tussen de voedingen laten zitten, het lijkt me dat dat juist niet de bedoeling is? Je wil juist dat hij meer gaat groeien.

Wee je wat het ook kan zijn, dat je knul nu in de lengte is gegroeit en bij de volgende meting meer in de kilo's?

12. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Hier hetzelfde, alleen zitten wij nu op 3 maanden... Ze is 4950 gram en 58 cm.
    Ik moet haar in de gaten houden, omdat ze tegen de ondergrens aan zit wat ze aan zou moeten komen... Maar ook hier een vrolijk en actief kind! En als ze heeft gedronken, is ze ook klaar! Ze wil vaak niet eens mijn 2e borst pakken en anders maar heel kort. Maar ik maak me nu nog niet zo'n zorgen!

Hoe waren jullie zelf als baby? Mollig of ook slank? Kan er volgens mij ook nog mee te maken hebben...

13. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Onze oudste dochter lag nagenoeg gelijk aan jou kindje (heb het even opgezocht). Met 3 maanden 30 gram zwaarder en met 4 maanden 200 gram zwaarder en een goede cm kleiner.

Het duidelijk afbuigen begon hier ook rond die periode.
    Ik heb me er nooit druk om gemaakt en het CB ook niet. Wij zijn beide niet fors en dan kun je dat van een kindje ook niet verwachten.
    Bijvoeding ben ik pas gaan geven met 6 maanden. Denk niet dat er veel is wat beter aanzet dan moedermelk en net zo gezond is!

Inmiddels is ze ruim 2,5 en nog maar een spinnetje trouwens. Met haar 11 kilo staat de curve inmiddels tussen de -1 en -2 lijn..

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou trouwens vooral je babytijd als vergelijkingsmateriaal gebruiken. Mijn man en ik zijn dik, onze kinderen sprietjes. De kinderen hebben duidelijk mijn bouw van voordat ik emotioneel ging overeten. Mijn moeder vindt mijn kinderen dus helemaal perfect, terwijl ze echt aan de slanke kant zijn. (oudste bovenste lijn qua lengte, gemiddelde lijn qua gewicht, jongste bovenste lijn qua lengte, ruim onder gemiddeld qua gewicht). Maar mijn moeder is haar baby's ook zo gewend. Ik kijk jaloers naar de baby van mijn beste vriendin die inderdaad met een jaar zijn gewicht gaat verdriedubbelen, mijn moeder vraagt zich af of het jochie niet te dik is. Jouw referentiekader maakt veel uit.

15. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ha TS, ik sluit me aan bij de anderen en wil ook benadrukken dat de laatste weging 1 momentopname is. Wellicht weegt hij in werkelijkheid ietsje meer, wat je zelf ook al aangaf, en dan buigt hij niet eens meer af. Die -1 kan heel goed gewoon zijn lijntje zijn. En soms groeien ze eerst wat meer in de lengte en niet in de breedte. Wij zijn ook beiden slank en hebben ook een kleintje met gewicht op de -1. Maar daar zeurt nooit iemand over hoor. Kortom: gewoon doorgaan met de bv en evt wat meer aanbieden. Komt vast vanzelf goed.

16. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Jou verhaal is heel herkenbaar.
    Zolang de plasluiers zo mooi vol blijven en hij blij en tevreden is moet je je echt geen zorgen gaan maken.
    De groeicurven van mijn zoontje zien er exact zo uit.
    Hij was bij geboorte 3600 gram en 52 cm met 4mnd 5600 gram en 60 cm. Hij is nu bijna 11 maanden en zon 70 cm en 8 kg ongeveer geen grote jongen dus.
    Hij zit bij de -1/-2 lijn
    Het cb bureau heeft er niet echt over gehad of eerder met "vast" voedsel te beginnen. Wel wilde ze met 4mnd al de folder eten meegeven maar die heb ik vriendelijk afgewezen omdat ik ook tot 6 maanden wilde wachten net als de eerste.

Wij zijn ook allebij klein van stuk en niet grof gebouwd, dus ik verwacht ook geen grote baby's.
    Gewoon doorgaan zoals het nu gaat en laat je niks wijs maken.

17. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik voel me nu zekerder van mn zaak om zo door te gaan, met dan inderdaad extra aanbieden.

Mn man is sowieso fijn van postuur, altijd geweest. Volgens mn moeder zat ik vroeger ook tegen de -1 aan dus als die theorie klopt dan is het goed te verklaren.
    We gaan het nog even aankijken tot de volgende controle. Zal jullie nog op de hoogte houden!

Het blijft ook bijzonder hoe ieder cb toch weer anders met situaties als dit om gaat...

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn ervaring is wel dat hoe duidelijker jij bent in je keuze, hoe meer ze meedenken ipv tegenwerken. Ze weten bij mij dat ik geen discussie aan ga over hoe vaak en wanneer ik voed, dus komen ze meteen met andere zaken aan ipv bijvoeden.

Off topic, super gave naam heeft jouw manneke.

19. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Daar zit wat in. Ik geef mn mening wel maar misschien niet stellig genoeg nog :) nieuwe mama dus het is toch nieuw allemaal dat je het ook niet allemaal 100% zeker weet of je goed bezig bent.

Aww dankjewel! :D leuk om te horen :D

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #20 SushiLover123, 17 jan 2014
    Laatst bewerkt: 17 jan 2014
    "gewoon even afwachten is welke lijn hij gaat volgen" zeiden ze bij mijn oudste, die ook altijd aan de lichte kant is geweest. Hierbij zijn curve van de eerste 2 jaar ;)

Wij zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeden. Zoals je ziet, ging die curve vóór die tijd al omhoog, dus dat ligt niet aan wel of niet eerder beginnen. Hij heeft ca. 9 maanden borstvoeding gehad, waarvan 6 maanden bijna exclusief. Alleen wanneer ik niet genoeg had gekolfd werd er één voeding uit de vriezer, en toen dat op was kunstvoeding gegeven. Gebeurde misschien 1 à 2 keer per week (denk ik, is al een tijd geleden), ná de eerste 4 maanden pas de eerste kunstvoeding. Tot die tijd had ik genoeg (vers + vriezer).

Hieronder zijn maanden!

Deel Deze Pagina