Beste Ilse en Linda, Zit met 2 vragen; Wanneer is een borst nou "leeg", want je leest vaak dat je je baby je borst moet laten leeg drinken. Want mijn zoontje drinkt goed, maar soms drinkt die 5 min aan een borst maar soms ligt die wel 20 min te drinken en hij laat zelf goed weten dat die genoeg heeft dan koppelt hij zichzelf af of dan schudt die met z'n koppie "nee" als ik probeer nog een keer te koppelen.. Mijn rechterborst produceert meer als de linker, deze moet ik bijna voor elke voeding wat afkolven i.v.m een hele snelle toeschietreflexie. Als hij weleens aan deze borst drinkt en dat maar voor 5min dan voel ik dat deze nog lang niet leeg is, vooral s'avonds en in de nacht dan ploft die bijna ondanks dat mijn zoontje net 1 uur geleden heeft gegeten en ondanks dat ik van te voren heb afgekolfd. Ik kolf meestal tussen de 20-45cc. Ik kan moeilijk alleen deze borst toch aanbieden? Want ik geef dan de volgende voeding de linkerborst want straks produceert deze helemaal geen melk? En Is het erg dat ik telkens maar 1 borst aanbiedt, want daar heeft hij echt genoeg aan, ook als ik mijn zoontje in de box weg leg om even te spelen of ik verschoon hem even dan wilt die alsnog niet meer, hij is gewoon verzadigd met 1 borst. ps ; mijn zoontje komt om de 3 a 4 uur. Heel soms om de 2 1/2uur overdag. Rond 23u/24u drinkt die zijn laatste avond voeding en s'nachts komt die nog 1 keertje rond 03;30 Voor de rest groeit mijn zoontje goed en oogt vrolijk en gezond! Alvast bedankt voor uw antwoord!
Je zoontje doet het blijkbaar goed zo. Maar als ik het zo hoor drinkt hij je rechterborst niet echt leeg. Een borst is leeg als hij soepel voelt en er geen harde plekken achterblijven. Als jouw borst na een uur al weer vol voelt is dat niet helemaal ok. Misschien is het goed voor die rechterborst als je hem één keer per dag nadat je baby heeft gedronken helemaal leeg kolft. Dit zal prettig voelen en maakt de kans dat je een ontsteking krijgt kleiner. Links hoeft dat niet. Het is op zich geen probleem dat je baby maar één borst per keer drinkt. Ook het verschil tussen de twee borsten is wel normaal. Misschien wil je baby nadat hij de linker heeft gedronken nog wel wat van de rechter. Succes Linda
Hoi linda, Dacht ik wel dat mijn rechterborst dan niet leeg gedronken was en ben/was inderdaad bang voor een ontsteking als het zo elke dag doorging want het voelt gewoon niet goed zo. Ik ga het zo doen zoals u mij hebt geadviseerd, hartstikke bedankt voor het antwoord. Liefs wolkjuh.