rechterborst weigeren/slecht drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Amethist, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ha Teddy,

Ben ik weer ;).

Mijn zoontje heeft altijd een voorkeur voor links gehad. Die borst maakt ook meer melk. Maar nu sinds ca. 2 weken is het drinken uit rechts nog meer verslechterd. Soms weigert hij helemaal en andere keren drinkt hij er erg kort uit. Vandaag heeft hij inmiddels 2 voedingen gehad en beide voedingen heeft hij slecht uit rechts gedronken. Ik geef trouwens altijd eerst de rechterborst en dan pas links. Dit omdat de productie rechts al minder is en hij, als hij eerst links drinkt, rechts vaak helemaal niet meer wil.

Ik heb het idee dat de tsr pas laat komt, ik voel 'm altijd duidelijk, maar het duurt lang(er) (dan voorheen) voordat ie komt. Als de tsr er eenmaal is neemt T. (mijn zoontje dus) een paar flinke teugen, om daarna los te laten en te gaan huilen. Hij wil daarna ook niet meer aan die borst. Als ik dan links aanbied wil hij die wel. Ik weet zeker dat rechts dan nog niet leeg is, want als het tijd is voor de volgende voeding is die borst flink gestuwd.

Ik kan maar niet ontdekken waarom hij zo kort en onrustig drinkt uit rechts. Ik heb gedacht aan spruw, maar zou hij dan niet altijd en aan beide borsten slecht moeten drinken? En zou ik dan zelf niet ook last moeten hebben bij het drinken?

Overigens vind ik wel dat hij sowieso onrustig drinkt de laatste tijd, aan beide borsten. Hij is niet ontspannen en duwt heel hard met zijn handje tegen mijn borstbeen.

Concreet mijn vragen:
    * Heb jij enig idee waarom hij rechts zo slecht drinkt?
    * Hoe kan ik hem rechts beter/langer/rustiger laten drinken?
    * Enige idee waar de algemene onrustigheid bij het drinken vandaan komt?

Ik hoor graag van je!

Groet Amethist

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Lastige vraag die je me stelt ;) Als rechts wel voldoende melk (minder maar voldoende) aanmaakt, dan ligt het niet aan de borst, maar aan de houding waarin je mannetje drinkt.

Aantal oorzaken die eenzijdig weigeren zouden kunnen veroorzaken:
    - een gebroken sleutelbeen aan de onderkant als hij rechts drinkt
    - oorontsteking aan 1 kant

Heel zelden weigert een baby 1 borst vanwege een tumor in die borst. Laat de huisarts deze optie in elk geval uitsluiten.

Wat kan helpen:
    Bij de minder favoriete borst zelf de tsr opwekken, zodat er direct melk is als je hem aanlegt.
    Probeer verschillende houdingen uit aan die borst.

Overweeg of je de rechterborst wilt laten opdrogen en alleen nog met links voeden. Dat gaat meestal zonder problemen.

De algemene onrust bij je kindje is voor mij van afstand lastig te beoordelen en op te lossen. Een bezoek aan de osteopaat kan soms wel helpen om onrust bij baby's weg te nemen.

Sterkte!

Deel Deze Pagina