Hallo Annemarie, Bij mijn zoontje was de borstvoeding een doffe ellende. De melk kwam niet opgang, ik had tepelkloven, borstontstekingen, en op het laatst wou hij niet meer drinken (ik denk een tepel speen verwarring). Ik ben nu weer zwanger en wil heel graag borstvoeding gaan geven. Hoe kan ik er voor zorgen dat het deze keer wel een succes wordt? alvast bedankt! Liefs Kleintje
Beste Kleintje, Goede voorbereiding is het halve werk! Dus: -lees je in -volg een voorlichtingsbijeenkomst (echt een meerwaarde!) -win alvast informatie in over een laktatiekundige in je regio (of volg daar de cursus) en neem laagdrempelig contact met haar op bij de eerste klachten om vroegtijdig tips te krijgen. -neem contact op met je kraambureau: vraag om een kraamverzorgende met veel ervaring met borstvoeding. -bespreek met je partner je wens om weer borstvoeding te gaan geven en vraag steun en tijd (zodat je in de eerste periode van verdere taken ontzien kan worden) -maak een bevalplan: na de geboorte veel en lang onafgebroken huid op huid contact (mits mogelijk natuurlijk met gezondheid baby en of jezelf), binnen 1 uur aanleggen met iemand die goed meekijkt. Probeer er weer blanco in te gaan: ieder kindje is anders en je bent zelf ook een ander persoon (je bent tenslotte al moeder en die onzekerheden zullen dus minder zijn) Fijne zwangerschap en bevalling en tijd met jullie kindje! Annemarie