Zoals mijn titel al zegt drinkt mijn dochter de laatste dagen ineens wel heel vak, zo vaak dat ik niet aan slapen toekom en een beetje op mijn reserves teer... Fiene is geboren op 11 maart met 36 weken en 4 dagen. Ze was erg klein, ook voor de termijn. Ze woog bij geboorte 2370 gram. We mochten wel gelijk naar huis, omdat haar suikerwaardes 3 keer goed waren en ze meteen begon te drinken aan de borst. Ze is ook netjes aangekomen en was binnen een week weer over haar geboortegewicht (2420 woog ze 1,5 week geleden). Ik weet niet wat ze nu weegt, maar zie wel dat ze boller wordt en de pakjes in maat 44 bijna niet meer passen. De eerste 2,5 week had ze eigenlijk meteen een ritme van om de 3 uur drinken, met 's nachts soms 4 uur tussen twee voedingen. Tussendoor sliep ze als een blok, en huilde ze eigenlijk helemaal niet. Ze poept en plast goed. Nu was zondag dit ritme ineens verdwenen, ze wil om de 1,5 a 2 uur drinken en drinkt dan ook veel! Zoveel dat ze soms best veel teruggeeft, weer honger heeft en weer drinkt enz. Ze lijkt ook last te hebben van haar buikje, laat veel windjes, heeft harde buikjes, geeft kreten als ze slaapt en wil dus heel graag en veel drinken. Ze is dan ook echt ongedurig, draait met haar hoofdje, hapt slordig, slikt lucht in...kortom, dat werkt de krampjes en het spugen ook weer in de hand. Ik wil heel graag weer ritme kunnen bieden, maar hoe doorbreek ik deze cirkel van heel vaak drinken? Ik begin erg moe te worden, want als ik elke 1,5 uur een uur lang moet voeden...reken maar uit, dan blijft er geen slaap meer over. Een advies is van harte welkom! Liefs, Marijn
Hoi Marijn, Dit is inderdaad erg lastig en moeilijk vol te houden voor je. Kan het zijn dat er meerdere dingen door elkaar spelen? Heb je ook heel veel borstvoeding en komt de melk met grote kracht? Het kan dan zijn dat de buik van je dochter al vol zit met heel veel voormelk (de eerste melk die uit de borst komt) en dat ze gevuld zit als ze bij de achtermelk komt, terwijl die juist veel langer vult en waar ze langer op slaapt. Misschien kun je het volgende eens uitproberen: Kolf ongeveer 40 ml uit je borst en leg haar daarna aan die bosrst aan. De enorme melkstroom is dan wat minder waardoor de voeding rustiger verloopt. Daarbij komt ze nu wel aan de achtermelk toe waardoor ze hopenlijk weer wat langer slaapt. Het klopt wel dat baby's die te klein zijn voor de duur van de zwangerschap enorme hongerlapjes zijn en een inhaalslag gaan maken. Als de eerste borst helemaal soepel en leeg is kun je haar nog laten drinken van de voormelk uit de tweede borst, maar waarschijnlijk kom ze daar niet meer aan toe. succes Linda Offereins
Dank je wel, ik ga het gelijk proberen! Ik heb inderdaad sinds een paar dagen echt dat de melk eruit spuit, ze verslikt zich ook echt als ze net aan de borst ligt! Beetje afkolven ga ik proberen dus. Kan ook met de hand toch? Dan weet ik niet de precieze mililiters, maar ongeveer tot de ergste stroom voorbij is dan? Ik hoop dat het gaat werken!
Nou, het werkt hoor! Heb een handkolf geleend van een vriendin en jeetje wat komt daar een sterke stroom melk uit in het begin joh! Ik snap wel dat mijn meisje zich daarin verslikt, luchthapt en snel volzit met de lichtverteerbare voormelk. Ik heb steeds 40 ml afegkolfd. Ze drinkt dan ongeveer 25 minuten met veel kracht aan die borst en geeft niets terug daarna. Ze heeft nog wel zin in de volgende borst, daaraan drinkt ze ook nog wel 15 minuten. Ze heeft meteen veel langer geslapen. Voedingspatroon zag er vannacht alsvolgt uit: 20:15 uur 23:20 uur 02:00 uur 06:00 uur 10:00 uur Dus steeds 3 a 4 uur ertussen! Ik heb eindelijk weer een beetje kunnen slapen, dus superbedankt voor de snelle raad! Kan ik hier eindeloos mee doorgaan, met dat kolven, of kan ze het op den duur wel aan? Daar was ik nog even benieuwd naar. Groetjes, Marijn
hoi, Fijn dat het zo goed helpt. Je kan hier nog best even een tijdje mee doorgaan. Na een paar weken zou je eens kunnen kijken hoe het gaat als je maar 20 ml afkolft. Een beetje op gevoel te werk gaan dus. Na verloop van tijd is de hoeveelheid borstvoeding vaak wel wat minder en zou het in principe niet meer nodig moeten zijn. linda