Beste lactatiekundige. Mijn kleine wondertje valt vrijwel iedere keer na 10 min aan de borst liggend steeds in slaap, of doezelt even weg. Probeer haar steeds te stimuleren met aaien, kriebelen, minder kleertjes aan. Maar steeds valt ze nog inslaap met als gevolg dat ze dus niet genoeg moedermelk drinkt en wij haar moeten bijvoeden met flesvoeding en ik nog moet kolven na de borstvoeding. Ik zou zo graag willen dat ze goed doordrinkt en ik aar alleen borstvoeding kan geven. Ik gebruik een tepelhoedje ivm beetj evlakke tepel en omdat ze niet goed hapt aan de borst zonder tepelhoedje. Heb 3 dagen in ziekenhuis gelegen na d ebevalling en van de verplegers na dag 1 een tepelhoedje gekregen hier drinkt ze nu wel in het begint krachtig en mijn borstvoeding is ook aardig goed op gang volgens mijn kraamhulp. Heeft u misschien een goede tip/s wat we kunnen doen om haar nog meer te stimuleren om de borsten leeg te drinken?! Volgens kraamhulp en lactatie kundige die ik gebeld heb zou het kunne dat ze teveel moeite moet doen met het tepelhoedje dat ze daarom snel vermoeid wordt. Kunnen we hier iets aan doen ? Ik wil op den duur graag zonder tepelhoedje voeden als dit goed gaat. We voeden haar flesvoeding bij na iedere voeding door finger feeding. Als ik alleenm ben dan ik zeker 1 a 2 uu rbezig met voeden, eerst borstvoeding, dan finger feeding en als ze dan slaapt dan doe ik nog na kolven zon 15 ong, electrisch en beide borsten tegelijk. Heb het graag over voor ons meisje, maar lijkt me veel fijner om alleen borstvoeding te kunnen geven en meer tijd over te hebben voor de tuttelen met haar en andere dingetjes. Hopelijk is er een goede tip of advies waar ik aan de slag kan gaan of kan proberen. Bedankt alvast. Mvg Scooby26
Hoi, Het tepelhoedje kan inderdaad ervoor zorgen dat het extra energie kost. Ze moeten namelijk eerst de melkflow uit de borst op gang zuigen en dan nog eens door het tepelhoedje zuigen. Vaak wordt een tepelhoedje helaas te snel en onnodig ingezet. (Ik weet niet of dit bij jou het geval is, omdat ik je niet kan zien) Probeer eens 1 minuutje te kolven en dan je kindje aan te leggen. De eerste melkstroom is dan op gang, die hoeft ze dan niet zelf op te wekken en je tepels zullen over het algemeen wat meer uitsteken waardoor ze misschien je tepel beter pakt. Waarom voed je bij? Is je kindje veel afgevallen? Over het algemeen is in slaap vallen een teken dat ze voldaan is op dat moment. In het begin kunnen kindjes vaak om voeding vragen en drinken ze kleinere beetjes, omdat hun maagje en darmen zich nog moeten aanpassen aan het leven buiten de buik. Een kindje kan dus zomaar 10-12 keer per dag willen drinken. Na 2 a 3 weken stabiliseerd dit en zal je een ritme ontdekken in het drink gedrag van je kindje. Is er gekeken naar het tongriempje van je kindje? Sommige kindjes kunnen moeilijk aanhappen omdat hun tongriempje tekort is en ze de borst dus niet goed kunnen leegmelken met hun tong, omdat die niet ver genoeg kan uitsteken. Ik wil je adviseren om een lactatiekundige bij jou uit de buurt een voeding mee te laten kijken bij jou thuis. Dit kost helaas wel geld, maar er zijn verzekeraars die dit voor een deel vergoeden. Groetjes Saskia
Hoi, Bedankt voor je reactie. Ik heb het tepelhoedje op advies en met hulp van verpleegsters in het ziekenhuis gekregen op 2de dag na geboorte van ons dochtertje omdat het d.m.v vlakke tepels niet wou lukken om haar aan de borst te laten drinken. Het gaat opzich nu steeds beter met drinken, de eerste 10 min lijkt ze stevig door te drinken en krachtiger te zuigen. Ook doe ik dit meestal in de zijligging omdat gewone madonna houding ze nog sneller in slaap valt, denk door de hitte ook. Vaak loopt er bes wat melk langs uit haar mondje . Denk dat ze nu redelijk veel binnenkrijgt. Ook zit ze al ruim boven haar geboorte gewicht nu. Mijn tepels zijn behoorlijk gevoelig beetje pijnlijk geworden door het klungelen. Heb al een paar keer geprobeert zonder tepelhoedje, soms lijkt het te lukken maar doet nog meer zeer bij mij zonder tepelhoedje. Dus wil eigenlijk nog eventes door gaan met tepelhoedje in de hoop dat mn tepels niet meer zon pijn doen. De eerste paar dagen was ze beetje afgevallen, en op advies in ziekenhuis en kraamhulp hebben we haar kv bijgevoed omdat ze dus steeds in slaapviel en ze zeiden datz e dan niet genoeg voeding kreeg hierdoor. Als ze na de borstvoeding nog steeds hongerig is geven we iets van 30 cc bij meestal. Nu al paar daagjes niet hoeven bijvoeden omdatz e lekker diep ging slapen na de borstvoeding. Wel af en toe afgekolvde melk bij gegeven na de borstvoeding. Want als ze tijdens de borstvoeding in slaapviel en na paar minuutjes weer wakker wordt begint ze weer te zoeken met haar mondje en op haar handjes te zuigen. Dan heeftz e toch honger ? soms denk ik dat ze een grote zuigbehoefte heeft. Een speentje helpt dan soms wel dan gaat ze fijn slapen. Ik denk dat ze nu ook 2 dagen regeldagen heeft want ze wordt rustig als ik haar iedere keer aanleg soms wel om het uur een uur lang bijna, is dit goed of is het beter niet zo lang tye laten voeden? Wel met tussen pauzes en dat ze in slaap valt, wordt ze wakkeer dan begint ze te zoeken en op haar handjes te zuigen. Heb gelezen dat je met regeldagen ze zo vaak moet aanleggen als ze willen, maar heb ik dan wel nog genoeg melk ieder uurtje? Mijn tepels lekker wel behoorlijk veel. Dus denk dat de productie wel goed op gang is. dit was in begin wel minder vandaar dat ik ook op advies in ziekenhuis en kraamhulp ben gaan kolven voor betere productie enzo. Als ze zo vaak en lang drinkt hoelang moet ik nog doorgaan met kolven ? Wil eigenlijk uiteindelijk alleen haar aan de borst voeding zonder kolven iedere keer na de voeding. Ook heb ik op de laatste dag van de kraamhulp een lactatiekundige op bezoek gehad, die vertelde me ook dat ze meer moeite hebben met tepelhoedje om hier voldoende melk te krijgen. En we hebben het ook zonder geprobeert zonder veel succes helaas. Ze raadde me aan fenegriekthee te drinken, dit helpt volgens mij wel voor de melk productie. Heb steeds lekkende tepels. Ze raadde me ook aan te blijven kolven tot mn borsten helemaal leeg zijn. Maar het kolven steeds begint me een beetje te vervelen. Wil liever alleen de kleine laten drinken aan d eborst zodat ik daarna meer tijd voor haar heb en voor mezelf ook Het tongriempje is helemaal in orde ook heeft ze geen spruw of iets. De kraamhulp verteld eme dat ze met dit hete weer ook een beetje water mogen drinken? kan ik dit haar aanbieden of beter alleen melk? Want denk dat ze ook steeds zo slaperig aan de borst is door de warmte en ook nog de warmte van mijn lichaam tegen de haarre. Hopelijk heb je nog wat handig advies voor mij. Dit is mn eerste kindje, ben niog erg zoekende en wil zo graag dat ze borstvoeding op lange termijn goed slaagd en blijft lopen.. Alvast bedankt. Mvg Scooby
Hoi, Goed van je dat je zo gemotiveert bent. Regeldagen zou heel goed kunnen. Deze komen rond de 10 dagen vaak voor. Dit is de manier van moeder natuur om je productie op het peil te houden die je kindje nodig heeft. Tepelhoedje: Als jij je prettig voelt bij het tepelhoedje en je voed daarmee goed, moet je het vooral blijven gebruiken. Wanneer je het wilt gaan afbouwen kan je stukje bij beetje wat van het puntje van de tepelhoed afknippen. Pijnlijke tepels: Let goed op het juist aanleggen van je kindje. Groote hap en zolang je tepels pijnlijk zijn niet laten sabbelen. Heb je de juiste maat kolfschelpen? En kolf niet te hard, het mag geen pijn doen. Productie: Zoals je me het nu verteld lijk je voldoende productie te hebben. Je kan dan kiezen wat je wilt gaan afbouwen, de thee of het kolven, maar niet beide ter gelijk. Bij afbouwen kolven: Kolf niet na elke voeding meer af, gezien je productie goed op gang is, is dat niet meer nodig. Bouw iedere 2 dagen een kolfbeurt af. Houd hierbij je productie in de gaten. Het kan zijn dat deze verminderd. Dan moet je langzamer afbouwen. Afbouwen thee: Ook niet in 1 keer, maar geleidelijk het aantal glazen per dag verminderen. Houd ook nu je productie in de gaten. Water: Je mag inderdaad water geven, maar dan het lieftse natriumarm of uitgekookt water en niet teveel. Echter heeft het de voorkeur bij borstvoeding om gewoon extra aan te leggen. Want ook water stilt het hongergevoel en borstvoeding mag je onbeperkt geven. Groetjes Saskia