borstvoeding en menstrueren

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by 7nov12, Jan 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 7nov12

7nov12 Bekend lid

Sep 13, 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoontje van 9 weken oud. Hij krijgt volledige borstvoeding.
    /vorige week werd ik voor het eerst ongesteld, gewoon weer een normale menstruatie zoals voor mijn zwangerschap.
    TIjdens mijn menstruatie vielen mij een aantal dingen op. MIjn productie werd minder, hij wilde ineens weer constant 2 borsten in plaats 1. DAarnaast deden mijn tepels constant pijn, echt geen lekker gevoel!! VAn het weekend was mijn menstruatie over en kreeg ik plots weer enorme stuwing, hij kreeg mijn melk niet meer op. IK heb toen 1 keer gekolfd om de boel weer even soepel te maken.

KAn dit allemaal met de menstruatie te maken hebben? EN hoe kan je daar dan het beste mee omgaan? HEt lijkt me nogal irritant als elke maand de borstvoeding weer zo'n pijn gaat doen.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ja dit kan zeker met je menstruatie te maken hebben.
    De pijn die je hebt ervaren is heel vervelend, hier is niet veel aan te doen. Doordat je productie vaak lager is tijdens de menstruatie zal je kindje vaker willen drinken. Dit heeft inderdaad als bijkomend effect dta je de productie wel weer stimuleert, waardoor je daarna met stuwing zat.
    Echt voorkomen kun je deze dingen niet.
    Je hebt ook kans dat het met een paar cycli wel minder gaat worden.
    Als je last blijft houden kun je evt overwegen om de cerazette anticonceptiepil te nemen, hierbij wordt je niet of nauwelijks ongesteld.

Mirjam

Share This Page