borstvoeding en morning after pil

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by indy22, Jul 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Beste lactatiekundige,

Gister is er een condoom gescheurd en nu bestaat er dus de kans dat ik zwanger ben/word. Dit was absoluut niet de bedoeling, ik ben nog maar negen weken geleden bevallen van mijn zoontje!!
    Onze eerste reactie was dus om de morning after pil te halen.

Maar nu hebben we gehoord en gelezen dat dit grote nadelige gevolgen heeft voor de borstvoeding en we vinden het allebei ook erg belangrijk dat het lukt om nog even borstvoeding te geven. Als dit waar is zouden we er dus misschien voor kiezen dan maar het risico op een tweede zwangerschap te nemen.

Is het zo dat er echt grote problemen met de borstvoeding ontstaan door de morning after pil, of zijn er tips en manieren om dit te ondervangen en zou ik de pil dus veilig kunnen nemen?
    Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

vriendelijke groet, Indy

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het maakt uit of je morning after een combinatiepil is van progesteron en oestrogeen of enkel progesteron.

Oestrogeen heeft als bijwerking dat het de melkproductie nadelig kan beinvloeden. Extra aanleggen/kolven kan je helpen deze dagen door te komen. De morning after neem je in 1 of 2 doses. Met een vrij lange halfwaardetijd als ik het goed heb. Dat betekent dat je een aantal dagen alert dient te zijn.
    Ik vermoed dat je hierna (als je melkproductie nu goed loopt) na een paar dagen wel weer bij kunt benen, omdat je de pil niet blijft innemen.
    Voor je kindje geen verwachte bijwerkingen.

Succes met je keuze. Heb je een merknaam of werkzame stof, dan kan ik evt. meer voor je nakijken. (stuur me dan even een prive berichtje)

Groet,
    Heidi

Share This Page