Help! Hoe krijg ik mijn mannetje weer aan de borst?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kwabbernoot, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hallo allen!

Even een vraag, ik hoop dat jullie tips of ideeën hebben!! Ik zal eerst onze situatie even schetsen:

Is gekopieerd uit een topic wat ik eerder heb gestart toen ik het echt even niet meer wist. Dus misschien herkennen jullie het stukje wel.

Mijn zoontje is nu 3 weken oud. Ik ben meteen begonnen met BV, dit liep niet helemaal goed. Zoontje was afgevallen 1e 2 dagen, 3e dag gaan kolven op advies van de kraam, toen kwam hij aan, 4e en 5e dag aan de borst gehad, bleef stabiel op gewicht kwam niet aan, dag 6 weer kolven weer aangekomen, dag 7 op borst en weer stabiel gebleven. We hebben gekolfde voeding uit een fles gegeven(kon wel volgens kraam, ik wist niet beter..).

Aan de borst ging aardig, hij leek er wel veel moeite mee te hebben en kwam heel vaak om voeding, wat volgens de kraam niet hoorde(er moesten minimaal 2, liefst 3 uren tussen de voedingen inzitten). Viel ook vaak in slaap en was weer moeilijk wakker te krijgen tussendoor.

Nouja, ik werd hier behoorlijk onzeker van(vooral van dat gewicht wat alleen toenam op de kolf) en heb alle tips van de kraam terharte genomen.

Afijn, dag 7 had de kraam de lactatiekundige gebeld, die kwam langs en raadde aan om op een andere manier aan te leggen en te blijven kolven, ons manneke kon geen goed vacuüm aanleggen en was een luie drinker. Ik moest hem tegen de borst aandrukken en borstcompressie toepassen. Dit werkte niet, hij kreeg hier alleen maar spanningen van(werd erg boos).

Met als resultaat een kind wat onwijs driftig word van de borst en alleen nog flessen wil.. Af en toe een slokje uit de borst oké, maar daar is de lol snel af en wil dan dus echt die fles hebben. Geen fles geven helpt niet meer, wordt zo boos dat hij alleen nog maar huilt. Dus ik zit nu volledig aan de kolf.

Toen besloten om 3x per dag te blijven kolven en het aanleggen even te laten voor wat het was. Dubbelzijdige kolf gekocht, gaat allemaal prima. Hij krijgt nu volledig BV met waar nodig een aanvulling van KV. Ik produceer nu tussen de 640 - 800 ml per dag(met die 3x kolven). Afhankelijk van hoe ik me voel, hoe ik heb geslapen etc.

We zijn erachter dat hij verborgen reflux heeft, heeft hier medicijnen voor een gaat super! Hiernaast 3x naar een osteopaat geweest, die heeft een blokkade uit zijn nek opgeheven en zijn darmpjes wat rustiger gekregen.
    Hij heeft een stuk meer rust en kracht inmiddels. Dus ik wil eigenlijk weer langzaamaan gaan proberen om hem toch nog aan de borst te krijgen.

Als ik hem nu aanleg is hij heel erg aan het zoeken maar lijkt het of hij gewoon niet snapt dat hij moet zuigen. Hij is echt die speen gewend denk ik. Hij wordt na een poosje boos, maar dit is denk ik omdat hij het niet snapt en honger heeft.
    Hier voor lijkt mij een tepelhoedje misschien wel een uitkomst maar ik weet niet goed hoe dit werkt, kan iemand mij dit uitleggen?? En zou ik dan ook wat melk in dit tepelhoedje kunnen doen zodat hij meteen wat binnenkrijgt als hij zuigt?? En wat zijn de nadelen van een tepelhoedje??

Hebben jullie nog andere tips of ideeën? Ik wil hem zo graag weer aan de borst krijgen..

P.S. 1 Lactatiekundige heb ik al over de vloer gehad en wil ik eigenlijk niet meer. Die was zo ruw, duwde hem in zijn nekje om hem aan te leggen. Ik wil niet dat hij een echte aversie van de borst gaat ontwikkelen en dat werk je zo wel in de hand denk ik.

P.S. 2 Hiernaast heb ik nog een mannetje van 8 rondlopen, dus hele dagen in bed gaat niet lukken.

2. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    niemand:(

3. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik herken het wel..

Mijn kereltje is met 37 weken en 2 dagen geboren en had niet de energie om volop aan mijn borst te zuigen en dan de voeding binnen te krijgen.

Ik beng aan kolven, daarmee kwamen mijn borsten goed op gang en kwam hij goed aan. (Hij komt niet aan als er geen voedingstoffen in je borsten zit en je schrijft dat dat wel het geval was)

Ik voed nu met een tepelhoedje en dat gaat hartstikke goed!!!
    Je koopt ze.. even uitkoken en afspoelen met koud water (dan plakt het hoedje beter) en dan zelf vouw ik hem beetje om en zet hem op de tepel.. dan zuigt die gelijk beetje vacuum.

Het gaat erg goed. Wellicht het proberen waard.. ik heb de tepelhoedjes van Avent (9 euro ofzo bij DA)

4. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Kan je dat dan gewoon op je tepel plakken, moet dat niet op een bepaalde manier??

5. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk snapt je mannetje niet goed wat hij met die borst moet doen, aangezien hij een hele tijd de fles gehad heeft. Wat voor een fles en speen gebruik je? Je zou kunnen proberen om hem te gaan voeden met bijvoorbeeld de Breastflow-fles. Die lijkt qua techniek heel erg op het drinken uit de borst. Op die manier kan hij weer leren drinken op de juiste manier (mijn dochter heeft door die fles goed leren drinken). Dan kun je daarna over op de borst!

Een tepelhoedje moet je niet zomaar gaan gebruiken. Die zijn daar echt niet voor bedoeld en zeker niet zaligmakend. Je kind drinkt dan namelijk vaak minder goed de borst leeg waardoor je productie achteruit gaat en dat wil je niet... Echt alleen doen in overleg met een lactatiekundige (desnoods een andere).

Zou je niet eens een andere lactatiekundige mee kunnen laten kijken? Ze kunnen je echt veel goede tips geven!

Overigens is je kraamhulp echt waardeloos geweest voor wat het borstvoedingsverhaal betreft :x

6. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    jaa bagger he.. baal er wel van..

7. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    De eerste drie dagen heb je sowieso nodig om je borstvoeding op gang te krijgen en wat er dan komt is echt heel weinig, bovendien is het maagje van je kindje dan nog zo klein dat er echt niet veel in gaat. Bijna alle kinderen vallen de eerste dagen af. Als ze na 10 dagen maar weer op geboortegewicht zijn en niet meer dan 10% afvallen dan is het goed...

Maar als ik jou was zou ik een IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige inschakelen (te vinden via Zoek Lactatiekundige IBCLC | Particulieren | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding ). Zij kan je helpen om de kleine weer aan de borst te krijgen. Zo te lezen is het bij jou gewoon een kwestie van een goede aanlegtechniek onder de knie krijgen! Een goede lactatiekundige is echt niet zo ruw hoor, die weten wel dat dat absoluut geen zin heeft!

Deel Deze Pagina