Combineren

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by skimms, Jan 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. skimms

skimms Actief lid

Apr 25, 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over een maand is mijn dochter een half jaar en dan wil ik borst- en flesvoeding gaan combineren. Het kolven op het werk vind ik namelijk erg ongemakkelijk.
    Ik heb een aantal vragen over hoe ik dit het beste aan kan pakken.
    Ik werk 4 dagen en kolf momenteel 2x per dag op het werk.
    Mijn dochter krijgt nu 2 voedingen met afgekolfde melk, en de andere 3 voedingen borstvoeding (' s ochtends en 2 avond voedingen) Ik wil dus die 2 flesjes afgekolfde melk vervangen door flesvoeding.

- Kan ik in een keer die 2 voedingen vervangen, of eerst beter laten wennen aan 1 fles per dag en een paar dagen later ook die tweede fles vervangen?
    - Dit ook voor het kolven; kan ik in een keer stoppen met kolven of is het beter eerst een paar dagen nog 1 keer te kolven en een paar dagen later helemaal te stoppen?
    - Moet ik op de dagen dat ik niet werk hetzelfde doen, dus ook die 2 flessen kunstvoeding geven en niet kolven, of kan ik die dagen beter volledige borstvoeding geven?
    - Raken je borsten hieraan gewend, een halve dag met harde borsten lopen lijkt me geen pretje...
    - Kan ik het beste voor een ha voeding kiezen of is standaard voldoende? (geen allergieën in familie)

En dan heb ik nog twee andere vragen
    -De kilo's vliegen er vanaf bij mij terwijl ik wel al normale eet. Zit nu onder mijn startgewicht van voor de zwangerschap. Kan dit kwaad voor de borstvoeding (evt. Afvalstoffen in melk)?
    - Sinds ik aan het werk ben, wordt mijn dochter ' s nachts een aantal keren wakker terwijl ze voorheen doorsliep en ook tijdens mijn kerstvakantie. Kan dit zijn van het missen van de borstvoeding overdag en dat ze dit nu 's nachts wilt? Wat kan ik het beste doen als ze wakker wordt, voeden of juist niet?

Het zijn behoorlijk wat vragen, alvast bedankt voor je antwoorden!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi

- Ik zou die 2 voedingen niet gelijk volledig beide voedingen vervangen. Meng in eerste instantie moedermelk met kunstvoeding zodat je kindje aan de smaak kan gaan wennen. Op een gegeven moment wordt het dus meer kunstvoeding en minder moedermelk.
    - Ook voor het kolven. 1 kolfbeurt per keer afbouwen. 1 kolfbeurt per week. kolf tussendoor alleen de druk eraf. Dit kan wel invloed hebben op je productie voor als je thuis nog wel de hele dag borstvoeding wilt geven. Bekijk even hoe dit gaat.
    - Ik denk dat standaard voeding prima is, gezien er geen allergiën in de familie voorkomen.
    - Je bent niet actief aan het afvallen dus je lichaam doet dit zelf. Dit kan geen kwaad. Dit is een natuurlijke manier van afvallen.
    - Ze zal waarschijnlijk inderdaad de borstvoeding missen en het contact met jou. Geef hier aan toe, het gaat vanzelf minder worden.

Groetjes Saskia

3. skimms

skimms Actief lid

Apr 25, 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoorden Saskia!

Kun je me nog aangeven wat ik het beste kan doen op de dagen dat ik vrij heb, ook die 2 flessen kunstvoeding geven of dan wel volledige borstvoeding om mijn productie in stand te houden?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Ik zou proberen om te blijven voeden aan de borst.
    Het kan zo zijn dat je lijf zich aanpast aan de "nieuwe" situatie en dat je toch uitkomt om ook op je vrije dagen op die momenten de fles te geven.

Kijk even hoe het gaat. De tijd zal leren wat je lijf gaat doen.

Groetjes Saskia

Share This Page