Hallo lactatiekundigen, Mijn zoontje is nu 7 maanden en heeft sinds een paar weken twee ondertandjes. Hij kwijlt heel veel dus ik denk dat er nog meer tandjes aankomen. Hij heeft me een paar keer gebeten en inmiddels reageer ik daar rustig op, ik haal hem rustig van de borst en leg hem opnieuw aan. Daarvoor schrok ik en wilde ik hem zo snel mogelijk van mijn borst hebben maar dat deed nog meer pijn en daarnaast was mijn zoontje zo geschrokken dat hij pas uren later weer durfde te drinken. Nu is het vanmorgen weer een paar keer niet goed gegaan, deze keren had hij eerst een stukje meloen dat dwars zat en eruit gehoest moest worden, daarna verslikte hij zich en toen was het einde zoek, hij was helemaal overstuur. Toen hij eindelijk wat gekalmeerd was heeft hij doodmoe aan één borst gelegen en is daarna in slaap gevallen. Ik heb zo met hem te doen! En zelf word ik er ook verdrietig van. Is er iets aan te doen? Ik bied hem nu af en toe de borst aan en als hij dat niet wil gaan we iets anders doen. Ik probeer heel hard er geen probleem van te maken maar ik vind het wel heel naar. Wat kan de oorzaak zijn van deze problemen? Help... Groetjes, Jantine
hoi Jantine wat naar voor jou en je zoontje zeg. Hij heeft overduidelijk last van zijn tanden en waarschijnlijk komen er nog meer aan. Ook moet hij wennen aan ander eten. Het is een fase die voorbijgaat, maar je moet er nu zo goed mogelijk doorheen zien te komen. Knap en goed dat je rustig blijft als hij je per ongeluk bijt. Haal hem van de borst en zeg op een rustige manier dat je het niet prettig vindt. Als je merkt dat hij op een gegeven moment niet meer actief drinkt of in slaap valt kun je hem dan ook van de borst halen om het bijten te voorkomen. Het is nu even zoeken ja, biedt de borst aan en als hij niet wil, dan ga je inderdaad iets anders doen, afleiden. Borstvoeding is nu nog heel belangrijk qua energie behoefte, dus hij zal uit zichzelf wel weer komen, een poos later. Als je merkt dat hij veel pijn heeft kun je overwegen om paracetamol te geven of iets van dentinox op zijn kaakjes te smeren. Dit hoeft niet per se, maar soms kan het prettig zijn om iets te kunnen doen. Jouw geduld en liefde en rust zijn echter minstens zo belangrijk, zo niet veel belangrijker! Sterkte en succes en bij meer vragen mag je dat altijd laten weten. Mirjam
Hoi Mirjam, Dank je voor je reactie, heel fijn! Het gaat inmiddels alweer veel beter, we hebben elkaar weer gevonden geloof ik. Groetjes Jantine