Hey iedereen, Ik geef intussen bijna 18 maanden borstvoeding, maar ik merk dat mijn lichaam het er nu moeilijk mee begint te krijgen. Ik ben deze winter zelf wel vier keer ziek geweest ( compleet met spugen en buikloop, alles erop en eraan). Ik weeg nu 12kg minder dan voor mijn zwangerschap (ik zit nu op 50kg, heb echt geen reserves meer) De vorige drie keer dat ik ziek was merkte ik uiteraard wel dat de borstvoeding enorm terugliep, maar bleef ik wel een toeschietreflex hebben, al kwam die telkens pas heel laat na hard werken van dl. Ik ben er toen uiteindelijk steeds in geslaagd om mijn productie opnieuw op te krikken. Deze week was ik weer geveld door een buikvirus, maar ik voel dat het nu anders gaat met mijn borstvoeding. Het lijkt nu compleet gestopt te zijn. Ik krijg geen toeschietreflex meer, zelfs niet als dl een halfuur lang droogdrinkt. Het voelt dan ook heel onaangenaam en dl is natuurlijk ook niet tevreden, wat zich vooral 's nachts uit...nu wordt ze weer heel vaak wakker en wilt ze drinken om dan kwaad te worden dat het 'op' is. Ze tuttert dan heel lang, laat vervolgens los en zegt dan huilend 'nee', om te laten weten dat er geen melk was. Ik ben compleet uitgeput en heb het gevoel dat mijn lichaam natuurlijk ook niet kan recupereren van de ziekte op deze manier. Kan dit nog goedkomen denken jullie? Zou ik haar nog steeds zoveel mogelijk aanleggen? Ik neem aan dat de productie niet gestimuleerd wordt zolang er geen tsr komt, toch?
Lastig ik denk dat de keus zeker omdat ander half jaar(speenleeftijd 2 jaar) al heel goed is ! Het is de vraag of je je best wil doen dat er weer melk word aangemaakt of er mee te stoppen en kijken of dat helpt voor je gezondheid.
Ja, dat heb ik me ook bedacht. Misschien is dit wel het moment dat mijn lichaam zegt dat het echt genoeg geweest is. Maar ik vind het zo moeilijk. En dl drinkt nog zo graag, ze vraagt ook de hele dag door melk en ik ben hele dagen met haar alleen thuis, dus is het zo lastig om haar steeds af te leiden. Alternatieve melk weigert ze ook nog steeds. Het enige wat ze wel drinkt is water uit een rietjesbeker. Yoghurt eet ze ook wel en kaas, dus in principe kan ik daar wel een deel van haar melkbehoefte mee vervangen. Maar het gedrag en de gewoonte afleren gaat zo ontzettend moeilijk zijn denk ik.
Ik snap het ik heb een zoontje van 8 maanden en eerst om de 2 uur wou die even een slokje en probeer dat nu te minderen, Hier geef ik slokjes uit een gewone beker waar ik uit drink vind hij interessant ,Zelf ben ik niet vaak ziek.
Ik snap je gevoel van nog niet willen stoppen omdat je het moment niet zelf hebt gekozen en het nog zo fijn is. Ik zit in een heel andere fase, mijn zoon is 3 maanden en ik ben ook ziek geweest en afgevallen, waarvoor zelfs bij een diëtiste. Tips voor mijn energie en dus ook de borstvoeding: voldoende eiwitten: ei, avocado, kaas en volle melkproducten. Vette vis (oa ook op brood). Je zal vast al wel voldoende drinken en evt borstvoedingsthee hebben geprobeerd? Maar ik snap het ook helemaal als je wel besluit te stoppen... Succes!