Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld, maar ik kan hem zo gauw niet vinden... Ik geef mijn dochtertje nu sinds haar geboorte, 28 sep, borstvoeding. Binnenkort wil ik weer gaan kolven, maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel melk ze dan per fles moet drinken? Ze krijgt nu 5 voedingen op een dag, 7, 10, 14, 18 en 22 uur. Daar heeft ze genoeg aan gezien haar bolle wangen en volle luiers. Ze is nu 11 weken oud en weegt ongeveer 6 kilo. Maar hoeveel drinkt ze dan? En hoeveel cc moet er in de flesjes voor de creche voor de voedingen van 10 en 14 uur? Verder vraag ik me af wat jullie voorkeur heeft: flesjes invriezen of van die kleine zakjes. O ja: het lukt mij niet om mijn banner te veranderen! De datum verspringt steeds, hoe doe je dat zonder dat de datum verspringt???
Er is een vuistregel van hoeveel er ongeveer in een fles voor je kind gaat, namelijk 150 (min 115) keer het lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen. Een kindje van 6 kilo dat 5 keer drinkt (da's best weinig op deze leeftijd!), komt dan op een flesinhoud van 130-180cc. Maar het belangrijkste is dat je je dochter laat bepalen wanneer ze genoeg heeft, ook met een fles. Ik vond het het handigste om kleine porties in 125cc flesjes in te vriezen, 60-90cc per flesje. Dan kun je 1 portie gebruiken om aan te vullen als je niet genoeg gekolfd hebt of meer porties om een volledige voeding te geven. Ik nam gewoon de goedkoopst mogelijke flesjes en goot het na het ontdooien gewoon over.
hallo, binnenkort gaat mijn kleine ook naar de oppas en ik zit met hetzelfde probleem. Mijn meisje is alleen een stuk kleiner en drinkt veel onregelmatiger. Ik ben bang dat zij niet voldoende melk binnen krijgt bij een drinksessie. Zij drinkt vaak aan 1 borst 20 minuten en dan aan de 2e 10 minuten. S'morgens kolf ik dan vaak om een voorraadje op te bouwen en dan krijg ik uit de 2e borst nog maar zo'n 50 ml. Ook heb ik het een keer s'middags geprobeerd en toen kwam er maar 20 ml uit. Zal ik dan wel voldoende melk af kunnen kolven om aan haar behoefte te voldoen??????
Ja natuurlijk, want nu kolf je NAAST wat je kind al drinkt en als je kind bij de oppas is kolf je wat ze anders zou drinken.
50ml nadat je kindje gedronken heeft? Meid, daar zou ik een moord voor doen! Ik mag blij zijn als ik op zo'n moment nog 10cc kolf... Als ik kolf ipv een een voeding kom ik op max 100cc uit... En Jitte drinkt 120... Overigens is het vrij normaal dat je productie 's middags wat lager is, je bent dan al de hele dag druk bezig en dat heeft zijn weerslag op je productie. Vaak wil een kindje om die reden ook vaker drinken in de middag/avond.
5 a 6 voedingen is vrij normaal hoor!! Vincent is inmiddels ook elf weken met een gewicht van rond de 6,5 kilo. Hij krijgt ook 5 a 6 voedingen per dag en gewoon op verzoek! Vincent krijgt 's avonds een fles van 200 cc met afgekolfde melk. De ene keer gaat hij leeg, de andere keer laat hij er wat inzitten. Het kolven gaat heel wisselend hier. 's morgens drinkt meneer 1 borst leeg en de andere kolf ik dan af. Dan heb ik meestal tussen de 120 en 140cc. Soms zelfs 160 (dan ben ik zo trots op mezelf ) 's Avonds daarentegen gaat het een stuk moeizamer. De laatste voeding kolf ik dan in zijn geheel af, maar als ik dan 120 cc uit beide haal ben ik dik tevreden. Heb soms avonden dan heb ik nog geen 80cc. Laatst ben ik naar een concert geweest en heb ik dus meer voedingen moeten kolven. Toen haalde ik er ook ongeveer 150-160 per keer uit. Had ook porties van 150 cc klaarstaan. 1 ging helemaal op, de andere bleef bleef 40 cc in staan.