Ik blijf borstvoeding geven, dat even vooropgesteld Ik ben heel trots op hoe ons ventje groeit van mijn melk (zie onderaan, hij is met 12 dagen alweer netjes over z'n geboortegewicht heen). Maar.. die pijnscheuten als hij begint met drinken, wordt dat ooit minder? Het is echt even mn tanden op elkaar en tot 10 tellen (vaak tot 20) tot het weer wegtrekt en ik er ontspannen bij kan zitten. En die toeschietreflexen, die zijn ook niet echt pijnloos, ik heb ze ook tussendoor als ik hele andere dingen doe. Blijven die ook? Ik heb het er allemaal voor over en ik ben het ook gaan doen zonder me al te veel in te lezen, juist omdat ik dan zonder al te veel stress er aan zou beginnen. Ik wilde supergraag BV geven, maar bij iedereen in mn omgeving lukte het niet, dus vond het toch wel spannend. Maar...de melkproductie loopt prima, hij groeit en hij is een erg tevreden babytje. Alleen die pijn maakt het vooral 's nachts soms wat minder leuk allemaal, ik zit dan regelmatig met tranen in mn ogen. Kan ik er iets tegen doen? Mijn moeder heeft ook altijd BV gegeven en dat ging ook prima, alleen zij heeft echt altijd die eerste teugen pijn gehad. Ik denk dan ook maar dat dat normaal is.. Hoe ervaren jullie dit?
Oh ja ik leg hem trouwens wel goed aan en ik heb ook geen gevoelige tepels of kloven. Het komt echt van binnen uit zeg maar
Ik heb dat ook gehad, en er heb geen last van... wanneer het is overgegaan weet ik niet eens meer... Heb je alleen pijn in het begin? en daarna niet meer tijden en na het voeden?
ik heb het ook lang gehad, denk wel een week of 6, de laatste weken niet meer zo, idd even tanden op elkaar, gelukkig na die 10/20 tellen kon ik ook ontspannen voeden. Hopelijk word het snel minder bij jou.
Ja het is echt alleen die eerste slokken. Tijdens de stuwing was het wel constant en nu als ze vol zitten is de rechterkant de hele voeding wat pijnlijker, maar dat is nog wel te doen. En ik ben blij dat het bij anderen toch op een gegeven moment over is gegaan of minder is geworden. Vooral als er anderen bij zijn vind ik het irritant want ik kan mn gezicht niet altijd helemaal in de plooi houden Nou hopen dat het snel minder wordt inderdaad, dat zou het voeden nóg veel fijner maken!
die stuwings pijn zwakt echt af...en met het drinken...ja dat doet soms wel ff zeer ...er wordt tenslotte erg hard aan je tepel gezogen diet dat niet gewend is...je vel moet daar ff aan wennen
Het gaat over echt, ik heb er een week of vier last van gehad! Blijft het daarna ook "schrijnen", dan zou ik eens een lactatiekundige mee laten kijken. HIer ook gedaan, wereld van verschil. En ik meende het ook zo goed te doen!
Het is niet mijn vel die zeer doet hoor, mijn tepels zelf doen geen pijn. Het komt echt van binnen uit. Mijn tepels voelen ook niet gevoelig aan ofzo. Hij zuigt wel hard, maar het stroomt er ook vanzelf uit, dus dan zet hij niet eens echt veel kracht en toch doet het dan pijn. Er heeft iemand van het consultatiebureau meegekeken en die had ook iets speciaal voor borstvoeding gestudeerd, maar die zei ook dat hij goed aangelegd was. Ze durfde me alleen niet te zeggen of die eerste pijn blijft of nog over gaat.
ik vond het de eerste week ook best pijnlijk. Nu voel ik er niets meer van. Voel wel de tsr en die voelt soms wel wat vervelend maar echt pijnlijk niet..
Hier ook last van gehad en ging op een gegeven moment weg. Weet niet meer precies wanneer, maar zal ergens in de eerste weken geweest zijn... Was ondanks het tepelhoedje, dus aan het aanleggen kon het ook niet liggen bij mij, En ook idd een erg pijnlijke TSR, pff, dan zat ik echt met m'n kaken stijf. Wat mij mij wel hielp, was om de pijn net zo weg te puffen als ik bij de weeen had gedaan, LOL Hielp erg om zo snel mogelijk er ook ontspannen bij te zitten en hoe ontspannener, hoe minder pijn ik had,
Geef nu ruim 6 weken BV en is sinds een weekje ongeveer over. Was bij ook alleen bij aanhappen en de eerst slokken en trok dan langzaam weg nu nergens meer last van. Dus ws gaat het bij jou na verloop van tijd ook over
vij mij heeft dit ook ongeveer 4 weekjes geduurd. zat ook iedere keer met mijn kaken op elkaar bij de eerste slokken.... oef, was het al vergeten maar door je topic weet ik het weer maar hier is het dus gelukkig over gegaan!
Heb er ook heel erg last van gehad. Mijn dochter is nu 12 weken, maar is pas sinds een dikke week echt over. Het was echt tandenbijten de eerste weken. De toeschietreflex is inderdaad ook niet echt pijnloos. Aiiiii. Krijg 'm ook tussendoor, als ik heel andere dingen aan het doen ben. Zijn er ook meiden die last hebben van pijnlijke tepels? Mijn tepels zijn erg gevoelig. Zonder zoogcompressen kan ik mijn beha niet eens verdragen. Meerdere meiden die dit herkennen?
Pff nou ik heb vannacht iets stoms gedaan en vandaag daar flink onder moeten lijden Ik denk 's nachts gewoon echt niet helder na. Vannacht deed de rechterkant echt zeer, dus heb hem alleen links gegeven en met mn hand zoveel mogelijk rechts 'geleegd'. Maar ja, we hebben geslapen van 2-6 en toen dus om 6 uur ook alleen weer links gedaan zonder er bij na te denken. En lekker verder geslapen tot 9 uur! Nu stond rechts dus echt op springen en het bleef maar stromen vanochtend. Dus hem toch aan rechts gelegd en dat was nu extra pijnlijk! Hij lag wel te genieten van die golf melk geloof ik haha. Hij had er in ieder geval gelukkig geen last van. Sinds vanochtend extra aangelegd aan rechts, en net door de laatste voeding zijn ze pas weer ongeveer gelijk. Wat een gedoe! Nou ja, nu gaat het ook wel weer. Ik heb trouwens net een borstkolf besteld, want ik heb zoveel melk dat is anders zonde, ik moet elke dag 5-6 keer mn zoogcompressen verwisselen omdat ze gewoon echt vol zijn. Ik wil dus alvast een voorraadje gaan maken. Ik ben benieuwd of kolven ook net zoveel pijn doet aan de rechterkant. Als kolven minder pijn doet, kan ik hem dan alleen links geven en rechts tegelijk kolven? Want tot nu toe heeft hij nog nooit 1 borst leeg gekregen. Zou zoiets mogelijk zijn?
Ben je niet bang dat als je gaat kolven, dat de productie alleen maar meer wordt? Ik had het de eerste weken ook heel erg. Kon niet van huis zonder reserve compressen. En elke dag wel een keer een nat shirt. Mijn pyjama kon ook elke morgen in de was, omdat ik zo erg gelekt had. Gelukkig was het na een weekje of 4 over en was de productie goed aangepast aan de vraag van mijn dochter.
Ja nou ja, het lijkt me wel handig als ik een aardig voorraadje kan kolven voor als ik weer aan het werk ga eventueel. Daarnaast denk ik niet dat het minder wordt, mijn moeder heeft ook altijd heel veel melk gehad en ik lekte al voordat ik uberhaupt zwanger was Dus ja de kraamvrouw raadde aan om in ieder geval niet de eerste 2 weken te kolven. Ik wil in ieder geval een kolf in huis hebben en dan moet ik inderdaad even kijken wanneer het handig is om er mee te beginnen.
Ik kan heel kort zijn over je vraag: NEE Die pijnscheuten zijn er alleen helemaal in het begin, pakweg de eerste maand. Het zal steeds minder worden en uiteindelijk doet het echt helemaal geen pijn meer. Ik had het zelf ook supererg, ik kon wel door de grond zakken bij het aanleggen. Ik had tranen in mijn ogen van de pijn. Maar het is helemaal weg. En van kolven wordt inderdaad de productie nog hoger. Maar dit hoeft in feite geen probleem te zijn, want ergens is het natuurlijk ook heel handig als je en voorraadje op kunt bouwen. Bij mij is vraag en aanbod nu zo precies afgesteld dat de borsten na elke voeding leeg zijn en mijn zoontje toch altijd genoeg heeft gedronken. Maar ik kan dus ook nooit eens wat extra kolven, dan ben ik dagen bezig om de productie wat hoger te krijgen...
Hoi, Ik heb ook erg veel pijn gehad in het begin. Duurde ook zo'n 2 maanden ongeveer. Ook heb ik zo'n 6 maanden met zoogkompressen gelopen, omdat ik bleef lekken. Heb ook heel wat afgewassen aan shirts! Pas toen ik naar 4 voedingen ging, kwam het een beetje in balans, ik had altijd teveel melk. Nu is me dochter 9 maanden en krijgt ze nog 3 voedingen per dag. Momenteel ben ik ook door me voorraad heen en lukt het me ook niet meer om extra te kolven. Vanaf nu krijgt ze dus 1x in de week kv omdat ik een avond weg ben en ik dan niet zelf kan voeden. Succes! Groetjes Jes