Mijn dochter van nu 1 maand oud krijgt volledig borstvoeding. Ik voed op verzoek, nog geen ritme in maar ze krijgt zo'n 7 voedingen per dag, 1 borst per keer, spuugt regelmatig na voeding maar lijkt tevreden daarna en groeit goed. Nu zit ik echter sinds 1,5 week met een enorm sterke toeschietreflex. Meerdere keren per dag voel ik de melk opeens hard toeschieten, ook als dochter er nog niet om vraagt. Bij het voeden is dochter soms onrustig, moet ik m'n borst soms tussentijds droog maken omdat de tepel gewoon te nat is om goed aan te kunnen happen. Bovendien moet ik steeds uitkijken voor lekkende borsten, lang leve de dozen zoogcompressen 😉 Is dit een teken van overproductie of kan het bijv ook te maken hebben met haar spruw (behandeld, nu nog een paar plekjes)? Kan ik er iets aan doen?
Hoi, Ik zou het nog even aankijken, je zit nog in de fase van afstemmen van vraag en aanbod (gemiddeld 6 weken) Kan het zijn dat je kindje soms al wat langer tussen de voedingen laat zitten: dan kan het kloppen dat je borsten al willen toeschieten. Algemeen advies is tegendruk geven wanneer je voelt dat het toeschiet, om het te remmen zeg maar. Door even tegendruk te geven (met de muis van je duim) stopt het toeschieten. De compressen voldoende wisselen (een nat compres kan een licht kolvende werking hebben, doordat het nat is en er beweging is) en wanneer je kindje gaat drinken zorg je dat het eerste toeschieten of weg loopt, of dat de tepelhof soepel is, zodat ze goed kan aanhappen. Let ook op of je beha steun geeft. Groetjes en succes, straks zal het beter worden. Heus. ps 's nachts kun je prima zonder beha: een paar nachten een badhanddoek in bed en je borsten zullen 'snappen' dat ze niet steeds hoeven te lekken.