Hallo, mijn dochter heeft bijna 14 maanden bij mij gedronken. Ze krijgt nu nog steeds iedere ochtend borstvoeding in een fles, omdat ik nog een flinke voorraad in de vriezer heb en omdat ik het nog steeds wel handig vind. Sinds ze een jaar oud is kreeg ze nog 1x per dag te drinken, dat is dus nu al twee maanden zo. Ik heb het proces verder heel rustig afgebouwd, elke 1 a 2 maanden een voeding minder. Nu ben ik sinds 3 dagen helemaal gestopt, omdat mijn dochter me tot bloedens toe had gebeten. Ik dacht dat ik zo wel langzaam genoeg had afgebouwd, maar helaas heb ik vandaag verschrikkelijk pijnlijke, harde borsten en bij iedere beweging komt er melk uit. Hoe kan dat nou? Had ik het nog langzamer moeten doen? En hoe kom ik er vanaf, gewoon doorheen gaan? Ik kolf al maanden niet meer en het lijkt me dat dat alleen maar de productie verder op gang brengt. Ik hoop dat iemand tips voor me heeft!
De ene borst is de andere niet.. Blijkbaar zijn die van jou er nog niet helemaal aan toe om te stoppen Alleen even de druk er af kolven. Elke keer iets minder. Dan zullen ze de boodschap wel begrijpen! Tuurlijk, je kan ook niets doen. Maar als er toch nog zoveel melk is, zou ik het risico op een borstontsteking niet nemen.
Ik zou ook de druk er afkolven tot het weer gaat. En dan 1x op een dag kolven, steeds korter/ minder. Wel balen dat je erge stuwing hebt. Dan helpt het warme weer mee... Evt na kolven lekker koelen als je dat fijn vind
Het kolven gaat goed, er komt niet heel veel meer uit, maar de spanning is eraf. Alleen de pijn blijft. Geen harde plekken gelukkig en ook geen koorts, maar die pijn is niet te harden! Er lijken ook wel 2 pijnlijke schijven achter de tepel te zitten. Is het na een dag of 10 nog normaal om er zo'n last van te hebben?
Sinds drie dagen is de pijn helemaal weg. Ik heb maar een paar keer gekolfd, met de hand (techniek geleerd in het ziekenhuis). Het verdwijnen van de pijn kwam tegelijk met de menstruatie.
Ik heb last gehad van enorme overproductie... (Kolfde met gemak een liter in 10 min) Ik ben na 9 mnd gestopt met behulp van saliethee. Paar kopjes per dag en de productie liep toen snel terug. Geen stuwing meer gehad