Borstvoeding en opleiding/leeftijd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Agter, 29 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een jonge moeder, net geen 22 bij de oudste en nu 24. De oudste bijna 2 jaar gevoed en hopelijk deze ook in elk geval 2 jaar.
    Opleidingsniveau MBO.
    Maar denk dat het stukje kennis idd ook een rol speelt, hier door werk in kraamzorg wel redelijk wat kennis en bij beide kinderen ging het niet gelijk vlekkeloos en een hoop ouders zouden denk ik al gestopt zijn.

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Hier bv geprobeerd, maar ging niet. (en ik behoor tot geen van de fv-categorieen)
    Ik denk dat het eerder de thuissituatie is die een rol speelt.
    Laagopgeleide vrouwen hebben meestal niet de grootste zeggenschap in hun job en zijn uit oogpunt van de baas makkelijk vervangbaar. Tja, dan ga je niet zwaar gaan onderhandelen over bv-verlof of een aparte bv-kamer (voor jouw job zijn er 10 andere die geen eisen stellen).
    Ook zijn dit vaak sociaal kwetsbare vrouwen (niet veel spaargeld, steun, alleenstaand ed). Tja, als je dan op bent van vermoeidheid en je moet werken en nog het huishouden doen omdat je alleenstaand bent, dan is fv makkelijker.

Ik merk het nu ook: ik zou graag een tijdje thuis blijven met de baby (een maand of 6), maar ondanks dat we beiden een degelijk loon hebben, zal dit niet gebeuren. We kunnen dan niet uit de kosten geraken, hoe moet je dan 6 maanden bv geven?

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ben oud en hoogopgeleid.:p

Wist niks over bv toen ik zwanger raakte. Wist wel dat ik het ging geven. Heb me er eigenlijk ook niet bijzonder in verdiept. Geen boek gekocht, cursus gedaan oid. Had geen vriendinnen die het gaven en mijn moeder heeft ons alle vier bijzonder kort gevoed en met haar kan ik er niet over praten.

Wat ik vaak hoor van jonge moeder waarom ze géén bv geven:

a)Lukte niet.
    b)Teveel gedoe.
    c)Kv is toch ook goed.
    d)En ook: wil geen hangtieten en wil niet in het openbaar voeden.

a)Lukte niet is dus gebrek aan kennis, info en hulp.
    b)Teveel gedoe heeft te maken met prioriteiten stellen.
    c)Het effect van de reclame.
    d)Zouden hogeropgeleide vrouwen wel beter weten en oudere vrouwen daar minder mee zitten? Heeft te maken met een stukje zelfverzekerdheid en zelfbewustheid.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik denk inderdaad dat de wat oudere, hoger opgeleide moeder in een wat betere positie zit om bijvoorbeeld te kunnen kolven op het werk, een vriendin van me is bijvoorbeeld lager opgeleid en op haar werk doen ze daar héél moeilijk over; het kán wel, maar ze vinden dan wel een andere reden waarom je niet goed functioneert... Terwijl vrouwelijke collega's van mijn man kunnen kolven wanneer ze maar willen.
    En mja, als die kolftijd al zo'n gedoe is, dan is fv zóveel makkelijker.

Onder hele jonge moeders hoor ik trouwens inderdaad ook vaak dat ze 'dat gedoe' niet aan hun lijf willen, sommigen zien borsten als puur seks-gerelateerd..

5. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @andrea85,

idd: een oud-vriendin werkte aan de lopende band op een fabriek en werd zwanger, een andere vriendin zei dat ze daar wel niet langer meer zou werken. Bedrijf vond bij zwangere werkneemsters altijd wel een een reden voor ontslag die natuurlijk niets met de zwangerschap te maken had (anders is het strafbaar in belgie). En idd oud-vriendin werd mooi de laan uitgestuurd. Kan je dan bedenken wat ze bij bv en afkolven doen.
    Manlief werkt in het middenkader met allerlei freelancers (ingenieurs, milieudeskundigen, hogere ambtenaren ed) en daar wordt er toch meer naar de werknemers geluisterd en kunnen ze beter hun werk inplannen en overleggen met de baas.

6. fafa

fafa Niet meer actief

wat mij persoonlijk betreft: ik zou 10 jaar geleden waarschijnlijk ook niet (anderhalf jaar) hebben kunnen/willen borstvoeden, met alle trubbels die ik ermee gehad heb.

Ik heb nu, met 30 jaar, meer rust, wijsheid en relativeringsvermogen om moelijkheden in het leven het hoofd te bieden dan toen ik begin 20 was.

Dus wellicht is dat ook een factor; levenswijsheid en probleemoplossend vermogen die simpelweg met de jaren groeien.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Heleentje, ik werk ook gewoon en ging bij de oudste na 12 weken weer aan het werk. Door te kolven onder werktijd, ik kreeg 1 jaar kolfrecht en heb nog ruim een maand in eigen tijd gekolfd, lukte het prima om borstvoeding te blijven geven. Daarna alleen s ochtends en s avonds/s nachts gevoed.
    Belgie kent toch ook kolfrecht? Borstvoedingspauze heet het daar geloof ik.
    Hier nu bij de 2e flink vakantieuren opgespaard en overuren van vorig jaar meegenomen. Ik kan nu de eerste 5 maanden thuis blijven dus dat zal wel een stuk fijner zijn dan zo snel weer aan de slag moeten.

Ik denk dat het gebrek aan kennis en info ook een grote rol speelt. Zo gaf mijn schoonzusje laatst aan dat ze nu ze zwanger is van de 2e, straks ook borstvoeding wil proberen. Ze gaf aan dat als het niet lukte, ze na een week alsnog wel op kv over kon gaan.
    Heb haar wel verteld dat als ze het een kans wil geven, ze wel een paar weken borstvoeding 'moet' geven. Juist die eerste weken zijn het pittigst en daarna wordt het veel makkelijker en leuker.

8. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Uit onderzoek blijkt ook dat bv-kinderen gemiddeld wat intelligenter zijn dan kv-kinderen. Ik vraag me af of dat o.a. ook zou kunnen komen doordat de moeders gemiddeld genomen intelligenter zijn.

9. zogelukkig

Uiteraard is intelligentie voor het grootste deel gen-bepaald.

10. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik was inderdaad ook in de veronderstelling dat vrouwen met een hogere opleiding vaker en langer borstvoeding geven dan met een lagere opleiding. Ik werk bij een gemeente en ik ben de eerste sinds 10 jaar die gebruik maakt van de kolfruimte en de kolftijdregeling... En dat terwijl er sinds ik er werk (4 jaar) zeker 16 kindjes zijn geboren onder de vrouwelijke werknemers... Ik vond dit echt ongelofelijk!! En die zijn dus allemaal HBO+ opgeleid... Dus of opleidingsniveau en leeftijd er nu daadwerkelijk iets mee te maken heeft??

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar wat ik me dan afvraag, zijn er maar zo weinig hoger opgeleide vrouwen dan in Nederland gezien er eigenlijk maar vrij weinig kinderen lang borstvoeding krijgen?

Of is dat dan weer iets dat ik me alleen als 'laagopgeleide' 'jonge' moeder afvraag?

12. zogelukkig

lol!:d

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja sorry :) maar er zijn toch maar echt enorm weinig kindjes die bijv na 6 maanden nog borstvoeding krijgen en als dat dus zo een beetje de kinderen van de 'hoger opgeleide' moeders moeten zijn zijn er dat maar weinig, gezien er in dat al kleine aantal 'bv kinderen' ook nog niet hoogopgeleide moeders zitten blijven er nog maar weinig hoog opgeleide moeders over.

Nouja het zal mijn (mbo) pet wel te boven gaan :p, of het is hier gewoon te laat om een beetje helder te denken, haha!

Al is het misschien inderdaad in de verschillen van het kleine aantal kindjes die lang bv krijgen wel dat het meer de hoger opgeleide zijn, maar er zijn nog altijd genoeg hoog opgeleide moeders dus die kunstvoeding geven, tenzij ze hun kind niets geven, maar dat lijkt me niet.

Zo en niemand gaat dit geklets snappen geloof ik whaha.

14. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Hahaha ik moest wel 2x lezen, maar ik snap het hoor!! ;)

Ik blijf me erover verbazen dat er maar zo weinig kindjes (lang) borstvoeding krijgen... zowel onder hoog- en laag opgeleid. Ik denk wel dat doorzettingsvermogen er iets mee te maken heeft... Bij mij is het vanaf de eerste minuut van een leien dakje gegaan en ik heb dan ook helemaal niets te klagen gehad. MAAR ik heb me er wel enorm in verdiept tijdens de zwangerschap en als ik tegen problemen aan was gelopen had ik ze waarschijnlijk zelf, of met hulp van een lactatiekundige op kunnen lossen...

Maar als ik om me heen kijk naar de kindjes die rond dezelfde tijd als mijn dochter zijn geboren (11) zijn er nog maar 3, waaronder mijn eigen dochter, die borstvoeding krijgen! De ene helft heeft het nieteens geprobeerd en de andere helft is binnen een paar weken afgehaakt... Ik vind dat zo bizar en eigenlijk ook niet goed te begrijpen, het is gewoon het aller aller ALLER beste voor je kindje en toch zijn er zoveel mensen die het niet doen....

edit: Ik bedenk me nu net nog 4 kindjes die ook ongeveer even oud zijn die geen bv krijgen... Dus van de 15 kindjes tussen de 2 en 5 maanden oud krijgen er nog 3 bv......

15. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Volgens de bron krijgt 1 op de 3 na zes maanden nog bv.

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja dat valt wel mee, zowel bij hoog- als bij laagopgeleide moeders neemt het aantal wat blijft voeden na 6 maanden toe, super mooi toch!

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Net bij het cb: hoeveel flessen krijgt Hidde? Uhhh... Hij krijgt bv!

Ze krijgen blijkbaar niet heel veel vrouwen die na 6 maanden nog bv geven...

Ik vind 1 op 3 echt nog veel na 6 maanden!

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik denk dat dat verschil dus hier door komt... Hoger opgeleiden kunnen (wetenschappelijke) artikelen makkelijker lezen en begrijpen.
    Hebben dus makkelijker en eerder toegang tot "de feiten".

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik werkte bij de oudste meer dan fulltime vanaf 6 weken, bij de jongste bijna fulltime vanaf 12 weken. Ze hebben jarenlang borst gehad, je hoeft echt niet thuis te blijven om zelf te kunnen voeden natuurlijk (ik zou knetter geworden zijn thuis). Maar dat de ene vrouw op haar werk meer eisen kan en durft te stellen klopt volledig. Daarom vind ik ook dat je als vrouwen op het werk solidair moet zijn met moeders (terwijl helaas in de praktijk het vaak de vrouwelijke collega's zijn die het moeilijkste doen als je je kind zelf wil blijven voeden).

20. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb ook echt geluk om in een jong team te werken, met meerderejonge moeders en vaders! Niemand die moeilijk doet dat ik 2x of 3x per dag even weg ben. Krijg zelfs complimentjes van mijn mannelijke collega's dat ik nog bv geef!

Deel Deze Pagina