Peptalk nodig

Discussion in 'Borstvoeding' started by Proetsel, Aug 7, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Proetsel

Proetsel Actief lid

Jul 5, 2017
    167
    112
    43
    Female
    Hoi andere borstvoedende mama's,

Ik heb, zoals de titel al zegt, even een peptalk nodig. Mijn dochtertje is nu 3 weken, en vanaf het begin heeft het al niet helemaal lekker gelopen met de borstvoeding. In het ziekenhuis heb ik waarschijnlijk vanwege de slechte begeleiding verkeerd aangelegd, waardoor ik de eerste week erg veel last had van tepelkloven. In samenspraak met de kraam ben ik toen gaan afkolven, dat was steeds precies genoeg om mijn dochter te voeden en tevreden te houden (tussen de 70 en 110 ml per keer, 7 keer per dag).

Vorige week vrijdag heb ik een consult gehad bij een lactatiekundige, en vanaf toen ben ik links weer gaan aanleggen omdat de tepel genezen was. Dat ging in het begin heel erg goed. Rechts was nog wel stuk, dus daar heb ik nog een paar dagen goed mijn best voor gedaan, en vanaf vorige week maandag bied ik ook rechts weer aan. Ik kolf nog wel een of twee keer per dag, zodat ze gewend blijft aan het flesje en om mijn borsten af en toe goed leeg te maken.

Maar in de loop van de afgelopen week gaat het weer allemaal steeds moeilijker. Ik heb gelukkig geen tepelkloven meer, maar mijn dochter is erg hongerig, en hapt vaak heel gulzig aan, waardoor ze niet goed zit en ik haar weer los moet maken, tot ons beider frustratie. Zeker rechts is het echt een ramp, dan ben ik wel 10 keer bezig totdat ze acceptabel drinkt, en dan laat ze zelf vaak na 3 minuten weer los, of ze 'zakt af' waardoor het toch weer pijn gaat doen. Ik raak hierdoor ontzettend gefrustreerd, en dat merkt zij natuurlijk ook. 's Nachts is het echt vreselijk, dan zit ik daar supermoe met een gefrustreerde baby die niet goed aan kan happen, ik ben echt ontzettend lang bezig en dan heb ik vaak het idee dat ze nog steeds niet tevreden is.

Vannacht bereikte het echt een dieptepunt: eerst met ontzettend veel pijn en moeite gevoed, ruim een uur bezig geweest, toen heb ik haar in bed gelegd en binnen vijf minuten spuugde ze een flinke mond vol uit en ging ze daarna weer jengelen omdat ze natuurlijk honger had. Ik heb huilend zitten kolven, want haar weer aanleggen kon ik echt niet opbrengen. Komt ook nog bij dat mijn kolfopbrengst enorm is teruggelopen sinds ik haar weer direct aanleg, iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen?

Mijn man vindt dat ik me niet zo druk moet maken, want ze groeit goed en ze werkt haar luiers lekker vol. Ze komt dus niets tekort. Maar ik voel me zo machteloos als ze weer honger heeft en het ons weer niet lukt om op een fijne relaxte manier te drinken. Ik wil gewoon het beste voor haar en daarom ben ik best bereid om door te zetten, maar op dit moment word ik er echt ongelukkig van. En dat snapt mijn man dan weer niet goed (maar ja, die valt dan ook gewoon weer in slaap als ik me door de late voedingen heen worstel...)

Zaterdag heb ik weer een afspraak bij de lactatiekundige, die kan me dan hopelijk wat tips geven over het aanleggen. Ik merk dat ze vaak zo gulzig is dat ze zelf naar de tepel hapt in plaats van dat ze haar mond open doet en ik haar aan kan leggen, en dan gaat het gewoon steeds mis.

Iemand die zich hierin herkent? Of tips die ik zou kunnen gebruiken? Dank je...

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik zou vragen of de lactatiekundige eerder kan komen dan zaterdag of kijken of een telefonisch consult mogelijk is. En begrijp ik het nu goed dat de meeste melk via een flesje krijgt, want dan kan de onrust misschien komen door de verwarring tussen de fles en de borst.maar daar kan de lactatiekundige je beter mee helpen. En verder, je doet het goed! Borstvoeding geven is niet altijd op het begin makelijk maar het word echt beter en makkelijker! ( geloofde ik bij de eerste ook niet altijd op momenten dat het moeilijk ging)

3. Proetsel

Proetsel Actief lid

Jul 5, 2017
    167
    112
    43
    Female
    Ze krijgt nu meestal de borst en 1 of 2 keer per dag afgekolfde melk uit een flesje. Ze heeft eerder bijna een week lang alleen afgekolfde melk gehad, het lijkt haat gelukkig niet zoveel uit te maken of ze uit de borst of uit de fles drinkt (maar ze spuugt meer als ze uit de fles drinkt).

Daarnet voor de verandering weer eens goed en prettig gevoed. Het helpt toch wel heel erg als zij en ik allebei relaxed zijn, zeg..

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Welke fles gebruik je? Duurt een voeding twintig minuten? Je zegt dat ze makkelijk spuugt met de fles, en je geeft best grote hoeveelheden al (risico op uitrekken van de maag, waarna je kindje minder tevreden aan de borst zal zijn).

5. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Wat lastig joh!
    Ik zou ook aandringen op een eerdere afspraak met de lactatie kundige!

Pijnloos voeden is natuurlijk veel fijner. Succes.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Het kan ook schelen in aanhappen door heel goed op de hongersignalen te letten en net wat eerder proberen te zijn dan haar. Misschien doe je dat al hoor.
    Maar voor de zekerheid, zoeken met het mondje, soms op tongetje sabbelen of op een handje wat langswapperd etc.
    Als ze echt gaat huilen dan heeft ze wellicht te honger en dan happen ze ooit slechter omdat ze minder geduld hebben.

7. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Bij mij waren de eerste weken ook dra-ma! Dat aanleggen inderdaad, werd er helemaal moedeloos van. Wij hadden eigenlijk geen tijd meer tussen de 'rondjes' van luier verschonen en voeden (en nakolven), dat ging gewoon aan 1 stuk door. Bij mij waren de eerste 2-3 weken echt verschrikkelijk, daarna nog 2-3 weken flink buffelen en daarna ging het beter. Sinds ze 3,5 maand is gaat het gewoon heel makkelijk. Sinds een maand of 5 zo makkelijk dat ik bijna niets meer doe. Ze hapt gewoon vanzelf in 1x goed aan als ik haar maar in de buurt hou. Geen kloofjes meer, geen bijna-ontstekingen, van een leien dakje ;) Dus: het wordt écht beter!

(overigens: ik vond het zó'n enorme investering, eigenlijk vond ik het het alleen waard omdat het na een tijd makkelijker ging - als ik maar 2 of 3 maanden had willen borstvoeden was ik er nooit aan begonnen, dan begint het pas een beetje goed te lopen!)

Proetsel likes this.
  8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,331
    8,335
    113
    Amsterdam
    Ik heb de eerste weken door dat het zon drama was snachts gekolfd want dat duurder allemaal samen een stuk korter dan gewoon live. Voor mij was dat de oplossing, maar idd zoek anders nogmaals even contact met de lk of deze nog tips trics heeft.

9. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Heeft de lactatiekundige ook goed naar het tongriempje gekeken? Dat was bij mijn zoon het probleem, doordat dat te kort was kon hij niet zo groot aanhappen en vacuüm houden en gleed dan langzaam eraf, wat erg pijnlijk was en kloven opleverde. Na tongriempje klieven ging het wel goed.
    Verder nog wat gedachtes, welke houding voed je? Dat kan veel schelen met aanhappen. Soms kan biological nurturing helpen, dat je zelf half ligt, baby op je en zelf laten zoeken/happen.
    Ik vind het logisch dat je minder kolft als je ook aanlegt, want de baby drinkt dan toch uit de borst dus dan is er minder over om te kolven. Spugen kan ook zijn van net teveel melk, en daarna dan niet perse honger maar meer zuigbehoefte of mamahonger.
    7 voedingen op een dag vind ik erg weinig, zou toch 8-12 kleinere voedingen proberen op deze leeftijd, ook beter voor je productie.
    Ik zou proberen eerder een lk te laten komen om te helpen met aanleggen, als je nog tot zaterdag zo moet ploeteren is dat erg lang...

10. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

Aug 6, 2015
    1,047
    34
    48
    Female
    Je bent echt al heel goed bezig! Hier ook na 1 week gekolfd wegens kloven bij 1 borst. Nadat deze genezen was wilde hij niet meer goed aanhappen bij deze tepel. Ook lactatiedeskundige thuis gehad en die heeft ons super op weg geholpen. Het ging daarna echt niet meteen super en als ik probeerde en het lukte niet gaf ik gekolfde melk. Houd vol, het is zo mooi als het straks goed lukt! Ik hoop voor je dat de lactatiedeskundige eerder kan en anders gewoon wat meer kolven. Samen genieten vd voedingen is het belangrijkste. Veel succes!!

11. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik zou ook zo snel mogelijk een lk mee laten kijken. Controleer ook even op spruw, dat was hier de boosdoener van kloven en slecht aanhappen/steeds loslaten.
    Heel veel succes, het begin kan echt ontzettend zwaar zijn, maar het wordt echt beter!

12. LolaBloem

LolaBloem Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil je graag gerust stellen door mijn ervaring met je te delen. (Na ja... "gerust stellen"

Ik heb in het begin ook bv geprobeerd. Na 2 weken ben ik gestopt omdat ik het niet meer aankon.

Ze had zo een stevige zuigkracht, dat mijn tepels er echt aan gingen! Vooral de rechter tepel was letterlijk deels afgehapt, bloed, pijn etc. Ik schreeuwde het uit als ik haar aanlegde, deed alles om door te zetten. Slaap te kort, frustratie, frustratie en nog meer frustratie.

Verschillende dingen geprobeerd zoals zalfjes, anders aanleggen, afkolven en uit eindelijk mee gestopt omdat ik er echt gek van werd.

Wil je niet demotiveren, ik stuur je juist aan om de afspraak te vervroegen of door te blijven kolven en een goede fles te gebruiken dat dient voor borstvoedende babys. Maar houdt wel in het achterhoofd, dat borstvoeding een hele zware job is en niet iedereen hierin slaagt. Ken vele mama's die dit probleem hebben gehad...

Heb je trouwens een tepelhoedje in huis? Zou dat eens proberen, hoop dat het lukt!

13. Proetsel

Proetsel Actief lid

Jul 5, 2017
    167
    112
    43
    Female
    Zo, nu ruim een week later, en het leek me een goed idee om even een update te geven...

Mijn paniek van vorige week is nu wel weg. Ik ben bij de lk geweest en ze heeft me geholpen met aanleggen, en hoewel het me thuis niet lukt om dat zo goed te doen als daar, lukt het me nu wel om het pijnloos te doen. Blijft nog dat mijn tepels het de afgelopen weken zwaar te verduren hebben gehad, en daardoor gewoon nog erg schraal en gevoelig zijn, dus ik smeer er maar een hoop lanoline op en ik heb extra zachte wol/zijde-zoogcompressen gekocht op aanraden van de lk, om het allemaal een beetje te helpen.

Het is nog steeds geen feestje hier, maar ik kan er nu wel van genieten als mijn dochtertje lekker aan het drinken is, en zolang het beter blijft worden, ben ik tevreden.

Morgen is ze een maand en ik ben er toch vooral wel heel trots op dat mijn mooie kleine meid daar helemaal op mijn melk gekomen is, met haar bolle wangen en haar guitige snoetje :)

trillian, Siepie85 and Zoe123 like this.
  14. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Klinkt positief, hopelijk mag je nog vele maanden voeden zonder pijn en hopelijk straks ook zonder zalf. Zou handig zijn. Als je dat minder of niet nodig hebt.
    Geniet ervan en geniet van je kleintje :)

15. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Lees net je topic en wilde al schrijven: lanoline! Maar gelukkig ken je dat spul al. Dat heeft er hier voor gezorgd dat ik ben blijven voeden, ondanks de kloofjes. Hier ook een man die makkelijker doet over kolven/stoppen. Lief bedoeld, maar het is ook fijn om juist gesteund te worden in het doorzetten.

Wat super dat het beter gaat! Trots mag je zeker zijn! Het is echt een investering, maar hopelijk ga je vanaf nu de voordelen ervaren

16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Meid goed bezig! Heb ook vaak de tip gehoord om je tepels niet na te drogen na t voeden maar aan de lucht te laten drogen. Evt af en toe een druppeltje melk uitsmeren over je tepels.
    Daarnaast zou ik de fles even laten voor wat t is. Zolang je kindje voldoende luiers produceert is de kans klein dat ie te weinig binnen krijgt.
    Eerst de borst later de fles weer introduceren.
    Ik heb gelukkig geen enkel probleem gehad mee mijn bv. Van begin af aan mijn borsten ook jooit gebruikt om te laten tuttelen. Borsten zijn om te drinken en evt gerust te stellen maar niet voor zuigbehoefte. Bij verkeerd sabbelen aan de borst kun je kloven krijgen.
    Dus hier pink en speentje voor gebruikt..
    Succes!

17. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Op verzoek weer open :thumup:

18. Proetsel

Proetsel Actief lid

Jul 5, 2017
    167
    112
    43
    Female
    Bedankt, Paula!

Ik heb gevraagd om dit topic te laten heropenen omdat ik nu, drie maanden later, graag wil delen hoe het verder is gegaan!

Toen ik deze post plaatste, was ik ten einde raad. Het voeden deed pijn, mijn tepels bleven maar rood en schrijnend, het drinken ging moeizaam met veel kleine slokjes en foute happen, en elke keer als mijn dochter honger had, zag ik er tegenop om haar te voeden.

Ik heb toch doorgezet, al was het maar omdat mijn productie wel heel goed ging en ze er vanaf het begin keihard van groeide.

Ik weet niet precies wanneer het is omgeslagen, maar het is steeds makkelijker gegaan. Een hele tijd heb ik nog in een hele bepaalde houding gevoed, omdat dat voor ons beide prettig was, en inmiddels (ze is bijna 4 maanden) kan ik haar zowel zittend als liggend plezierig voeden. Ze is beter geworden in drinken, kan nu zelf aanhappen zonder hulp, mijn borsten zijn soepeler geworden zodat ze er niet meer afglijdt, en het allerbeste: helemaal geen pijn meer!

Dus, als je er net als ik doorheen zit: het komt echt goed. Die eerste paar weken waren superzwaar, maar nu geniet ik er zes keer per dag (of drie keer op mijn werkdagen) van dat mijn kleintje zich lekker het buikje rond kan drinken aan de borst. Ze is ondertussen al verdubbeld in gewicht, zonder dat ze ooit iets anders heeft gedronken dan mijn melk! :trotse mama:

BakingSoda, Lieke1989, Suzy85 and 3 others like this.
  19. Besco

Besco Fanatiek lid

Jun 2, 2016
    1,154
    999
    113
    Heerlijk! Nu lekker ervan genieten dan van het voeden.

Ik herken veel in je verhaal, veel kolven, huilen, tepelkloven, borstontsteking, een uur lang aan de borst en ik wilde zó graag. Ondertussen is ze al 8 maanden en drinkt nog steeds bij me. Ik geniet er nog steeds van!

Inderdaad; als je er even doorheen zit echt doorzetten. Het wordt steeds makkelijker!!

Proetsel likes this.

Share This Page