Veel spugen, zoeken naar een oplossing...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Female, Mar 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Female

Female Niet meer actief

Celeste spuugt veel. Al vanaf het begin, het is nu nog niet minder geworden.
    Meestal gelijk na de voeding.
    Hele golven komen er terug (ook als ze maar kort drinkt)
    We zijn gisteren bij Kind & Gezin geweest (consultatiebureau, zeg maar) en ze komt wel heel goed aan. In 2.5 week tijd 600 gram.
    Nu moet ik dus een paar dingen proberen om te kijken of het gewoon een overvloed van melk is, waardoor ze spuugt.

-Ik moet dus op mijn rug liggen met voeden (tegen de zwaartekracht in)
    "Schaarbeweging" toepassen (met 2 vingers op je borst duwen waardoor

-de stroom melk minder hevig wordt

- Eerste beetje afkolven, tot toeschietreflex geweest is.
    toeschietreflex voel ik duidelijk en ook altijd vrij snel. Maar wanneer stop ik dan met kolven? Na toeschietreflex komt het meteen op gang en kan ik zo een klein flesje vol afkolven, maar das natuurlijk niet de bedoeling... Dus gewoon een paar cc kolven tot je de toeschietreflex niet meer voelt?

-Ze zegt dat je ook na toeschietreflex de eerste melk kan laten weglopen of met de hand een beetje eruit duwen.
    Maar dat lijkt me geen succes. Die toeschietreflex moet dan komen doordat Celeste zuigt, en daarna moet ik dus onderbreken, waardoor ik gegarandeerd met een huilend kind zit...?!

-Ook adviseerde ze om maar 1 borst per keer te doen, omdat ik blijkbaar veel melk heb...
    Ik liet haar normaal 1 borst uitdrinken en daarna nog eventjes aan de andere kant, maar niet altijd.
    Maar het is dus niet zo dat je productie terug loopt als je maar 1 borst per keer voedt? Het kan op die manier nl wel een uur of 6, 7 duren voor er weer opnieuw aan een borst gedronken wordt... Maakt dat niets uit?

Ik moet deze dingen een paar dagen proberen, als ik dan geen verbetering zie en ze spuugt nog zoveel, moet ik een week zelf alle koemelkprodukten laten staan, om uit te sluiten dat ze geen koemelkallergie heeft.....

Meer tips, adviezen of aanvullingen zijn van harte welkom ;)

Groetjes

2. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Ik heb geen ervaring maar kan je wel zeggen wat ik zou doen aan de hand van de tips die gegeven zijn.

1.
    Ik zou kolven totdat de melk er niet meer vanzelf uitspuit, dus zodra je de kolf los laat en de melk niet vanzelf spuit dan je kleintje aanleggen.

2.
    Dit zou ik ook niet doen dan zou ik eerder voor de kolf methode gaan.

3.
    Als je dit doet zou ik na het voeden de andere borst afkolven. Zo hou je de productie goed op peil en heb je ook geen last van enorme stuwing, daarbij kan je meteen een mooi voorraadje opbouwen in de vriezer.

Daarbij zou ik haar tussen door misschien even tot rust laten komen (wellicht een boertje laten doen?) en na het voeden nog even een tijdje recht op houden.

Hopelijk heb je er wat aan, en in ieder geval heel veel succes!

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb er wel veel ervaring mee en heb me er reuze zorgen om gemaakt, Tygo had ook nog eens heftig eczeem dus er weer ook hier gedacht aan koemelkallergie...

Ook ik heb vrij veel melk en een heftig toeschietreflex... qua je vragen:

1. Tegen je zwaartekracht in voeden lukte mij niet dus heb ik niet gedaan...

2.Afkolven ik deed dit alleen als ik stuwing had 20-40CC maar dit moet je juist NIET te vaak doen want je melkproductie kan juist meer worden!

3. Dit vond ik ook lastig, nu is het zo dat Tygo zich nu soms verslikt en dan laat hij los... ik laat het ff lopen en dan gaat het goed.

Ik heb er verder eigenlijks niks aangedaan omdat ik na navraag erachter kwam dat veel spugen niet zo erg is alleen vervelend voor mama vanwege de was. Pas als een kind gaat krijsen tijdens het spugen moet je echt contact met huisarts zoeken was mij verteld...

Nu na 3 maanden veel wassen, vieze kleertjes, vieze mama en papa en een mega lading slabben in de kast.... is het spugen eindelijk minder geworden....! Dus er is hoop ;)

4. Finn

Finn Actief lid

Jan 10, 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    Zoals hierboven al wordt geschreven, vaak gaat het vanzelf over of word het minder!
    Mijn zoontje is nu 4 maanden en hij spuugt nog wel, maar lang niet zo veel als in het begin. Ik heb er eigenlijk niet veel aan gedaan. Johannesbroodpitmeel gegeven, maar dit hielp en helpt nog steeds niets, bedje iets omhoog, na voeden in wipstoel. Voor het voeden verschonen!Hebben hem vanaf geboorte een slabber om gedaan, ja jammer dat je de kleertje niet ziet. Maar dat doe ik liever dan hem telkens verschonen. Slabber gaat iets sneller en minder was!
    Succes

5. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Hier ook veel melk.
    Ik heb eigenlijk niet veel van de tips uitgeprobeerd. Afkoppelen deed ik soms wel, als ik zag dat ukkie echt moeite had met de hoeveelheid melk. Even wat melk weg laten lopen, en weer aanleggen. Ze ging er niet van huilen bij mij.

Verder zorgen dat ze na de voeding rustig blijft. Luier verschonen heb ik dus nooit na de voeding gedaan.
    Even rustig half-zittend/liggend op je arm.

Omdat ik veel melk had (heb) was ukkie altijd snel klaar, maar had nog wel zuigbehoefte. Toen ze een maandje oud was kreeg ze daarom een speen. Na de borst kreeg ze dan de speen, en dan was ze 1. heerlijk rustig net na de voeding, en 2. door het zuigen op de speen spuugde ze minder.

Ik geef overigens al meer dan een half jaar lang maar 1 borst per voeding. kHeb nog nooit problemen gehad met de productie daardoor.
    De 2e borst aanbieden doe ik nu soms wel eens, omdat ukkie nooit meer spuugt zoals toen (golven ja! woooow), maar toen ze jonger was nooit. Gegarandeerd spugen! De toestroom is dan weer zo sterk, en de melk dun en waterig... ik creeerde echt een melkbommetje als ik de 2e borst aanbood, haha.

En verder....
    Veel wassen denk ik, er zit niet zoveel anders op. Ik had geen zin in kv proberen, of johannesblabla..., zo'n ukkie en dan experimenteren terwijl het helemaal niet zo ernstig is.
    Vaak komen kindjes met mama's die veel melk hebben (en dus ook best wat spugen) gemiddeld meer aan dan andere babies, dus maak je geen zorgen als je kindje weer spuugt.
    Ons meisje spuugde wel 1x per dag, zowiezo een paar keer per week.

Na een week of 6/ 2 maanden werd het beduidend minder.
    Nu kun je ukkie meteen na het voeden bij wijze van spreken op dr kop hangen, en er komt niks uit! ;)

6. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Inderdaad, zoals al gezegd: bedje klein beetje schuin zetje, hoofdeinde omhoog, als je kindje na de voeding gaat slapen, de melk loopt heel gemakkelijk terug namelijk. Onze meid kreeg een beetje reflux verschijnselen (zure lucht uit haar mondje). Beter voorkomen dan (een kapot keeltje) genezen ;)

Trouwens, een slabbetje hielp hier niet hoor... dat spugen ging echt over bed/bank, mama etc. Meters over slabbetje heen ;)

7. Female

Female Niet meer actief

(@ Noatje
    Bedankt voor het artikel op bv.com!)

Verder bedankt voor jullie tips en vooral ook ervaringen.
    Goed om te lezen dat het vanzelf minder wordt/ over gaat

Ik heb vandaag het volgende geprobeerd:
    Steeds het begin afkolven (tot na toeschietreflex, ong. 40 cc), 1 borst gegeven, voeden al liggend op mijn rug.
    En ze heeft nauwelijks gespuugd!
    Steeds een heel klein beetje, maar dat is echt te verwaarlozen.
    Normaal na iedere voeding hele golven.
    Dus een flinke verbetering!

Waarschijnlijk is het dus toch echt dat ze gewoon teveel melk binnenkreeg...?!

Als ik de eerste melk heb laten wegstromen/ gekolfd, kan ik denk ik ook wel in een normale houding voeden, dat liggend voeden op je rug is echt waardeloos en onhandig :(

Wel vreemd vind ik het dat het zo zou zijn dat ik 'teveel' melk zou hebben. Op BV.com lees ik nl de volgende kenmerken, en van geen enkele heb ik 'last';
    blijvende stuwing
    na het drinken voelen de borsten nog steeds min of meer vol aan
    lekken tussen de voedingen
    (soms) neiging tot verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking

Ik heb mijn zoon ook ruim een jaar BV gegeven, en alles ging toen volledig van een leien dakje, dus blijkbaar is het dus echt zo dat ieder kindje anders is en reageert.

Meer ervaringen of tips over dat '1 borst per keer' zijn nog erg welkom.
    Dat voelt nog steeds niet lekker.
    Omdat ik ook helemaal geen stuwing heb, of volle borsten oid.
    Ik voed verder op verzoek.
    Vannacht bijv. heeft ze voor het eerst heel lang doorgeslapen, nl. 7 uur. Dan zou er dus aan 1 borst bijv. wel 10 uur niet gedronken worden.
    Wil eigenlijk gewoon 1 borst geven, en dan nog eventjes aan de andere.
    Als ik tot na de toeschietreflex de ergste stroom heb weggekolft moet dat toch ook wel kunnen lijkt me?

Vast bedankt!

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je 1 borst per voeding geeft daalt idd je productie. Dit is natuurlijk altijd wel weer op te krikken mocht je kindje (straks) meer melk nodig hebben. Gewoon kijken naar je kindje. Is ze niet meer tevreden op 1 borst dan weer overschakelen op 2 borsten.

9. echie

echie Lid

Sep 9, 2008
    91
    0
    0
    ook ik geef sinds drie weken maar een borst ipv twee (9zoontje is nu 7 weken)
    en het gaat prima geeft bijna niets terug (hooguit een mondje maar dan maar 1 x per dag ofzo en in elk geval geen golven meer)

lees nu dat je produktie kan dalen heb geen idee of het zo is

en idd als hij opeens lang slaapt heeft een borst soms 7 uur niets gegeven en dan staat er idd wel spanning op en soms een beetje lekken
    maar zoon geeft in elk geval geen golven meer terug!

succes

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik ben destijds ook 1 borst gaan voeden, i.v.m. krampjes, en kolfde dus ook het eerste deel af. Daar loopt je productie niet van terug hoor: wat je kindje anders uit 2 borsten pakt, pakt het nu uit 1. Voordeel is alleen dat het dan enkel dikkere, vettere melk krijgt en niet de dunne voormelk die laxerend werkt op de darmpjes (en als ik dit allemaal zo begrijp ook op de maag z'n invloed heeft). Ik heb hier altijd melk zat gehad... pff, kan wel een drieling aan, :D
    Over dat op je rug: je zou ook op je zij kunnen liggen, als tussenvorm misschien tussen op je rug en gewoon zittend? Is superrelaxed, ik voed 's avonds/'s nachts en eerste ochtendvoeding altijd lekker in bed: heerlijk! (En op zaterdagen volgt de tweede voeding ook nog wel eens relaxed in bed, :D).

11. Female

Female Niet meer actief

Wel, ik heb de laatste dagen steeds tot na toeschietreflex afgekolft (20-40 cc) en daarna steeds 1 borst gegeven. Heel soms nog een slok uit de 2e.

En ze heeft nog nauwelijks gespuugd, én nauwelijks meer last van krampjes! Wat ze eerst echt erg had. Ik heb een veel relaxter meisje!

Wauwie dat zoiets simpels kan helpen he ;) , ben erg blij, en dan vooral voor onze kleine schat!

Bedankt voor al jullie antwoorden en ervaringen! Super!

12. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Graag gedaan... fijn dat het zo goed gaat en nu lekker genieten hé!

13. Nemo

Nemo Niet meer actief

Fijn te horen dat het nu zo goed gaat.
    Wat ik een beetje lees uit jouw verhaal dat jou "bvprobleem" heel simpel te verhelpen was. Is ook mijn ervaring. Soms verander je 1 ding en is alles gewoon opgelost !

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Die toeschietreflex he, ik heb ook een tijdje geprobeerd het eerste beetje af te kolven, maar mijn melk BLEEF schieten... Dus dat had helemaal geen zin :(

Share This Page