ongeschikte borsten voor borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kleintje88, 30 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik vroeg me af of het ook weleens voor kan komen dat je borsten ongeschikt zijn voor borstvoeding?

Ik heb namelijk enorme gevoelige tepels, mn tepels zijn nu ook erg schraal doordat ze ietsjes aan het groeien zijn en ik kan er eigenlijk weinig aan hebben! (is eigenlijk altijd al zo geweest) Afdrogen e.d doet al enorm veel pijn...

Ik ga waarschijnlijk dus flesvoeding geven omdat ik bang ben dat ik alleen maar meer klachten krijg als de kleine aan de borst gaat...

Maar kan het dus weleens voorkomen dat borsten ongeschikt zijn voor borstvoeding?

2. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Borsten zijn i.p. gemaakt om BV te geven, dus denk dat er (bijna) geen borsten zijn die ongeschikt zijn, tenzij het iets medisch is, dat is een ander verhaal.

Je kunt het altijd proberen toch, als het niet lukt of je vindt het echt niet prettig, kun je altijd nog overstappen op KV. Andersom is veel lastiger!

3. zicht

zicht Niet meer actief

Hallo,

ik heb ook extreem gevoelige tepels. Ook altijd al gehad. Ik had mezelf voorgenomen om de BV een week de kans te geven zodat het op gang kan komen. Na deze week zou ik dan de beslissing nemen doorgaan of niet doorgaan met BV. De beslissing om op flesvoeding over te gaan was dan net zo gemakkelijk gemaakt. De eerste week heb ik dus echt afgezien. Vanaf de eerste dag pijn, tepelkloven, bloed, de korstjes hingen eraan, ik d8 echt dat mijn tepels eraf zouden vallen. Ik ben echt geen huilebalk maar op dag 4 stonden de tranen in mijn ogen. Ik zei tegen mijn kraamhulp er moet nu iets veranderen want anders stop ik ermee! De allerlaatste poging was dus voeden met tepelhoedje. En dit laatste heeft me heel goed geholpen. Mijn tepels kregen zo de kans om eerst helemaal goed te genezen. Dag 5 kreeg ik behoorlijke stuwing en vanaf deze dag is de BV goed op gang gekomen. Net op tijd dus. En nu geef ik ook nog BV en pas sinds 2 weken zonder tepelhoedje. Ze kunnen nu wat meer hebben. Je kunt het wel een beetje zien als een dun laagje eelt kweken.

Ik zou je dus adviseren om het minimaal 1 week de kans te geven. (Ik vind het heel knap van sommigen die nog veel langer lopen klooien) Het vereist wat doorzettingsvermogen, maar dan kun je achteraf wel zeggen dat je het in ieder geval heb geprobeerd. Vrouwen die na de 1 of 2 dagen al roepen dat het niet gaat die willen volgens mij diep in hun hart geen BV geven. Wat natuurlijk ook prima is want met de fles worden ze ook groot.

Hopelijk heb je hier iets aan.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb ook heel gevoelige tepels. de assistente van de vlos vertelde me dat bv geven de eerste 10 dagen afzien is. dat heeft me erdoorheen geholpen, want afzien was het. ik heb zelfs een tijd fulltime gekolfd omdat het teveel pijn deed. daarna weer aangelegd en was het over!

als je echt geen bv wilt geven aan de borst, idd een tepelhoedje of kolven proberen! of geef anders in ieder geval het colostrum, de gele voeding die je borsten de eerste 3-4 dagen produceren. die eerste voeding is zo superbelangrijk!

maar het kan dus wel, en ook zonder gevoelige tepels is bv meestal de eerste dagen echt doorzetten.

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik ben na 2 dagen gaan voeden met tepelhoedjes omdat het te pijnlijk was. Dat doe ik nu nog steeds en dat gaat echt heel goed. Ik zou dat eerst proberen.

Ik heb nog weer geprobeerd om zonder te voeden maar Jacob pakte de tepel toen niet meer, snapte niet wat hij er mee moest. Naja...met tepelhoedje gaat net zo makkelijk.

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Hier ook iemand met gevoelige borsten. Had eerst ook iets van ik ga geen bv geven en ga gelijk fv geven. Maar naarmate de zwangerschap vorderde ging ik er toch anders tegenaan kijken en ben ik uiteindelijk voor bv gegaan.
    Vanaf dag een ging dat eigenlijk helemaal goed buiten dat ik een klein kloofje heb gehad maar meteen wat aan gedaan. Verder heb ik nu af en toe een dag dat het best wel pijn doet, vooral als ze veel eraan trekt (krampjes), maar dat is meestal na een dag weer over. Ben blij dat ik er toch mee begonnen ben en geef nog steeds fulltime en hoop dat ook nog ff vol te houden.

7. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik had ook extreem gevoelige tepels (nog steeds trouwens) maar ZL drinkt inmiddels bijna een jaar! (2 weken met beetje pijn)

8. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    hier ook hele zwangerschap werd ik gek van de pijnlijke gevoelige tepels en heb echt GEEN last van gehad tijdens kraamweek en nu ook niet.. (1 klein kloofje die weleens op komt als de lieve schat verkeerd is aangelegd geweest, maar weg na 2 keer smeren met purelan)

9. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    ik heb ook gevoelige borsten. Maar geef al meer dan een jaar live bv. vooral met kouw heb ik er veel last van, dan worden ze wit en pijnlijk, maar na gebruik van b12 is dat sterk verbeterd.

zou het gewoon eerst proberen. Overstappen op de fles kan altijd nog. over stappen op fles is akkelijker als terug naar de borst.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik zou het ook gewoon proberen MAAR het moet wel te doen blijven, liggen voeden met tranen in je ogen zou ik nooit doen, ik heb het 2 dagen geprobeerd er kwam met tijden gewoon zoveel bloed uit dat mijn meisje moest spugen ervan, het was net dracula en geen tepelhoedje die hielp helaas, heb ook gekolft en dat deed ook teveel zeer, mijn tepels waren al heel gevoelig (kan bv geen truitje aan zonder bh dat schuurt teveel) en nu is het nog erger ze hebben namelijk echt onder de korsten gezeten en dat was niet zomaar over na een paar dagen.. Soms gaat het gewoon echt niet, je moet afwegen en kijken wat voor JOU gaat en fijn is!

11. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Ik heb heeeeel gevoelige tepels (van de week nog na t vrijen mijn man was voorzichtig geweest maar hopla 4 kloofjes auw!) heb eht 2 weken geplobeerd met van alles en nog was: creme, tepelhoedjes, kolven en borstbeschermers in bh. hetw as een groot drama. Uiteindelijk gestopt met veeeel pijn in mijn hart maar nog meer in mijn borsten.... T was voor mij echt een dra-ma!

Misschien wil je het proberen, maar als je besluit eht niet te doen dan is t jouw keuze, want het moet wel te doen blijven. Maar als je het probeert is de kans groot dat het flink pijn zal doen in het begin...

Groetjes, Sas

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Hier een mama die juist geen gevoelige tepels heeft normaal gesproken.
    Ik kan je wel vertellen dat de eerste week a 10 dagen echt even op de tanden bijten is want je tepels zijn het niet gewend om zo te worden behandeld.
    Inmiddels zijn ze wel gevoelig maar doet geen zeer meer zoals in de eerste week.

Het enige advies wat ik kan geven is probeer het als je het wil maar ga niet tegen alles in omdat het zo goed is.
    Hou het leuk voor jezelf want dat scheeld echt al de helft van de pijn en vermoeidheid.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb eerlijk gezegd ook op mijn tanden moeten bijten.
    Het aanhappen heeft echt lang zeer gedaan. Ik had m'n halve tepel eraf liggen doordat ze me in het zh aan de kolf hadden laten hangen, maar ik wou perse bv geven en dat doe ik nu nog steeds met veel plezier en geen pijn! Mijn zoontje dronk vaak en lang en daardoor had ik ook schrale gevoelige tepels, dat los ik nu op door 's nachts een klodder purelan tepelzalf erop te smeren.
    Kloven komen doorgaans van verkeerd aanleggen.

14. Femya

Femya Niet meer actief

Wat jammer dat ik nu pas lees dat de eerste 10 dagen afzien zijn. Ik heb ook hele gevoelige tepels en omdat mijn zoontje vanaf de eerste dag al bijvoeding kreeg en het kolven veel beter te doen was, ben ik op de 2e dag begonnen met kolven. Uiteindelijk kostte het kolven me echt teveel tijd en energie dat ik overgestapt ben op volledige kunstvoeding.

Maar ik denk dat ik het wat langer vol zou hebben gehouden als ik dat wist dat het na een dag of 10 minder pijnlijk zou zijn...

Nu ben ik wel weer opnieuw begonnen met kolven omdat het spontaan begon te lekken na 3 weken, nu kan ik hem toch nog een beetje borstvoeding erbij geven.

Tijdens de zwangerschap kun je wel beginnen met je tepels voor te bereiden door ze met een ruwe handdoek af te drogen na het douchen en door ze aan de zon bloot te stellen (het is alleen wel een beetje koud daarvoor nu).

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dan zou je ook weer kunnen proberen bv te gaan geven! Vraag anders hulp van een lactatiekundige, als je het echt wilt!
    Ja, het kan pijn doen? Maar hoe zeer doet het? Bevallen, dat doet pas echt pijn. Het is gewoon even wennen, maar als je eenmaal je ritme gevonden hebt en goed aanlegt en je tepels goed verzorgt, hoeft het helemaal geen pijn te doen.
    Ik geef nu ruim een half jaar borstvoeding en ben echt blij dat ik heb doorgezet, het is zo mooi om te doen!;)

Daar zijn ze al van terug gekomen hoor, dat is gewoon barbaars!;)
    Andersom werkt ook niet; ik heb de hele zwangerschap mijn tepels ingesmeerd met olie....

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    hihi nou ik vond bevalen 10 keer prettiger als BV geven LOL!!

Deel Deze Pagina