Borstvoeding en Rapley!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Boney, 8 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
    Het lijkt me leuk om een topic te starten voor mama's die borstvoeding geven en zijn gaan bijvoeden volgens Rapley.
    Onze dochter word over 2 weken een half jaar en dan willen we gaan bijvoeden volgens Rapley.

    Ik heb een hoop vragen en ben eens rond gaan zoeken hier op het forum en er zijn heel wat mama's die ervaren zijn en daar ben ik erg blij mee.
    Vandaar dit 'klets' topic.
    Ik zal de ervaren Rapley-ers nog flink gaan bestoken met vragen.
    Het boek van Stefan Kleintjes heb ik inmiddels aangeschaft en ben druk aan het lezen. Ik heb er erg zin in.

    Tessa maakt sinds een paar dagen kauw bewegingen als ze iemand ziet eten. :) Ziet er erg grappig uit.

    Mijn eerste vraag is al gelijk: Als je begint met bijvoeden, wat raden jullie aan? Eerst groente of eerst fruit.
    Tessa is en spuug kindje dat het vrij snel zuur heeft.

    En geven/ gaven jullie in het begin eerst BV en daarna een hapje of eerst hapje en dan BV?

    Alvast bedankt.

    Groetjes Boney
     
  2. naatje070

    naatje070 VIP lid

    24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Ik ga dit topic goed in de gaten houden! :D
     
  3. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
    Hé Naatje.
    Leuk je hier te zien.
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Wij hebben eerst groente gedaan.
    Niet verwachten dat ze meteen gaan eten hoor. Mischien wordt er alleen wat eten door de keuken gegooid. Echt eten heeft hier nog wel een paar maand geduurd.
    En ik was altijd heel makkelijk in eerst borst of eerst groenten. Als meneer echt honger had dan wilde hij borst ! Dus dan deed ik dat, en anders eerst groente en dan borst.
     
  5. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
    En hoe zit het met kokhalzen/stikken? Lijkt mij best eng.
    Hebben alle kindjes dat in het begin? Heb begrepen dat dat wel tot een maand of 8 kan duren.
    Moet je dan toch doorzetten?
    En echt stikbeweging lijkt me niet goed. Dan zit er echt wat in de luchtpijp.
    Kokhalzen is denk ik meer een logisch gevolg.
    Of zeg ik nou wat heel doms. :)
     
  6. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Boney, toch nog even goed het boek lezen, daar staat heel wat beschreven over de khr :)
    Dan weet je dat de khr met een maand of 6 veel meer vooraan in de mond zit en zich in de loop van de tijd naar achteren verschuift richting keelholte.
    Het is geen stikbeweging maar een kokbeweging.
    Een stikbeweging gebeurt alleen maar als iets in de luchtpijp zit.
    Juist omdat je kind kokt, kan het de stukjes voedsel terug halen, dit itt vloeibaar voedsel, waarbij kokken niet mogelijk is, en het dan veelal een stikbeweging wordt.

    Idd de eerste maanden is het meer, knoeien, proeven,knijpen kortom ontdekken van voedsel. Met een maand of 9 gaat het de goede kant op.
    Aangezien je bv geeft heeft je kind het eerste jaar genoeg aan melk, dus je kind komt niets te kort.
    Tot een jaar blijft de hoofdvoeding melk: daarom geef je altijd borst, eten, toetje borst. Rond een jaar wordt melk bijvoeding.

    Wij zijn begonnen met groenten 3 dagen achtereen hetzelfde aanbieden, ruim 2 weken later fruit erbij.
    Voordat meneer hier echt ging eten was hij de 9 maanden gepasseerd, en was het dus 3 maanden geduld hebben, ben ondertussen gewoon blijven aanbieden.

    Structuur,smaak,geur-herkenning vind ik zo mooi van Rapley,maar natuurlijk ook het heel duidelijk de regie zelf in handen hebben wat betreft eten, van het kind.
    Met 11 maanden werd mijn zoontje helemaal wild van een mandarijn, hij weet namelijk wat het is, hoe het smaakt, dat er sap in zit, dat hij het met zijn handjes kan eten enz enz.
     
  7. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
    Jingels ik had gehoopt je hier tegen te komen. Jij weet echt ongeloofelijk veel. Ben druk bezig om 'Kleintjes' te lezen.
     
  8. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hopelijk word je net zo enthousiast als ik :D :D
     
  9. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    En op www.bijvoedingsforum.nl heb je een hele schare aan Rapley-mama's.

    Wij combineren het gewoon. Vanaf 6 mnd eerst groenten a la Rapley. Fruit vond ik echt teveel geklieder en dat gaat nu gepureerd. Brood de ene keer in stukjes, de andere keer "zelluf doen".
    Soms ook groenten uit een potje als het zo uitkomt. De combinatie van gepureerd of in ieder geval geprakt en a la Rapley bevalt hier ook prima, eigenlijk!
     
  10. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
    Bovenstaande link van het bijvoedingsforum is niet juist. Moet deze zijn: http://www.network54.com/Forum/382080/

    Maar thanks voor je antwoord. En heb idd al gelezen op dat forum en ook op bvforum.
     
  11. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
  12. Wen26

    Wen26 VIP lid

    16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hey hallo... lees ook graag mee Boney! ;)

    Ik heb ook meteen een vraagje, kun je ook met Rapley beginnen als je deels BV en deel KV geeft?
    Ik geef nu nog 100% BV, maar speel met de gedachte om de flesjes die Fenne krijgt wanneer ik werken en KV te geven zodat ik niet meer kolf op het werk, wanneer ik thuis ben krijgt ze dan gewoon BV... kun je dan groente/fruit ook nog echt als bijvoeding zien, of heeft ze dan ook echt die voedingsstoffen nodig omdat ze gedeelte BV mist? Met andere woorden, is het erg dat de eerste periode alles op grond/muur belandt ipv in maagje als je niet volledige BV geeft?
     
  13. Nathalie1973

    Nathalie1973 VIP lid

    28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Rapley,alle respect voor de moeders die het hun kindje geven,maar Rapley is niet voor mij weg gelegd :oops:

    Ik raak in paniek als mijn kind gaat kokken,maar dat komt door een nare ervaring die ik bij 1 van mijn kinderen heb meegemaakt.

    Wat betreft vast voedsel ben ik mischien té angstig :oops:
    Ik bijt zelfs nog de snoepjes door van mijn zoon van 6.
    En vlees snij ik in hele kleine stukjes.

    Ik gaf Justin laatst een stukje liga gewoon in de hand en hij hapte er een iets te groot stuk van af :idea: kokken dus.

    Ik raak helemaal in paniek dan,en dan word Justin er ook niet rustiger op als ik begin te panieken.
     
  14. naatje070

    naatje070 VIP lid

    24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Ik wil dus ook gaan bijvoeden volgens Rapley (hoe spreek je dat eigenlijk uit :) :oops: ), ik ben niet echt bang dat ie stikt ofzo. Hij stopt soms ook speelgoed zo ver in zijn mond dat ie moet kokhalzen....dus ben wel wat gewend.
    Ik ben wel bang voor reacties uit mijn omgeving, want ik denk dat sommige wel raar opkijken als ie hele stukken krijgt, en daar alleen maar mee gaat spelen en gooien hahaha.
    Ik wil voorlopig zeker nog een maand wachten en dan rustig aan beginnen met groente. Voorlopig blijft moedermelk gewoon nog de hoofdvoeding :D
    Ben begonnen aan het boek van Stefan Kleintjes, vind het echt prachtig hoe daar geschreven wordt over borstvoeding, echt super!

    Ik ben zelf wel erg benieuwd naar foto's waarop a la Rapley wordt gegeten.... :rolleyes:
     
  15. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Had net een heel verhaal getikt toen dochterlief op de Escape toets drukte.... Nu dus alleen even een fotootje, verhaal volgt nog. Ze was op deze foto 6 1/2 maand, en zat heerlijk boontjes te eten.

    [​IMG]
     
  16. Sembo

    Sembo Actief lid

    28 dec 2007
    403
    0
    0
    Leuke foto paprika, ze kijkt er ook heerlijk ontspannen bij. En waarschijnlijk was ze nog niet eens zo lang bezig met op deze manier eten :D
     
  17. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Nee idd, net 2 weken. Ben met 6 maanden begonnen met bijvoeden. Ze vond het vanaf het begin al reuze interessant om te voelen, ruiken en proeven. Vooralsnog lust ze haast alles, ze eet zelfs olijven. De eerste groentes die we gegeven hebben waren, boontjes, broccoli en peentjes. Het allereerste waren volgens mij peentjes, die ze nog steeds heerlijk vindt. In m'n album staan ook nog foto's trouwens. Wij zijn in ieder geval grote fans van Rapley! :D
     
  18. naatje070

    naatje070 VIP lid

    24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Wat een onwijs leuke foto's! :D

    Het is dus wel aan te raden om een kinderstoel te kopen met een groot blad?
     
  19. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt! Ja wij vonden een groot blad wel handig, met haar bord ging ze in het begin gooien, het heeft een maand of 3 geduurd voordat ze echt goed van een bord at zonder hem steeds op te tillen en om te gooien. Daarvoor legden we gewoon alles op het blad. Nog een tip, als je kindje net als die van mij nog een beetje verdrinkt in de eetstoel, doe er dan in het begin wat handdoeken naast dan zitten ze meteen steviger. Het is heel belangrijk dat je kindje goed recht kan zitten voor je met Rapley begint trouwens!
     
  20. Boney

    Boney VIP lid

    23 dec 2006
    16.784
    0
    0
    Ze kunnen toch ook in de wipstoel? En dan die rechtop zetten?
    Onze kinderstoel komt over 3 weken pas binnen, en we willen volgende week beginnen met rapley.
     

Deel Deze Pagina