Rond de 7 maanden gaf ik 1x groenten in de namiddag en 1x fruit in de ochtend. Ik las iets over honingthee. Er staat mij bij dat je voorzichtig moet zijn met honing in het eerste jaar ivm een bacterie die erin kan voorkomen. Alhoewel het natuurlijk kan zijn dat die bacterie de bewerking om in het theezakje te komen en daarna overgoten te worden met kokend water niet overleeft.
Die honing thee was denk ik de honingbos van zonnatura. Daar zit volgens mij geen honing in, maar is wel een zoeter soort van de rooibos volgens mij. En idd als het wel zo zou zijn, dan is die honing bewerkt en kan het geen kwaad, maar ik ga eens ff googlen...
Thee: honingbos Honingbos (Honeybush) is een struik afkomstig uit Zuid-Afrika die te vinden is in de fijnbossen rondom de Cederberg in de West-Kaap. Hoewel honingbos en rooibos geen familie van elkaar zijn, lijken ze op elkaar qua smaak. De honingbos heeft alleen van nature een honingachtige smaak die zoeter en milder is dan de rooibos. Vandaar ook de naam Honingbos Proef zelf de zachte, zoete smaak van Honingbos.
Over reacties van de buitenwereld gesproken... Laatst was ik bij mijn schoonvader en daar gaf ik broccoli en krieltjes a la rapley. Na het opwarmen kwamen ze gelijk aan met een vork om te prakken. Dus ik 'nee joh, dat gaat gewoon zo' en kiep een paar stukjes op het eetblad. Die gezichten waren echt hilarisch! Eerst ongeloof en daarna .... (vond ik even spannend, want ik verwachtte een hoop kritiek) .... bewondering en lachen!
Leest lekker weg . Het geeft wat meer achtergornd info over het hoe en waarom van de methode Rapley, en wat extra dingen (wat betreft veiligheid) waar je op moet letten.
Wij zijn hier ook heel voorzichtig begonnen met Rapley. Kleintje vindt het prachtig, maakt er echt een bende van, maar krijgt ook al af en toe kleine beetjes binnen. Tot nu toe hebben we zitten Rapley-en met banaan, broodkorstje, komkommer, courgette, aardappel, broccoli en appel. Banaan en brood zijn duidelijk favoriet! Ik vind het echt prachtijg om te zien hoe mij kleintje omgaat met het eten, en dan die verbaasde blik op zn gezicht te zien als blijkt dat er aan dat 'speeltje' en smaakje zit. Hopelijk kan ik in dit topic al mijn ervaringen uitwisselen en tips en ideeën op doen.
ik las dat jullie rijstwafels geven, zijn dat de gewonen 'grote mensen' rijstwafels of speciale voor baby's? Heb ook nog een vraagje over invriezen van groente, daar heeft vast iemand ervaring mee. Ik wil niet elke dag 1 wortel koken nl. Is het dan handiger om de verse groente in te vriezen en daarna te koken of andersom, eerst koken en dan invriezen? De groente is toch waarschijnlijk al koud voordat ze het opeten toch? Ik denk er anders over om de groente die te veel is te prakken en in te vriezen voor noodgevallen (en gemak) maar dat is niet echt Rapley
Ik ben ook van plan te gaan voeden à la Rapley, dus ik heb net even alle 40 pagina's doorgelezen. En ik moet zeggen: ik kan echt bijna niet meer wachten tot ook wij kunnen beginnen, lijkt me echt geweldig! Over iets meer dan een maand is Milan 6 maanden...
ik heb dit topic es doorgelezen en ik ben heel enthousiast moet ik zeggen! als mijn zoontje 6 maanden is zullen we dus ook zeker a la rapley gaan bijvoeden duurt alleen nog eventjes haha
Is iedereen ineens weer gestopt met Rapley? Als we niks zeggen wordt het topic gesloten hoor . Hier gaat alles goed. Ik koop inmiddels de rijstwafels van Euroshopper, en ook die gaan erg goed (ook voor de portemonne ). De groente's vind Samantha niet zo heel interessant meer sinds ik ook wat vlees geef. Wat dat betreft lijkt ze op haar vader . Gister heb ze zitten smullen van rijst met gebakken ei .
Wij zijn ook begonnen met rapley. We hebben nu worteltjes, brocoli, peer, rijstwafel en pap geprobeert. Pap van moedermelk met rijstmeel en rijstmout uit eten voor de kleintjes was niet echt een succes. Peer en rijstwafel vond ze erg lekker. Peen vond ze vooral leuk om mee te spelen (misschien te kort gstoomd?) en van de brocoli heeft ze zelf een prutje gemaakt hihi. Ze kokt soms een beetje (vind ik niet eng) het sukje peer vannochtend schoot echt niet goed nar binnen en toen werd ze beanauwd en ging heel erg hoesten, daar kreeg ik het stiekem benauwd van maar heb dit niet laten merken. Mijn man zei heel droog, dit hoort er toch bij zei jij....
Het is idd wel erg rustig hier. Maar ja... Alles gaat goed hier. Tessa eet bijna met de pot mee. Met zout ben ik nog erg voorzichtig, dat voeg ik nergens aan toe. Wel krijgt ze al kruiden als oregano, provencaalse kruiden en kerrie enzo. Dat maakt het zoveel smaakvoller en ze vind het duidelijk erg lekker. We Rapley-en niet altijd meer. Tessa is gek op mama haar zelf gemaakte tomaten/groente sausje. Ik ontvel dan 2 tomaten, snij ze in stukjes. Daar voeg ik nog 3 of 4 soorten andere groente bij. Dat met een heel klein laagje water koken en dan wat oregano er bij. Met bleekselderij erdoor vind ze het helemaal geweldig. Dat eet ze dan met couscous, rijst of pasta. Pasta doe ik meestal penne. Dat kan ze dan wel zelf eten. De rest krijgt ze met een lepeltje van ons. Of ook zelf. Want dat gaat ook al best aardig. We leggen dan het lepeltje voor haar neer en dan stopt ze het zelf in haar mond. Net als met brood op een vorkje. Zal binnenkort weer eens wat foto's maken. Verder lust ze bijna alles. Ze heeft wel haar voorkeur en haar dagen dat ze gewoon dwars is en niets wil, maar verder gaat het echt goed. Een vol bord zuurkool gaat zo naar binnen. Daarna nog 2 mandarijnen en dan nog bij mama drinken voor ze gaat slapen. Van de week heeft ze voor het eerst vis op. Dat viel ook in de smaak. Wil ze langzaam laten wennen aan vlees nu. Ik heb het boek "opperdepop" besteld en daar schijnen lekkere recepten in te staan met vlees. Ik heb het nog niet binnen. Heel verhaal geworden, maar om een lang verhaal kort te maken: We genieten er nog steeds van. Vanavond zat ze heel goed de overgebleven doperwten zelf met duim en wijsvinger van haar blad te pakken. Zoooo knap vond ik dat! Wat ik nog wel wilde vragen is hoe het zit met krentebollen. Daar heeft ze al wel van geproeft, en vond ze ook lekker, maar volgens Stefan mag dat pas vanaf 1.5 jaar. Waarom is dat? Zit daar iets in waar ze niet tegen kunnen? En hoe zit het met eierkoeken? Staat volgens mij niet op de lijst van Stefan? Ik zal proberen wat vaker te posten hier. Tis idd zonde als hij dicht gaat. Daisy: Bij jullie verder alles goed? Hoe zwaar is Samantha inmiddels? volgens mij ook wel een klein poppetje of niet? Ik moet as donderdag weer wegen. Ik denk dat ze net wel, net niet 8kg weegt. Ook nog steeds BV? Ik ga slapen. Truste en tot snel!
Hey Boney, Dat van een krentenbol zat ik me ook al af te vragen. Misschien maar ff op forum van Stefan navragen. Opperdepop heb ik wel, maar nog niet vaak in gekeken. Laatst nog met Samantha op de weegschaal gestaan. 8kg . We Rapley-en nog steeds. Maar tis inderdaad groente/vlees en pasta/rijst/aardappel. Kruiden gebruik ik ook gewoon.
Shit, dat wilde ik vanavond doen voor ze in bed ging. Met haar op de weegschaal staan. Vergeten. Dan morgen vroeg maar even. Tessa heeft vanavond voor het eerst een beetje zelfgemaakte verse kippensoep op. Had het heel erg verdund. Ze vond het super lekker. Ook voor het eerst dat ze kip (vlees) at.
Hier gaat het ook goed. Tisse eet nu echt meer en meer. Eerst was het eens 'likken', nu weet hij al wat er gaat gebeuren als hij in z'n stoel wordt gezet: ETEN! Ik geef eigenlijk de groenten en aardappelen gewoon zoals wij die krijgen. Vlees en vis heeft hij nog niet bewust gehad. Soep laat ik ook proeven. Puree en zo schep ik op een lepel en die geef ik dan aan hem.