borstvoeding en reflux

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sandana, 6 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo lactatiedeskundige,

ik heb 2 vragen:

1: Ik ben helaas moeten overstappen op flesvoeding. Sportbh aangedaan tegen de stuwing. Na enkele dagen leek de stuwing al ongeveer voorbij. Nu heb ik weer een knobbel boven mijn linker tepel die alleen maar groter wordt. Het was eerst een bultje en nu zit het weer bijna in de hele breedte van de borst. Wat kan ik doen hiertegen? Of gaat het vanzelf weg? Het is nu 1,5 week na het overstappen op de flesvoeding en 2 weken geleden heb ik koorts gehad en is een AB kuur opgestart omdat ze bang waren voor borstontsteking. Hier heb ik trouwens geen pijn van gehad dus wa shet nu precies is geweest is gissen.

2: Spuugt je kindje bij reflux altijd veel? Naomi slikt en smakt als ik haar na de voeding te snel plat leg. We houden haar dus 30 min rechterop op, schuin bijvoorbeeld. Soms geeft ze een mondje op.
    Ik heb wel het idee dat het gister en vandaag wat erger is... 1 x begon ze na 2 uur na de voeding alsnog te slikken en kwamen er druppels melk uit de neus. En nog een keer na 30 min rechterop begon ze alsnog te slikken.
    Zou ze toch reflux kunnen hebben?

Verder weet ik niet of het meespeelt dat ze moeilijker adem lijkt te kunnen halen. De huisarts zei dat het vanuit de neus komt, niet vanuit de longen. Ik heb neusspray voor baby's (zoutoplossing). Toch kan ze tijdens huilen bij de inademing nog een snurkend geluid maken, zit haar neus regelmatig vrij dicht en maakt ze tijdens het drinken best kabaal. Zwaar ademen, lijkt wel hijgen met geluid. Soms denk ik dat het geluid van haar stembanden komt. Maar vaak als ik haar bij het drinken tussendoor op adem laat komen en laat boeren dan snorkelt ze. Daarmee bedoel ik dat je hoort dat er vocht borrelt tijdens het ademen.

groet en bedankt

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi

1) De bult zal je toch weg moeten kolven. Dit doe je door tijdens het kolven de plek licht te masseren richting de tepel.Dit kan je ook met de hand onder de douch doen. Wanneer je dit niet doet kan het overgaan in een borstontsteking.

2) Dit klinkt inderdaad als reflux. Probeer haar ook overeind te voeden. Blijf haar na de voeding 30 minuten rechtop houden. Zet het hoofdeinde van haar bedje ook een stukje omhoog. Reflux komt bij veel kindjes voor. Over het algemeen hoe je hier (behalve bovenstaande tips) niks mee te doen en groeien ze er in het 1e levensjaar overheen. Mocht je kindje er veel last van krijgen, ga dan even langs de huisarts.

Ze lijkt inderdaad verkouden te zijn. Dit kan lang duren, helemaal rond deze tijd van het jaar. Mogelijk zit er ook een beetje melk in haar neusholte van de reflux. Zolang ze goed drinkt met regelmatig boeren en "op adem" komen zou ik me geen zorgen maken.

Groetjes Saskia

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je.
    Inmiddels ben ik bij de huisarts geweest en krijg ik een echo van mijn borst. Verdenking op abces, die dan groot moet zijn gezien de bult.

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Goed van je dat je naar de huisarts bent gegaan.
    Vervelend als het een abces is.
    Laat je het even weten?

Succes bij de echo.

Groetjes Saskia

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je.
    Heb de echo gehad en het blijkt wel zo dat er ontstekingen zitten plus oedeem. De chirurg was er meteen bij geroepen en die wil voor nu niets doen. Ook geen antibiotica, dus dan denk ik dat hij een steriele ontsteking van de melk verwacht.
    Moet wel nog een keer terugkomen op de mammapoli.

Ben benieuwd... slik nu 3 x daags ibuprofen en leg regelmatig een pittenkussen erop. Hopelijk gaat het weg. Heb nu niet veel pijn zodat ik Naomi wel gewoon kan verzorgen gelukkig. Ben benieuwd hoe ik eraan toe ben als ik over 5,5 weken weer moet gaan werken, want echt opknappen zit er nu niet in. Merk dat het veel van mijn lichaam vraagt.

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Dank voor je up-date.
    Veel beterschap toegewenst.

Groetjes Saskia

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hoi Saskia,

kan het zijn dat juist het snel afbouwend kolven de ontsteking in de hand heeft gewerkt? Ik heb na het stoppen 3 x gekolfd. Die dag om 16 uur, 22 uur en de volgende dag om 8 uur. Als ik de stuwing kon verdragen moest ik vooral niet kolven zei de kraamverzorgster. Beide tepels hadden korstjes erop.

En met deze ontsteking met oedeem heeft wegmasseren geen zin meer toch? Omdat ik tussen de stuwing en de opkomende ontsteking ongeveer een week soepele borsten heb gehad?

groet

8. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het is lastig te achterhalen waar het precies van komt, de ene vrouw is er gevoeliger voor dan de andere.

Mirjam

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    OKee dank je.

morgen om 9:30 h mammapoli bij de chirurg.... zullen ze ook wel een punctie doen.

10. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ja dat denk ik ook, succes en houd je ons op de hoogte?

Mirjam

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ben gelijk moeten blijven... geen punctie maar een operatie. Drain was niet mogelijk, hebben het open gelegd. 2 x daags spoelen in de douche.
    Woensdag geopereerd, donderdagavond was de eerste wond al praktisch dicht en de tweede wond gaat ook steeds meer dicht. Vindt het wat eng omdat de zooi er toch uit moet kunnen. MOet blijven spoelen en komende woensdag weer controle.

12. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Joh, dat is heftig geweest!
    Een echte achtbaan zo snel als dat is gegaan.

Dank je voor je berichtje en veel beterschap.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina