Hallo dames, Nog eventjes en dan mogen mijn partner en ik onze kleine spruit verwelkomen! Vanaf het begin van de zwangerschap roep ik al dat ik flesvoeding wil gaan geven, maar nu zo vlak voor de bevalling krijg ik ontzettende twijfels. Ik dacht dat borstvoeding niets voor mij zou zijn, dat gedoe in de eerste weken met kloven, spruw en borstontstekingen (wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn). Ik ben me nu vooral erg aan het inlezen op internet en heb helaas geen borstvoedingscursus gehad, helaas worden die in de buurt nu ook niet meer gegeven. Ook heb ik het er van de week met de verloskundige over gehad en zij gaf aan dat het een kwestie is van wel of niet lukken. Natuurlijk moet ik kijken hoe het na de bevalling gaat en hoe ik mezelf voel, maar de drang om borstvoeding te geven word groter, alleen het gebrek aan informatie maakt me onzeker... De websites die ik vooral lees zijn borstvoeding.com en borstvoeding.nl. Weten jullie misschien nog andere informatieve websites of boeken? Ik heb via de kraamzorg een borstvoedingsstartpakket besteld waar ook een boek bij zit. Daarnaast zou ik door willen gaan op mijn werk met kolven, maar hoe ga ik dat straks dan doen? Groetjes Pindatjuh
Wat geweldig dat je borstvoeding overweegt. Het is zo natuurlijk, een gevolg op je zwangerschap en daarnaast ook een mooie bron van troost. Ik heb bij mijn oudste in de zwangerschap een informatieavond bijgewoond, maar dan nog weet je nooit hoe het echt is. Wel krijg je alle informatie over voordelen voor zowel moeder als kind, maar het is beter om wat voorbereid te zijn op wat gaat komen. borstvoeding.com is een goede bron van info, en daarnaast kan je hier ervaringsverhalen lezen. Bedenk: borstvoeding geven in het begin kan tijdrovend zijn en als je kindje geen 'natuurtalentje' is een periode van aanklungelen. Blijf vooral niet aanmodderen als je ziet dat het niet gaat. Schakel snel hulp in, het liefst van een lactatiekundige of van een vroedvrouw met veel kennis van BV. Zij kunnen je snel op het juiste spoor zetten. Het is verder echt normaal dat je niet direct op een roze wolk zit en van elke voeding geniet. Zelfs bij geen problemen als spruw of borstontsteking kan BV geven de eerste drie weken, zoals de vroedvrouw het deze keer aangaf, 'de hel' zijn. Dat zeggen ze niet in informatieavonden Ze bedoelde ermee dat je de eerste periode echt moet investeren (zelf veel rust nemen, goed eten en drinken, en vooral veel aanleggen) om BV te laten slagen. Het is bijvoorbeeld heel normaal dat je kindje de eerste weken 8 tot 12 keer op 24 uur wil drinken. Als je daaraan toegeeft en overdag niet langer dan 3 uur tussen de voedingen laat (als je kindje langer slaapt: wakker maken) heb je de grootste kans snel een goede productie op te bouwen. BV is vraag en aanbod, je kind gaat meer vragen (regeldagen), zodat jij meer melk kan maken. Denk dus nooit zomaar dat je niet genoeg hebt. Bij mijn oudste begon het na 3 maanden veel makkelijker te worden en toen vond ik bv geven ook echt leuk. Heb uiteindelijk tot 16 maanden gevoed, en nu ben ik opnieuw bezig
ik heb er zelf geen ervaring mee, omdat het me helemaal niks leek ( bij allebei niet) en de vk en kraamhulp vonden het zo goed en geweldig en dan ging het bij mij alleen maar meer tegenstaan... wel denk ik dat je als je het dalijk toch wilt je kraamhulp je daar heeeeeel goed bij kan helpen! op mijn kraambed echt heel snel na de bevalling ( bij de eerste) ontstond er ( tot groot ongenoegen van mij) een hele discussie waarom ik geen borstvoeding wilde geven... en ik had uiteraard ook geen cursus of wat dan ook gevolgd, maar weet zeker als ik op dat moment had besloten het toch te gaan doen dat mijn kraamhulp me er goed bij had geholpen!
Over de roze wolk in de eerste weken heb ik inderdaad gelezen, ik ga er dan ook niet vanuit dat ik daar meteen op zit maar er eerst nog een paar keer afkletter En toch houd iets me tegen om over te gaan op borstvoeding, maar ik weet niet hoe dat komt... Ik vind het zo lastig te beoordelen hoe ik ermee moet beginnen, bij mij speelt echt de onzekerheid en ik wil niet dat dat de overhand gaat nemen om alsnog kunstvoeding te gaan geven. Alleen als het echt niet gaat en mijn lichaam het echt niet trekt zou ik kiezen voor kunstvoeding. Of zou kolven dan nog uitkomst kunnen bieden? Wat fijn dat jij weer borstvoeding geeft! En 16 maanden voor de oudste, wat heerlijk lang!
Ik had ook het idee averechts werkte... Op elke site en in elk boek over borstvoeding staat dat het het beste is voor je kindje, om nog maar te zwijgen over de (schoon)moeders die dat graag nog even willen herhalen en er het liefst een discussie maken... Maar nu de bevalling in zicht komt zou ik het toch dolgraag willen proberen, niet vanwege scheve gezichten, maar alleen omdat ik het zelf zou willen voor ons kindje. Maar ja, die onzekerheid he...
In dat geval zou ik zeggen: ga er gewoon voor Een bevalling meemaken is sowieso uniek en je voelt je daarna echt even helemaal anders. Ga gewoon voor die eerste kraamweek BV, want als je kindje colostrum binnenkrijgt heeft hij al zoveel gekregen Stel jezelf dat doel, en als het dan goed gaat, gewoon elke dag een dag erbij. Zo heb ik de eerste 3 maanden gedaan bij de oudste en daarna ben ik gestopt met tellen, zo makkelijk en fijn werd het toen. Bij de jongste gaat het een stuk makkelijker dus geniet ik nu al van elke voeding, zo kan het ook gaan!
niet onzeker zijn, is nergens voor nodig! al eeuwen geven vrouwen borstvoeding en we hebben nu de luxe dat je internet en telefoon hebt om allerlei hulp in te schakelen! kijk alvast naar een lactatiekundige die je aanspreekt (via sites bijv) die je zou kunnen contacten mocht het nodig zijn. Verder kun je bij het kraambureau vragen of ze er rekening mee houden en een kraamhulp kunnen sturen die al wat meer erin geoefend is. In je geboorteplan kun je zetten hoe je de start graag wilt met de bv. En verder vooral vertrouwen op je lijf, je kunt zwanger zijn, je kunt bevallen en je kunt borstvoeding geven. Makkelijk is het bij bijna niemand, maar je kunt het wel
Ik heb van tevoren geen enkele informatie opgezocht, ging er volledig blanco in. Had voor de zekerheid een pak flesvoeding staan eneen flesje. Van de eerste echte voeding heb ik een fotoserie, nou als ik mn kopterug zie... De kraamhulp heeft me indertijd goed geholpen en de diverse sites. Uiteindelijk 1 kloofje gehad (tepelhoedje) en een keer spruw ( getiaanviolet). Naast alle gezondheidsvoordelen vind ik het vooral zo makkelijk, het is er altijd en goed op temperatuur, en het is voordelig.
Ik heb een cursus gedaan, maar doordat ik al veel had gelezen, werd mij daar weinig nieuws verteld. Dus dat was vooral handig voor mijn man. Als een informatieavond niet meer lukt (ook niet bij een ziekenhuis in jouw buurt? Of van LLL, zie Borstvoedingorganisatie La Leche League | LLL in de regio), dan raad ik je aan om je goed in te lezen. Naast de genoemde websites kan je bijvoorbeeld het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes lezen. In het begin was ik soms ook onzeker, en heb toen veel gehad aan borstvoedingsforum.nl. Daar geven ervaringsdeskundigen, vrijwilligers van VBN en LLL en lactatiekundigen antwoord op allerlei vragen op het gebied van borstvoeding. Vraag ook om een kraamhulp met verstand van borstvoeding. Je moet niet iemand hebben die meteen met een flesje aan komt zetten als je wil dat de borstvoeding goed op gang komt. En laat je vooral niet gek maken door borstvoedingsondermijnende adviezen (van bijvoorbeeld het cb)! In het begin is vaak voeden heel normaal en daarmee verwen je je baby echt niet.
Na de geboorte van mijn oudste dochter ben ik er blanco in gestapt. Uiteindelijk 14 maanden gegeven en nooit willen missen. Mijn mooiste herinneringen uit haar babytijd hebben te maken met borstvoeding geven (ze is nu al een 'grote' meid van 7 jaar). Van de buurvrouw kreeg ik een nuttig informatieboekje over borstvoeding, daar heb ik veel aan gehad. Als je twijfelt vanwege onzekerheid dan zou ik voor borstvoeding gaan. Nu kan je er nog geen voorstelling van maken, maar als je moeder wordt dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. De deur naar borstvoeding geven zou ik zeker open houden . Ook een fijn forum is Borstvoedingsforum.nl :: Index. Zijn er veel vrouwen in jouw omgeving die borstvoeding geven? Bij mij in de omgeving zijn er ook wel borstvoedingscafe's, hier kan je tips en ervaringen uitwisselen met andere bv-moeders. Veel succes!
Jeetje, wat jammer, niet ondersteunend en demotiverend dat de VK je zo'n slecht advies heeft gegeven. Zou ze dat ook zeggen tegen een moeder die aangeeft kv te willen geven? Het lukt of het lukt niet? Wat ze had kunnen (en moeten naar mijn mening) zeggen: meid, natuurlijk, het komt goed! -ga je lekker inlezen -schaf een boek aan van Stefan Kleintjes -check Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding -zorg er voor dat je het telefoonnummer van een LK in je telefoon hebt staan Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen -mocht je in het ziekenhuis bevallen: geef aan dat je baby zo veel mogelijk bij je wil hebben. OOK de nachtvoedingen. (hier werd aangeboden om s'nachts een flesje te geven, dan kon ik lekker slapen). In het ziekenhuis werkt meestal een LK, dus ben je daar, vraag of ze langs komt -doe navraag, kijk of het mogelijk is of je een kraamhulp kan krijgen die pro bv is. Die bijvoorbeeld weet dat het niet erg is als je kindje niet meteen binnen 1 week op het startgewicht zit. Die niet na 1 dag al met een fles met bijvoeding loopt te zwaaien. Die je niet in een "om-de-3-uur schema probeert te stoppen -als je kindje er is, en het loopt niet helemaal lekker: niet zelf aanmodderen maar de LK langs laten komen -goed in je achterhoofd houden dat het mogelijk is, dat je cb adviezen geeft die wellicht niet borstvoeding-vriendelijk zijn -lees mee op dit forum, en op www.borstvoedingforum.nl En dan komt je kindje.... Wel een roze wolk, omdat er een nieuw leven is. Omdat je leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Geen roze wolk, omdat baby's nu eenmaal zeer arbeidsintensief onderhouden moeten worden... Weinig slaap, je leven staat in het teken van de baby, de eerste periode. Als je dat accepteert, maak je het er een stuk makkelijker op. En tenslotte, het meest gehoorde "argument": ik weet niet hoeveel mijn kindje naar binnen krijgt". Onzin,dat weet je wel. Als je kindje genoeg plasluiers heeft, en voldoende groei vertoond, dan is alles dik in orde. Daar heb je geen cc's voor nodig. Borstvoeding geven is echt een bijzondere ervaring. En, als het eenmaal loopt, zooo makkelijk. Als ik de topics lees van de mama's die worstelen met hoeveelheden, aantal flessen, teveel voeding...dan denk ik, wat was het toch makkelijk. Gewoon aanleggen, drinken, klaar. Geen gereken. Nooit ergens aan hoeven denken als ik de deur uit ging. Succes met de bevalling!
Daar heb je zeker gelijk in. En ik maar denken dat met flesvoeding het fijn zou zijn dat ik weet wat erin gaat. Uhm nou nee, het geeft alleen maar stress (want het is niet veel) Ook weer geleerd TS ik denk dat eigenlijk iedereen al goede tips heeft gegeven. Het is gewoon intensief maar dat is je baby ook. Ook voeden met een fles kan de nodige stress geven en borstvoeding is gewoon wel mooi om te doen. Ik denk dat je het zelf moet ervaren en samen met al de gegeven tips moet kijken of jij je er ook prettig bij voelt! In elk geval de beste: vraag echt kundige hulp en laat je goed ondersteunen als het niet gaat!
Eens met bovenstaande! Borstvoeding is echt het mooiste wat er is, en als het eenmaal loopt is het puur genieten, elke voeding weer! echt waar! Succes!!
Wat super goed van je dat je het gaat proberen! Zal je 1 ding vertellen tis idd aan het begin pittig. Maar wat ik heerlijk vond aan bv je hoeft vooral s'nachts je warme bedje er niet vooruit. En je hebt het altijd bij je Ik heb aan het begin echt super erge kloven gehad. Maar echt dat ben ik nu allang weer vergeten. En het is echt waar na die 3maanden loopt het als een trein en gaat het zo makkelijk! Succes met bevaen straks en mer bv geven.)
Je hoeft natuurlijk niet nu al je beslissing vast te leggen voor de hele babytijd Ik zou het gewoon een kans geven. Weet dat er echt hulp beschikbaar is als er iets niet goed loopt, maar ik wil je toch ook graag meegeven dat het ook gewoon goed kan gaan. Heb een beetje vertrouwen in jezelf en je kindje. Ik ben er echt onvoorbereid ingestapt en ik dacht door alle hulp die alvast aangeboden werd en het bestaan van boeken en cursussen dat borstvoeding wel echt iets ingewikkelds moest zijn. Ook de verhalen om me heen over pijnlijke kloven en andere ellende gaf me niet veel vertrouwen. Uiteindelijk liep alles vanaf het begin op rolletjes en ben ik alweer 5 maanden bezig. Geloof me, als het echt pijnlijk en lastig zou zijn zou ik het niet zo lang volgehouden hebben. Ik ben erachter gekomen dat borstvoeding, naast dat het goed is voor je kind, gewoon heel praktisch is en ook helemaal past bij hoe ik met mijn dochter om wil gaan. Niet leven volgens de klok, geen schema's, geen cc's en schepjes tellen maar gewoon voeden als ze honger heeft. Makkelijker kan toch eigenlijk niet! Als ik heel eerlijk ben, lijkt kunstvoeding me echt een heel gedoe... Laat je dus niet meteen afschrikken door alle verhalen over kloven en spruw. Het kan dat je ermee te maken krijgt, dan zoek je naar oplossingen, maar het hoeft niet. Vergelijk het met de zwangerschap: je kan bijvoorbeeld heel erg last krijgen van allerlei kwaaltjes, maar het hoeft niet. En ja, je krijgt vast om je heen ook de meest heftige verhalen te horen, maar dat betekent niet dat het altijd zo is voor iedereen. Wat zo fijn is aan borstvoeding is dat je zelf in de hand hebt hoe lang je ermee doorgaat. Je kunt altijd nog stoppen en alleen jijzelf kan die beslissing maken en daar heeft verder niemand, dus ook niet je schoonmoeder of de buurvrouw iets mee te maken.
Wat Zoe123 schrijft. Wat leuk dat je overweegt borstvoeding te geven! Het is logisch dat je twijfelt; je weet inmiddels niet wat je te wachten staat, al hoor/lees je er nog zoveel over. Je kunt nou eenmaal niet even oefenen van tevoren, en je zou inderdaad - wat Spathiphyllum zegt- bijna de indruk krijgen dat borstvoeding iets heel ingewikkelds is, niet iets voor ons gewone mensen, maar voor professionals of zo. De opmerking, dat borstvoeding een kwestie is "van wel of niet lukken" vind ik te simpel. Verreweg de meeste vrouwen zijn biologisch in staat tot borstvoeding geven (er zijn uitzonderingen, maar daar gaat dit niet over). Of de borstvoeding ook slaagt, is dan afhankelijk van andere factoren, en die zijn veelal beïnvloedbaar. En soms loopt het meteen van een leien dakje en soms zijn er problemen die moeten worden overwonnen. Ik heb nooit een borstvoedingscursus gevolgd, kom ook niet uit een omgeving waar borstvoeding geven gebruikelijk is, en ik voed inmiddels 17 maanden, mede dankzij goede begeleiding in de eerste weken en het feit dat ik me goed had ingelezen op betrouwbare internetsites. Een cursus en/of je van tevoren inlezen is goede voorbereiding, maar als het eenmaal zover is, heb je toch het meeste aan goede begeleiding, dat is zo belangrijk! Als je net bevallen bent, en je vol hormonen zit, emotioneel en onzeker bent en ontvankelijk voor wat anderen zeggen, kun je het natuurlijk niet gebruiken als er iemand aan je kraambed staat die je hooft volzwamt met allerlei meuk en nonsens-adviezen. Een kraamhulp met verstand van borstvoeding, die niet terughoudend is is om eventueel een lk in te schakelen als het nodig is, is dus heel waardevol. De belangrijkste tip die mij gegeven is, was: "Never quit on a bad day". Deze persoon zei me om, als ik erover dacht om te stoppen omdat er iets niet goed ging, nog een week door te gaan. Het kan zijn dat je er na een week nog precies zo over denkt, maar in een week kan veel veranderen, zeker als je die week gebruikt om het probleem te analyseren. Zelf heb ik stoppen nooit serieus overwogen, zelfs niet toen ik een kloof had, maar de gedachte dat het kon, was prettig. Veel succes!
Wauw wat fijn, zoveel reacties! Afgelopen dagen is het er helaas niet van gekomen om te reageren, maar ik zal nu voor ieder die heeft gereageerd even de tijd nemen Dat van de colostrum had ik inderdaad gelezen en dat vind ik ook ontzettend belangrijk. Ik denk inderdaad ook als je jezelf voor een bepaald doel stelt dat het een stuk makkelijker is om het te blijven geven, als het dan even niet gaat zoals je wilt dan word je aan dat doel herinnert. Daar heb ik inderdaad nog niet over nagedacht... Toen ik 3 weken geleden de intake van de kraamzorg had werd mij ook gevraagd welke voeding ik wilde geven, waarbij ik toen stellig antwoordde met flesvoeding. Ik denk dat ik ze inderdaad even ga bellen vandaag! Een pak flesvoeding komt hier voor de bevalling nog niet in huis, daar ben ik nu wel over uit Helaas worden hier in de buurt geen cursussen meer gegeven . Het ziekenhuis doet het elke eerste maandag van de maand, die ga ik niet meer redden Op de site van de LLL ga ik nog even kijken, bedankt voor je tip! Het forum ben ik nog niet tegengekomen! Daar ga ik ook nog even naar kijken! In mijn sociale kring zijn nog niet veel vrouwen die zwanger zijn of een kindje hebben. Mijn zusje heeft een kleine van bijna 1 jaar en zij zweert bij flesvoeding, ik merkte dat ik mij hierin teveel in heb laten meeslepen. Van borstvoedingscafe's heb ik nog nooit gehoord, maar het klinkt zeker nuttig! Ik vond deze opmerking ook erg jammer, ze vond dat ik me er niet teveel mee moest bezig houden en dat we wel zouden zien hoe het loopt. Wel ben ik van mening dat ik er voor de volle 100% voor moet gaan, omdat het anders geen kans van slagen heeft. Dit laatste is nog wel iets waar ik vaak over nadenk, het openbaar voeden... Ik ben van mezelf ontzettend preuts en ik zal me daarom snel terugtrekken in een andere kamer als we ergens zijn en de baby gevoed moet worden. Misschien veranderd dit als de kleine er eenmaal is, maar voor nu vind ik het lastig. Elke 2/3 uur mezelf een half uur terugtrekken is natuurlijk ook niet zo leuk voor degene waar ik op dat moment mee ben, m'n partner daargelaten. En met bijvoorbeeld in de stad lopen, op een toilet je baby voeden is ook niet erg aangenaam... Zijn er meer die dit ervaren? Door alle reacties, tips en adviezen ben ik er achter gekomen dat ik het echt heel graag wil proberen en dat ik daar zeker kundige hulp bij wil krijgen. Ik hoop alleen dat de kundige hulp niet te snel over wil stappen op de fles als het even niet gaat en mij hierin meetrekt (geen idee hoe ik straks namelijk ga reageren in de kraamtijd). Op internet heb ik bepaalde verhalen gelezen dat vrouwen spijt hebben dat ze niet zijn doorgegaan met borstvoeding en dat is iets wat ik zeker niet zou willen meemaken! Ik denk dat dat ook een soort moedergevoel is, je wilt het beste voor je baby, hoe dan ook, dan maar een paar kloven Het is echt net of ik mijn eigen verhaal lees Ik ben er nu wel over uit dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, ik laat het gewoon op me afkomen en ga er gewoon voor. Die ga ik onthouden! Na alle reacties wil ik echt heel graag borstvoeding zelf gaan geven! Ik wil me niet uit het veld laten slaan door kloven of andere pijnlijke momenten en besef dat ik hier goede hulp bij kan gebruiken. Ik ben echt onwijs blij met alle tips en adviezen die gegeven zijn, bedankt dames! En sorry voor de lap tekst
Ik wil je graag veel succes toewensen. Bij mij ging het voeden zeker de eerste weken absoluut niet vanzelf. Maar de moeite was de moeite waard, ik had het voor geen goud willen missen. Eigenlijk is het heel simpel: je borsten hebben zich er de hele zwangerschap al op voorbereid, die zijn er klaar voor. Het zijn onze hoofden die er soms wat meer tijd voor nodig hebben