Ik ga stoppen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pregnantje, 27 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Even mijn verhaal doen, hoor.

Het geven van bv is bij mij altijd erg makkelijk gegaan, afgezien van de spruw en tepelkloven in het begin. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik minimaal een jaar bv zou geven en heb het nu 9 maanden graag gedaan.

Maar nu.... is mijn zoon ernstig ziek en de behandeling zal lang gaan duren en zwaar worden. Hij krijgt elke dag 1 liter melk, en aangezien ze in het ziekenhuis geen melk van de kolfvoorraad van thuis mogen geven en ik momenteel met spruw zit, krijgt mijn zoon Nutrilon. Hij drinkt het prima en het is op deze manier qua hoeveelheid en calorische waarde precies te bepalen wat hij binnenkrijgt, wat ook goed van pas komt nu. De arts zei vandaag dat ze altijd borstvoeding aanraadt, maar dat ze het nu niet doet, omdat het naast bovenstaande redenen ook ziet als iets wat het lichaam veel energie kost, iets wat ik de komende tijd hard nodig ga hebben. (Ze raadt het overigens ook niet per se af, hoor.) Daarbij is de kwaliteit van bv minder als de moeder stress heeft, en we gaan een moeilijke tijd tegemoet.

Ik kolf momenteel om daarna de spruwmelk gelijk weg te gooien, puur om mijn productie op peil te houden en dat voelt als zoiets zinloos. Zeker gezien het feit dat ik mijn zoon niet bij me kan nemen wanneer ik kolf, terwijl er in principe een prima alternatief is. Hij pakt de fles ook probleemloos, dus ik doe hem echt geen kwaad voor mijn gevoel. Ik weet dat hij de komende tijd veel troost nodig heeft en dat gaf bv hem, maar door niet te kolven, win ik weer tijd om hem te kunnen knuffelen.

Ik ben een enorme borstvoedingsfan, maar geniet nu enorm van het geven van de fles, omdat ik mijn zoontje beter aan kan kijken. Ik vond het geven van bv niet het mooiste wat er is; het was vooral gezond, geruststellend en praktisch, maar eerlijk gezegd waren die bv-momenten de momenten dat ik op de iPad zat. Met de fles moet ik echt opletten en heb ik (nog) geen handen vrij.

Oké, het komt er dus op neer dat ik (hoogstwaarschijnlijk) ga stoppen. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe ik dat moet doen zonder borstontsteking op te lopen. Weet iemand hoe? Ik hoop dat ik hormonaal/emotioneel niet enorm in de war raak, want dat kost vast ook veel energie. Als iemand tips heeft hoe af te bouwen: altijd welkom :)

2. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    heel veel sterkte voor deze zware spannende tijd, waarbij je hopelijk ook goed op je eigen lijf (borsten) kan blijven letten.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk dat je zoontje ziek is.....
    Heel veel sterkte de komende tijd en op naar volledig herstel!
    Wat betreft afbouwen, je kan eigenlijk 2 dingen doen.
    Per kolfbeurt minder kolven,dus alleen de druk er af.
    Of een kolfbeurt overslaan, wachten tot je lijf zich aanpast en dan de volgende laten vallen.
    Ik denk dat door de stress de kans aanwezig is dat je productie wat sneller zal verminderen.

Super gedaan 9 maanden!

Heel veel sterkte..

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Sterkte met je zoontje hopelijk gaat het snel de goede kant op met hem.
    En je hebt hem toch 9 maanden gegeven en in die 9 maanden heeft hij de beste voeding gehad en fv is echt niet minder hoor daar zijn genoeg kindjes groot mee geworden.
    Soms zijn er gewoon situatie waardoor het niet anders kan dan over te stappen op de fles.

5. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Bedankt voor de reacties. Stom misschien om nu te typen dat ik toch niet ga stoppen!

Die flessen, ik word er nu al gek van! Ik kijk alleen maar op de klok of mijn zoon alweer een fles mag als hij huilt, en het ziekenhuispersoneel brengt de flessen pas minstens een kwartier nadat ik op het knopje heb gedrukt.

Vandaag kwam de lactatiekundige, want ik had vragen over spruw i.c.m. de chemo en over hoe te stoppen. Zij heeft alle punten van de arts die ik noemde eigenlijk onderuit gehaald, op een vriendelijke manier en gezegd dat ik moet doen wat ik wil. En ik wil doorgaan! In elk geval zolang het me goed af gaat. Kennelijk krijgen volwassenen die chemo krijgen ook wel eens moedermelk om de darmflora goed te houden (daar weten ze hier op de oncologieafdeling overigens niks van).

Het kolven vind ik rot, en aangezien mijn zoon en ik beiden behandeld worden voor de spruw, ga ik weer gewoon aanleggen. Na de borst bied ik evt. nog een fles aan, gekolfd of Nutrilon, om er zeker van te zijn dat hij genoeg kan drinken (ik blijf wel wat nakolven).

Ik ben er erg blij om! Heb net mijn kleintje weer even live gevoed, na 20 minuten op de fles te hebben gewacht en het voelt fijner dan ooit. :)

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Go with the flow.....voelt dit goed, dan geef je lekker borst.
    Verander je van gedachten,ook goed.
    Het lijkt me dat je in deze situatie al genoeg zorgen hebt....
    Ik kan me zo goed voorstellen dat zo'n fijn moment heel waardevol
    is!
    Zo oneerlijk, zo'n ziek kleintje...:(

7. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Heel veel sterkte met je kleine ventje! Wat vreselijk....
    en wbt voeding, niemand kan voor jou bepalen wat zwaarder voor jou is natuurlijk, dat kun je alleen zelf! Dus doe waar jij je goed bij voelt en wat jij denkt dat het beste is voor je zoontje, dan kun je het niet verkeerd doen.
    (En super dat je gekolfd hebt voor je productie, vooruitziende blik ;) )

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wauw! Volg je hart hierin, dan zit je altijd op de goede weg.
    Bij alledrie mijn kinderen heb ik ervaren dat baby's juist in deze leeftijd veel rust vinden aan de borst. En jouw zoontje zal dat nodig hebben de komende tijd. Heerlijk dat je hem dat kan bieden. Geniet er samen van.

Van harte beterschap voor jouw zoontje!

9. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Heel veel sterkte met de moeilijke periode. Ik wil alleen even wijzen op het feit dat je je "spruwmelk" niet perse hoeft weg te gooien. Je kunt hem namelijk pasteuriseren en dat doodt ook de schimmel. Op borstvoeding.com staat hoe dat moet. Op die manier kolf je niet voor niets.

10. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat fijn dat de lk je goed heeft kunnen helpen en je de troost van aan de borst nog aan hem kan geven.
    heel veel sterkte voor jullie allemaal in deze zware tijd!

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Helemaal super!
    En juist in moeilijke tijden zal het voor jullie allebei troost bieden...
    Heel veel kracht en sterkte toegewenst.

12. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Bedankt voor de reacties.

Ik ben ook erg blij met de lk. Een verpleegkundige had mij gezegd dat als ik de melk tot 50 graden zou verwarmen, de voedingsstoffen eruit gaan. (De vorige keer dat ik spruw had, verwarmde ik de melk tot 60 graden.) De lk zei me dat alleen de antistoffen verloren gaan en dat de melk verwarmd moet worden tot 62,5 graad. De vrouw in de keuken wees me op de keukenthermometer, waarvan de verpleegkundige had gezegd dat die er niet was. Ik vind het wel apart dat dit soort dingen op een kinderafdeling niet bekend zijn. Ook wordt moedermelk in de magnetron verwarmd. Wel volgens bepaalde regels met zwenkelen enzo.

Mijn melk loopt wel erg terug. Ik geef één borst, kolf de spruwborst tegelijkertijd af en geef daarna melk uit de koelkast (gekolfd of Nutrilon). Er moet steeds meer melk uit de koelkast komen helaas (intussen zo'n 120ml per voeding). Ik zal dus vaker moeten gaan kolven. Wel ben ik bang dat dat weer ten koste gaat van de melk die over is voor het live voeden. Maar mijn zoon voelt zich met de chemo al wat beter en kan nu ook zonder te huilen bij zijn papa zitten, dus ik kan ook wel vaker kolven.

Hebben jullie nog productietips? Ik weet al dat ik meer water moet gaan drinken. Ik verwen mezelf ook wel met koffie hier, terwijl ik dat thuis nooit drink. Maar verder: wat zijn slimme kolftijden? Mijn zoon komt al zelf om de 3 uur.

13. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    ik heb thuis inderdaad een kookthermometer. Ik deed het flashverwarmen, dus opwarmen en dan 10 seconden op 72 graden en dan weer snel afkoelen.

Je zou om je productie te verhogen een paar avonden clusterkolven kunnen doen. 1 uur lang, 10 minuten kolven, 10 min rust, 10 kolven etc...

14. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    borstvoedingsthee drinken? van weleda of kabouterthee van piramide. gezond eten, cashew noten.
    hopelijk slaat de chemo goed aan.

15. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Heel veel sterkte met je zoontje!

Koffie zorgt bij mij altijd voor productiedips, dus dat drink ik met mate. Probeer veel te slapen, en idd borstvoedingsthee, cashewnoten, gezond eten.

Ik zou denk ik een uurtje na de voeding nog een keer nakolven. Dan heb je daarna nog twee uur te gaan tot de volgende voeding. Maak je geen zorgen dat het ten koste gaat van de live voeding, uiteindelijk schroef je hiermee toch de productie omhoog en dat is wat je wil.

Verder: volg je gevoel. Want kolven is ook zwaar en als je veel stress hebt gaat dat vaak niet zo makkelijk. Dus voel je niet schuldig als je het niet meer trekt.

Veel sterkte.

Deel Deze Pagina