Ik geef mijn baby volledig afgekolfde melk. Nu ben ik al weken langzaam aan het interen op mijn koelkastvoorraad. Ik lag altijd drie voedingen op hem voor, nu nauwelijks nog. Er komt dus een eind aan. Nu heb ik nog wel voorraad in de diepvriezer (5 sterren, constant -18). Maar dat is allemaal van oktober, november en begin december. Bijna 3 maanden of ouder dus. Nu lees ik overal dat het 3 tot 6 maanden houdbaar is in de vriezer maar hoe weet ik of de 4 en 5 maanden oude melk nog goed is? Waar is die 3 tot 6 maanden van afhankelijk? Ik durf eigenlijk melk van ouder dan 3 maanden niet te gebruiken. Het alternatief is af en toe een keer hypo allergeen te gebruiken maar ik maak liever mijn voorraad op. Vooral omdat we over ongeveer 2 weken gaan proberen de avondvoeding af te bouwen en ik dan wel weer genoeg heb (hoop ik..) Weet iemand het antwoord? Ik heb het nog niet kunnen vinden... NB: Ik doe al weken verwoede pogingen om op 1000 ml per dag te komen maar ondanks de spay, masseren etc etc is ongeveer 950 echt de max....
Als je goed hygiënisch hebt gewerkt met kolven/invriezen kan je het 6 maanden bewaren hoor, geen probleem, lekker geven zou ik zeggen!
jeetje, 1000 ml per dag kolven is echt heel erg veel hoor! drinkt je kindje dat op t kdv? geen wonder dat je daar moeite mee hebt. idd, wat paprika zegt, heb je hygienisch gewerkt en staat het in een goede vriezer (bij jou dus wel) kun je het gewoon gebruiken.
nee, mijn kindje drinkt dat niet opp het kdv maar de hele dag door. Borstvoeding is nl nooit gelukt. Ik kolf dus alles af en hij drinkt het daarna op....
Ik meende: 3 maand houdbaar in de vriezer en 6 maanden houdbaar in de diepvriezer. Schijnt verschil in te zitten heeft met het aantal sterren te maken.
Das volgens mij niet te doen hoor, ik vind diepvriesmelk altijd ranzig ruiken en smaken. Als het binnen 24 uur is ingevroren en je bewaart het maximaal 6 maanden zal het wel goed zijn hoor.
ik meende dat de samenstelling wel veranderd en je dus liever geen 'oude' melk uit de vriezen geeft?! qua houdbaarheid geen problemen, maar hoe zit het met de samenstelling?
het is inderdaad geen goed idee om altijd diepvriesmelk te geven omdat de samenstelling verandert. Maar als aanvulling naast het drinken van verse melk is het prima.
Ook al is de samenstelling wat anders, moedermelk is altijd nog meer aangepast op wat een kindje nodig heeft als kunstvoeding. Dat is namelijk 6 maanden lang precies hetzelfde. Je kunt die melk gewoon geven, zou nu wel beginnen de oudste melk eerst te geven. 950cc voor alles kolven vind ik een superopbrengst hoor. En voor een normale baby is dat ook ruim voldoende.