Ochtend en avond borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marley, 20 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marley

Marley Bekend lid

2 jun 2011
    598
    37
    28
    Wanneer ben jij van volledig borstvoeding naar ochtend en avond borstvoeding overgegaan? En wat heb je op de andere momenten dan gegeven?
    Ik wil iig het half jaar volledig geven en daarna weet ik het ff niet..

2. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Dat vind ik wel een goede vraag eigenlijk.
    Ik heb hier wel eens gelezen dat er vrouwen zijn die een kindje van 1 hebben (of net 1 of net nog geen 1) en dat die kindjes ook alleen in de ochtend en avond borstvoeding geven. Mijn zoontje is bijna 13 maanden, maar die drinkt echt nog wel vaker dan 2x per dag.
    Vroeg me ook wel af hoe de dames hier het doen?

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Sinds 2 weken met het vervallen van het erfrecht maar ook omdat ik het kolven op het werk wel beu was... Mijn zoontje krijgt nu overdag kunstvoeding.

4. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    kolfrecht? ;)

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Zo mooi soms dat je een vraag wilt gaan stellen en dat iemand anders zo'n topic net opstart. :)

Vraag me ook af hoe het moet als mijn kolfrecht vervalt. Wil eigenlijk proberen iedere dag een half uur op te nemen aan mijn lunchpauze, zodat ik een uur heb om in te kolven.

Bij voorkeur geef ik de kleine geen KV, dus wil dan liever over op geitenmelk ofzo. Kan dat ook al?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Tot haar 1e zat ik op 5-6 voedingen. Vanaf 13 maanden 4x, ochtend, avond, late avond en nacht.
    Met 16 maanden 3 voedingen. Met 23 maanden is gestopt en pas net daarvoor dat ze alleen s morgens en s avonds gevoed.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik kolfde vanaf 10 maanden 1x per dag, met 13 maanden gestopt met kolven en verviel ook de middagvoeding.

8. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Hier pas met ongeveer 26 maanden naar 2 voedingen per dag gegaan. Ik heb dus lange tijd niets anders gegeven dan moedermelk, maar dat kwam ook omdat mijn dochter een koemelk-, soja- en ei-allergie had. Nu drinkt ze nog steeds geen andere melk dan moedermelk, maar eet ze wel zuivelproducten (yoghurt, kaas etc.). En ik heb het altijd kunnen combineren met het werk, mijn ervaring was dat er steeds meer tijd tussen de verschillende kolfmomenten zat, waardoor het met pauzes etc. nog wel op te vangen was.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben daar nooit op overgegaan, liet het de kinderen zelf bepalen. De een was een jaar of drie, de ander vier toen twee keer (meestal) genoeg was.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Zo rond 9-10 maanden zat ik op alleen nog een ochtend- en een avondvoeding (en 's nachts, bij jongste, die heeft er wat langer over gedaan om door te slapen.)
    Al gauw was de avondvoeding niet meer genoeg (productie liep hard terug toen ik nog maar 2 keer per dag voedde) en ging ik 's avonds een flesje kunstvoeding geven na de borstvoeding. Ochtendvoeding heb ik bij oudste gedaan tot hij bijna 1 jaar was, en bij jongste tot 11 maanden. Ze hadden er toen overigens ook al een paar weken niet meer genoeg aan als ontbijt, dus ik gaf eerst borstvoeding en daarna een boterham.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat voor geitenmelk hetzelfde geldt als voor koemelk. En dat wordt niet aangeraden voor 11-12 mnd.
    Waarom zou je liever geitenmelk geven dan kunstvoeding, als ik vragen mag?

Famke123 vindt dit leuk.
  12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom geitenmelk? Dat is lastiger verkrijgbaar dan koemelk, maar even goed allergeen.

Als er geen sprake is van allergie, dan mag je kind na 9 maanden, als betaald kolfrecht afloopt, naast de borstvoedingn gewone koemelk (in et begin aanlengen met water), eerder, na zes maanden, kun je al aangezuurde zuivel (yoghurt, kwark) aanbieden.

13. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    Kolfrecht duurt toch tot de kleine 10 maanden is of niet?

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier pas ochtend en avondvoeding toen dochtertje 2 jaar was. Tot die tijd altijd op overdag en 's nachts nog gedronken op niet-werkdagen. Op werkdagen voedde ik overdag niet, maar heb tot 14 maanden gekolft op het werk en dat kreeg ze dan.

15. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik ben met 7,5 maand gaan afbouwen overdag, heel rustig aan (minstens 10 dagen tot de volgende voeding. Mijn zoontje kreeg toen overdag 1 a 2 kleine flesjes kunstvoeding). Ik heb het bijna twee maanden volgehouden op 's avonds-'s nachts en 's ochtends te voeden. Toch merkte ik dat ik steeds minder melk kreeg, mn zoontje kwam 's nachts heel vaak (4 keer). We zijn toen ook kunstvoeding 's avonds gaan geven. Nu krijgt hij alleen nog een nachtvoeding zo rond 5.00 uur en dat gaat tot nu toe nog prima...veel zal het niet meer zijn, maar mn zoontje is tevreden en gaat weer lekker slapen, geen gedoe met nachtflesjes maken, dus papa en mama ook blij!

16. Nightelf79

Nightelf79 Fanatiek lid

31 dec 2008
    2.346
    0
    0
    Radiologisch laborant
    Kolfrecht duurt tot 9 maanden. Je kunt natuurlijk altijd aan je leidinggevende vragen of er nog een mogelijkheid is om tijdens werktijd te te kolven. Ik ben vorige week met hem hierover in gesprek gegaan en mag iig totdat ze 12 maanden is nog 1 keer tijdens werktijd kolven (betaald, hoef dus geen overuren op te nemen). Zo blij hiermee, had het niet verwacht...
    Ik geef nu ook nog 6 of 7 voedingen per dag.....

17. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier ook nog 3 tot 4 voedingen.
    Mn kolfrecht was officieel al afgelopen maar mijn leidinggevende vond het maar onzin dat ik in mn lunchpauze moest kolven dus nu kan het weer onder werktijd! helemaal happy:D

18. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik kolf nog 1x per dag tijdens de lunch, kost me maar een kwartiertje en ik kan mijn eigen tijd indelen, dus de "baas" heeft er geen last van. Verder kolf ik 's ochtends voordat ik wegga, omdat hij (bijna) altijd maar 1 borst drinkt krijg ik dan ook een hele voeding uit mijn borsten. Tot nu toe heb ik zo altijd 2 voedingen op een werkdag kunnen kolven. Ik wil dit nog even volhouden, mocht het niet gaan lukken krijgt hij 1 flesje kv per dag. De ochtend avond en nachtvoedingen hoop ik nog lang te blijven geven;)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In sommige CAO's heb je 12 maanden voedrecht, moeite waard om even te checken!

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ben met 8/9 maanden begonnen met afbouwen tot uiteindelijk alleen de ochtendvoeding (en die is blijven 'hangen' tot 18 maanden). Heb altijd gekolft in mijn lunchpauze, ongezellig maar mijn tijd en dus niet afhankelijk van de baas ;)

Deel Deze Pagina